Jeżyce

Zajezdnia nieco inaczej niż planowano

Zajezdnia tramwajowa na ul. Gajowej  Foto: Piotr Rychter

Nie będzie sygnalizacji świetlnych, które widniały w pierwotnym projekcie, będzie za to więcej przejść dla pieszych, wyniesione przystanki oraz nowe chodniki i ulice. Tak będą wyglądały okolice dawnej zajezdni tramwajowej przy Gajowej, czyli ulice Kraszewskiego, Zwierzyniecka i Sienkiewicza, po remoncie, który rozpoczyna się 16 lipca.

To, co nas czeka, będzie ogromnym wyzwaniem dla mieszkańców Poznania – mówił Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, prezentując zasady organizacji ruchu w tym rejonie na czas pierwszych dwóch miesięcy prac.

Jednak remontu nie można było dłużej odkładać – przy ulicy Gajowej trwa budowa osiedla Zajezdnia Poznań, do którego trzeba doprowadzić media. Przy okazji zostanie też wykonany gruntowny remont ulic i chodników tej dość zaniedbanej części miasta. Koszt remontu wyniesie około 7 mln zł, a zapłaci za niego inwestor budujący osiedle.

Na Sienkiewicza zostanie wymieniona sieć infrastruktury podziemnej, na Zwierzynieckiej wyremontowane torowisko, powstaną wyniesione przystanki, a jezdnie i chodniki zyskają nową nawierzchnię – wyliczał niektóre z zaplanowanych prac Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Jak zapewniają służby miejskie, najtrudniejsze będą pierwsze dwa miesiące, ponieważ wtedy ulica Kraszewskiego zostanie zamknięta całkowicie na odcinku od Szamarzewskiego do Jackowskiego. na odcinku ulicy od Jackowskiego do Zwierzynieckiej będzie dopuszczony ruch na połowie jezdni, ale należy liczyć się ze zmianami w jego organizacji ze względu na prace. Zamknięta dla ruchu będzie także ulica Sienkiewicza na odcinku od Prusa do Kraszewskiego oraz ulica Zwierzyniecka od Kraszewskiego do nowego odcinka Prusa.

Z tej części Jeżyc mieszkańcy będą mogli wyjechać ulicą Wawrzyniaka w stronę Dąbrowskiego, natomiast ulica Gajowa pomiędzy ul. Sienkiewicza a ul. Zwierzyniecką na czas remontu będzie dwukierunkowa. Zostanie zmieniona organizacja ruchu na ulicy Bukowskiej – samochody jadące od ul. Gajowej w kierunku ul. Kraszewskiego będą poruszały się po wspólnym pasie ruchu wraz z komunikacją zbiorową, natomiast w kierunku przeciwnym będzie wprowadzony BUS-PAS, który usprawni funkcjonowanie komunikacji zbiorowej.

Z powodu remontu inaczej będzie kursowała miejska komunikacja w tym rejonie. Od nocy z 15 na 16 lipca innymi trasami kursować będą tramwaje linii nr 17 i 18 oraz autobusy linii nr 64, T2 oraz 239. Uruchomiona zostanie wahadłowa linia tramwajowa nr 22 na ulicy Dąbrowskiego.

W rejonie ulicy Janickiego zamontujemy przekładkę, która umożliwi tramwajowi wjazd z toru północnego na południowy – tłumaczył Janusz Szawłowski, zastępca dyrektora ds. przewozów MPK. – Tramwaj będzie kursował do placu Wielkopolskiego, a żeby zapewnić większą niezawodność, na ulicy Zwierzynieckiej będzie dyżurował rezerwowy tramwaj z motorniczym.

Autobusy będą miały swój pas do skrętu w lewo w Matejki z ulicy Grunwaldzkiej, bo tędy będzie prowadziła trasa objazdu linii 64. W całym rejonie zostanie też przeprogramowana sygnalizacja świetlna, by dostosować ją do wymogów remontu, specjaliści będą też monitorować sytuację, by móc wprowadzać zmiany na bieżąco, gdyby to było konieczne.

Służbom miejskim należą się słowa uznania za przygotowanie tego remontu – podsumował prezydent Wudarski. – Dzięki temu po jego zakończeniu wszyscy z przyjemnością będziemy mogli się przechadzać po tym zrewitalizowanym kawałku Jeżyc.

Zajezdnia Poznań to kompleks budynków, który powstaje w kwartale ulic Gajowa-Sienkiewicza-Kraszewskiego-Zwierzyniecka, na terenie dawnej zajezdni tramwajowej. Znajdzie się tu 360 mieszkań, 430 miejsc parkingowych oraz 30 lokali handlowych. Oczkiem w głowie – jak powiedział Jan Baehr, prezes zarządu inwestora, REF Eastern Opportunities – jest zabytkowa hala tramwajowa, docelowo przeznaczona na działalność kulturalną, a także gastronomię oraz stoiska handlowe. Całość ma być gotowa za 5, 6 lat.

zajezdnia zamiany

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz