POZnań

To auto może jeździć po drodze i po torach!

nowy samochód ratowniczy MPK  Foto: MPK / K. Lesińska

Mamy już w Poznaniu nowoczesne, klimatyzowane autobusy, właśnie dotarł do miasta ostatni z 45 niskopodłogowych tramwajów Solaris, niebawem MPK przeprowadzi się do nowej zajezdni na Franowie. Poznański przewoźnik zakupił także pojazd ratowniczy – specjalistyczny samochód Unimog V2R-600-RESCUE mogący poruszać się za równo po drodze jak i po torach.

nowy samochód ratowniczy MPK Foto: MPK / K. Lesińska

Ustalając wymogi techniczne przed zakupem tego pojazdu, opieraliśmy się przede wszystkim na wcześniejszych doświadczeniach naszych pracowników – przyznaje Bronisław Krysman, kierownik działu Obsługi Ruchu – byliśmy też w stolicy, gdzie oglądaliśmy wyposażenie, jakim dysponuje służba ratownicza z Metra Warszawskiego, a to pozwoliło nam na określenie parametrów takiego wozu, jaki sprosta obecnym i przyszłym wymaganiom stawianym przed brygadami ratowniczymi MPK Poznań.

Zwycięzcą ogłoszonego przetargu na zakup takiego pojazdu okazała się francuska firma Geismar, specjalizująca się między innymi w produkcji różnego rodzaju wozów specjalistycznych poruszających się po szynach.

nowy samochód ratowniczy MPK Foto: MPK / K. Lesińska

Podczas odbiorów pracownicy MPK przygotowali testy nowego pojazdu, m.in. holowanie wagonu na ul. Podgórnej. To trudne miejsce, ponieważ jest najbardziej stromy odcinek trasy w Poznaniu, dlatego potrzeba dużej mocy, aby podciągnąć tramwaj aż do al. Marcinkowskiego. Do prób przygotowano najcięższy wagon w taborze – ponad 40-tonowy Solarisa Tramino. Mercedes Unimog podołał zadaniu bez większego trudu.

Nowy samochód Zakładowej Służby Ratowniczej jeździ także po torowisku, dlatego otrzymał dwa specjalne, niemieckie wózki prowadzące do jazdy po szynach z czterema kołami. Poza tym maszyna została wyposażona w kamerę ułatwiającą cofanie, 6-metrowy maszt oświetleniowy i dodatkowe lampy umieszczone na skrzyni ładunkowej.

To szczególnie cenny nabytek, tym bardziej z uwagi na zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i planowane zupełnie nowe w naszym mieście udostępnienie odcinka torów przebiegającego w tunelu, co stanowi dodatkowe wyzwanie dla służb ratowniczych – mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK Poznań.

Nowy samochód ratowniczy MPK Foto: MPK / K. Lesińska

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz


  • i latac w kosmosie! ciekawe ile kasy to kosztowalo i czemy stary pojazd byl zły?