POZnań

Coraz nowszy tabor MPK- minibusy Solaris już w Poznaniu

urbino_006  Foto:

Już za kilka dni wozić nas będą nowe minibusy Solaris Urbino 8,6 oraz busik Iveco Urby 65c. MPK Poznań podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę 26 superkomfortowych busów. Pierwsze z nich zostały dziś przekazane do użytku.

Mieszczą one do 50 pasażerów, a przeznaczone zostaną do obsługi linii 52, 65 i 84, na których kursują obecnie 9-metrowe Neoplany. Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu Transportu Miejskiego skierowane też będą do obsługi linii nocnych. Ostatnie midibusy z tej dostawy – w myśl podpisywanej umowy – zasilą flotę poznańskiego MPK w kwietniu 2012 roku.

urbino_006Najważniejszym kryterium w przetargu na busy była cena (81 %). Ale liczyły się również warunki gwarancji (5%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (5%), gotowość techniczna (5%) oraz warunki serwisu (4 %) .
Najlepszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach S.A., która zaproponowała swojego Solarisa Alpino 8,6 za cenę 23,921 mln zł brutto. Konkurujący z Solarisem MAN zaoferował pojazdy MAN Lions,s City M za brutto 25,520 mln zł.

Zakup nowych busów jest kontynuacją projektu wymiany taboru autobusowego przy współudziale funduszy unijnych. W sumie na wymianę taboru autobusowego w latach 2010 – 2012 poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł
Autobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich naprzeciw szerokich, przestronnych drzwi oraz zewnętrzny i wewnętrzny przycisk sygnalizujący zamiar wsiadania lub wysiadania.

Nowe autobusy wyposażone są też w elektroniczne wyświetlacze, które informować będą o numerze kursu na danej linii, a także w drzwi odskokowo uchylne, sterowane przez fotokomórkę. Takie rozwiązanie gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście i szczelniejsze zamknięcie pojazdu.

Wzbogacony system monitoringu umożliwi nie tylko rejestrowanie obrazu w pojeździe, ale również na zewnątrz, przed autobusem. Kamera skierowana na trasę przejazdu to niezwykle przydatny element. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych oraz uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się, że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę. Zarejestrowany przez kamery obraz archiwizowany będzie przez 150 godzin.

6 komentarzy

kliknij by dodać komentarz


  • to te minibusy powinni teraz wypuścić na Grunwaldzka – to jest koszmar komunikacyjny, jak dlugo mozna tak stac w korkach

  • dobrze ze miasto kupuje autobusy produkowane w Poznaniu albo w aglomeracji. Pieniądze zostają na miejscu. Tramino co prawda za ładne nie jest, póki co też na szczęście nie ma awarii – no może poza drobnymi. Więc szacun!

  • zupelnie nie rozumiem dlaczego kupuje sie takie maluchy. Koszt niewiele wiekszy niz pojemniejszych pojazdów, w eksploatacji takze – zazwyczaj w tych mikrusach jest wielki scisk, czego mpk raczy nie zauwazac