Kino MUZA
Adres: Św. Marcin 30
Poznań
Kino MUZA - zapowiedzi wydarzeń
Kino Muza działa od 1908 roku – zostało otwarte pod nazwą”Theater Apollo”. W 1910 roku przybrało nazwę “Colosseum”, w 1934 “Europa”, 1935 “Świt”, w 1940 “Zentral Lichtspiele”, w 1945 “Wolność” i od lat 50-tych “Muza”. Motto kina brzmi: WIEMY, CO GRAMY.
PIONIERZY ANIMACJI – Pokaz Specjalny BFI – Prehistoria Animacji Brytyjskiej – krótki metraż / muzyka na żywo: Kwartet Jorgi
PIONIERZY ANIMACJI – Pokaz Specjalny BFI – Prehistoria Animacji Brytyjskiej – krótki metraż / muzyka na żywo: Kwartet Jorgi /60 min./
RENTGEN / THE X-RAYS / G.A. SMITH / 1897 / 0’44”
Jeden z pierwszych filmów brytyjskich zgłębiających efekt animacji (przeskok montażowy, ostre cięcie). W komiczny sposób odnosi się do wciąż świeżego i ekscytującego odkrycia promieni rentgenowskich (1895).
ŚWIĘTY MIKOŁAJ / SANTA CLAUS / G.A. SMITH / 1898 / 1’20”
Niezwykle ambitna jak na 1898 rok fantastyczna opowieść o odwiedzającym dzieci Świętym Mikołaju, wykorzystująca technikę nakładania przenikających się obrazów.
DO GÓRY NOGAMI, CZYLI LUDZIE-MUCHY / UPSIDE DOWN OR THE HUMAN FLIES / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1899 / 0’47”
Film łączy ostre cięcie (animację) ze skrupulatnie przemyślanym kadrowaniem, tworząc nieskomplikowaną, lecz bardzo przekonującą iluzję.
KATASTROFA KOLEJOWA / A RAILWAY COLLISION / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1900 / 0’22”
Wczesny przykład zastosowania miniaturowych modeli, by stworzyć wrażenie zaistnienia rzeczywistej katastrofy kolejowej.
WYBUCHAJĄCY SAMOCHÓD / EXPLOSION OF A MOTOR CAR / CECIL HEPWORTH / 1900 / 1’45”
Dobrze zsynchronizowany przeskok montażowy znakomicie nadaje się do oddania efektów mechanicznych w tej pełnej czarnego humoru opowieści o fatalnie niesprawnym samochodzie.
CO CZUJE OFIARA WYPADKU / HOW IT FEELS TO BE RUN OVER / CECIL HEPWORTH / 1900 / 0’53”
Kolejny wypadek samochodowy, tym razem ofiarą staje się kamera. Napisy końcowe zmieniają się tak szybko, że wydają się niemal animowane.
DOM JACKA / THE HOUSE THAT JACK BUILT / G.A. SMITH / 1900 / 0’54”
Ten praprzodek RENESANSU (1963) Waleriana Borowczyka to palindromowy film złożony z dwóch identycznych połówek, przy czym druga odtwarzana jest wstecz.
KREACJA ARTYSTY / ARTISTIC CREATION / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1901 / 1’15”
Obrazy artysty udaje się tu ożywić dzięki zastosowaniu efektów specjalnych w stylu Georgesa Méliès.
PRZEŁKNIĘCIE / THE BIG SWALLOW / JAMES WILLIAMSON / 1901 / 1’08”
Ekstremalne zbliżenie stwarza wrażenie, że bohater filmu dosłownie połyka kamerę.
ROZTOCZE SEROWE, CZYLI LILIPUCI W LONDYŃSKIEJ RESTAURACJI / CHEESE MITES OR LILLIPUTIANS IN A LONDON RESTAURANT / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1901 / 0’56”
Dwa nałożone na siebie ujęcia stwarzają wrażenie, że restauracyjny posiłek roi się od maleńkich postaci ludzkich.
NAWIEDZONY SKLEP Z DZIWACTWAMI / THE HAUNTED CURIOSITY SHOP / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1901 / 1’55”
W każdej klatce tej ambitnej pod względem technicznym opowieści o nękanym przez zjawy właścicielu sklepu zastosowano szereg rozmaitych efektów specjalnych.
NIEŁATWO SIĘ ROZEBRAĆ (PRZYPADKI ZMĘCZONEGO PODRÓŻNIKA) / UNDRESSING EXTRAORDINARY (THE TROUBLES OF A TIRED TRAVELLER) / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1901 / 3’10”
Zainspirowana Mêliésem, komedia ta, wykorzystując świetnie przemyślane skoki montażowe, opowiada o mężczyźnie, który nie jest w stanie rozebrać się do snu.
NIEZWYKŁY KELNER / THE EXTRAORDINARY WAITER / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1902 / 1’16”
Kelner zostaje brutalnie wykorzystany przez apodyktycznego klienta, choć szczęśliwie wydaje się wyjątkowo odporny na takie zachowania.
DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI / THE LITTLE MATCH SELLER / JAMES WILLIAMSON / 1902 / 3’15”
W tej emotywnej adaptacji zimowej baśni Hansa Christiana Andersena zastosowano przenikanie obrazów, by bardziej wzruszyć widownię, niż ją rozbawić.
MAGICZNY MIECZ – TAJEMNICA ŚREDNIOWIECZA / THE MAGIC SWORD – A MEDIEVAL MYSTERY / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1902 / 2’14”
W filmie tym, który powstał dokładnie na sto lat przed pojawieniem się WŁADCY PIERŚCIENI Petera Jacksona, również wykorzystano najnowsze wówczas efekty specjalne, by opowiedzieć widzom historię miecza i potęgi czarów.
NIESAMOWITY WYPADEK DOROŻKI / EXTRAORDINARY CAB ACCIDENT / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1903 / 0’42”
Czarna komedia o człowieku przejechanym przez dorożkę.
NIESZCZĘŚCIE MARY JANE (NIE IGRAJ Z PARAFINĄ / MARY JANE’S MISHAP (DON’T FOOL WITH THE PARAFFIN) / G.A. SMITH / 1903 / 4’06”
Ostrzegawcza opowieść o dziewczynie, która usiłuje rozniecić wygasły ogień przy pomocy parafiny, z fatalnym (i upiornym) zresztą skutkiem.
DZIEŃ ŻYWYCH PRZEDMIOTÓW / A LIVELY QUARTER DAY / J.H. MARTIN & R.W. PAUL / 1906 / 5’25”
Pewien magik przenosi się do nowego domu i rekompensuje sobie nieudolność firmy przewozowej, ożywiając swoje meble i ubrania.
KIEROWCA „?” / THE ‘?’ MOTORIST / W.R. BOOTH & R.W. PAUL / 1906 / 2’22”
Pełna ambitnych, a zarazem ekstrawaganckich efektów specjalnych historia rudego kierowcy, który uciekając przed policją, odbywa podróż na Saturn i z powrotem.
OPOWIEŚĆ O ARCE NOEGO / THE TALE OF THE ARK / ARTHUR MELBOURNE COOPER / 1906 / 5’47”
Jedna z najwcześniejszych oryginalnych brytyjskich animacji poklatkowych ożywiająca pasażerów Arki Noego.
MAGICZNA RÓŻDŻKA WILLIEGO / WILLIE’S MAGIC WAND / W.R. BOOTH / 1907 / 2’45”
Anarchiczna komedia, w której syn magika „pożycza” sobie różdżkę ojca, doprowadzając do buntu latające ryby-olbrzymki, wybuchające kocięta i chodzących samopas butów.
MARZENIA O KRAINIE ZABAWEK / DREAMS OF TOYLAND / ARTHUR MELBOURNE COOPER / 1908 / 7’12”
W tej ambitnej animacji poklatkowej mały Tommy marzy, by jego zabawki ożyły. I tak też się dzieje, z opłakanym zresztą skutkiem.
NISZCZYCIEL STEROWCÓW / AIRSHIP DESTROYER / W.R. BOOTH / 1909 / 9’33”
Pionierski film science fiction w stylu Karela Zemana, który opowiada o tym, jak na Anglię napadły ożywione sterowce.
Kino Muza, godz. 16.00, bilety: 10 zł