Centrum

Kaponiera – krótki przewodnik rowerowy

Otwarta Kaponiera i... kolejne remonty i utrudnienia  Foto: PIM

Dobiegają końca prace na Kaponierze, największym poznańskim węźle komunikacyjnym. Za kilka tygodni zostaną przywrócone wszystkie ciągi komunikacyjne: dla pieszych, rowerzystów i kierowców, a na przystankach zaczną zatrzymywać się tramwaje i autobusy.

Nowa Kaponiera to zupełnie nowa jakość dla rowerzystów. Co się dla nich zmieni?

Kaponiera - schemat drog rowerowychPrzed przebudową ronda ruch rowerowy odbywał się na tzw. zasadach ogólnych – rowerzyści po tym ruchliwym skrzyżowaniu poruszali się wraz z samochodami. Najważniejsze zmiany polegają na wprowadzeniu jednokierunkowych pasów rowerowych na tarczy ronda wraz z relacjami na Św. Marcinie i Zwierzynieckiej a także dwukierunkowego przejazdu przez ul. Zwierzyniecką. Powstaną także śluzy, za którymi rowerzyści będą kontynuować jazdę wydzieloną infrastrukturą.

Nowy kształt organizacji ruchu to szereg rozwiązań, które nie będą stanowiły problemu nawet dla niezaawansowanych cyklistów. Dotyczy to tras: Św. Marcin – Zwierzyniecka i w kierunku przeciwnym oraz Roosevelta w kierunku Bukowskiej i Mostu Dworcowego (po zachodniej stronie ulicy).

Bez problemu rowerzyści skorzystają ze wszystkie prawoskrętów z wykorzystaniem wydzielonych dróg rowerowych poza tarczą ronda – tym bardziej, że poruszać się będą omijając sygnalizację świetlną.

Uwagi, ze względu na zastosowanie nowych rozwiązań rowerowych, będą wymagać kierunki:

– dla skręcajacych w lewo – ze Św. Marcina do Bukowskiej/Mostu Dworcowego (z wykorzystaniem śluzy rowerowej),
– od ul. Zwierzynieckiej w kierunku Mostu Teatralnego (wykorzystanie wydzielonej drogi rowerowej od strony Bałtyku)
– do jazdy na wprost od Mostu Dworcowego (również ze śluzą rowerową innego typu). Prezentujemy je na załączonych schematach.

Jest też kilka istotnych elementów, o których rowerzyści jadący w kierunku Kaponiery powinni wiedzieć. Mając tę wiedzę, na pewno pokonany rondo szybko i bez problemu.

Z pasów rowerowych znajdujących się na samym rondzie nie wolno skręcać w lewo. To informacja istotna ze względów bezpieczeństwa, rowerzysta musiałby w takiej sytuacji przecinać trasę samochodów jadących na wprost. – dlaczego?, opiszemy zagrożenie.

Po wschodniej stronie ulicy Roosevelta na odcinku od Mostu Teatralnego dopuszczona jest jazda po wydzielonej drodze rowerowej tylko do parkingu buforowego, gdzie znajdą się również stojaki rowerowe.

Aby pojechać w kierunku Św. Marcina trzeba korzystać z drogi rowerowej znajdującej się po stronie zachodniej (przy hotelu Mercure).

Cyklista poruszający się od Mostu Dworcowego w kierunku Zwierzynieckiej powinien zjechać w lewo w kierunku Targów na skrzyżowaniu z Bukowską.

Na testujących trasy rowerowe przez Kaponierę czeka też stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego. Umieszczono ją po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej, od strony hotelu Mercure.

Źródło: Biuro Prasowe UMP

Otwarta Kaponiera i... kolejne remonty i utrudnienia

2 komentarzy

kliknij by dodać komentarz


  • ok rondo na którym nie mogę skręcić w lewo rowerem – super ułatwienie. Jechałem tam dziś od Zwierzynieckiej w kierunku Św. Marcina i…ścieżka zaczyna się pośrodku dwóch pasów ruchu – jak bezpiecznie mam się tam znaleźć? i jak jadąc od np Teatralki mam skręcić w kerunku Św. Marcina bez skręcania w lewo?