Aglomeracja

Ciemna strona karty PEKA

Rocznicowa karta PEKA  Foto: ZTM

Zmiany w komunikacji nocnej, do których doszło 30 lat temu, zostały upamiętnione okolicznościową kartą PEKA. Jak przystało na takie wydarzenie jest ona czarna jak noc.

Komunikacja nocna w naszym mieście została uruchomiona w marcu 1953 roku. Poznaniacy mogli wtedy korzystać z czterech linii tramwajowych. Były to bimby* kursujące linii 1 z Dworca Głównego na Garbary, 4 z Górczyna na Dębiec, 8 z Ogrodów na Garbary i 13 z Junikowa na Rataje.

To, co wydarzyło się 30 lat temu, dokładnie 18 listopada 1991 roku, było sporą zmianą w poznańskiej komunikacji nocnej. Właśnie wtedy przestały kursować tramwaje, a na liniach nocnych zastąpiły je autobusy.

Bardzo dobrze pamiętam moment wprowadzenia tych zmian, pracowałem wówczas jako motorniczy, na liniach nocnych kursowały tramwaje typu: N, 102Na i 105N – wspomina Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań – jesienią 1991 roku nocne tramwaje wycofano i uruchomiono nowe linie autobusowe, zaczynaliśmy z 11 liniami, po 30 latach mamy ich w aglomeracji już 22.

W nocy z 18 na 19 listopada w 1991 roku na poznańskie ulice wyjechały autobusy na 11 trasach nocnych. Były to linie N31 kursująca na trasie Starołeka – Plewiska, N32 Kacza – Os. Rusa, N33 Zieleniec – Rondo Kopernika, N34 Samotna – Os. Batorego, N35 Dworzec Główny – Os. Sobieskiego, N36 Podolany – Rondo Kopernika, N37 Koziegłowy – Rondo Kopernika, N38 Rondo Kopernika – Os. Orła Białego, N39 Rondo Kopernika- Wichrowa, N40 Dworzec Główny – Kacza i N41 Starołęka – Mogileńska.

Jedyną pamiątką po tramwajach nocnych jest funkcjonująca do dziś linia numer 201.

30. rocznica wprowadzenia nocnej komunikacji autobusowej zostanie upamiętniona przez wyjątkową, okolicznościową kartę PEKA na okaziciela – mówi mówi Jan Gosiewski z poznańskiego Zarządu Transportu Miejskiego – mamy nadzieję, że nowe limitowane karty na okaziciela uatrakcyjnią zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym korzystanie z transportu zbiorowego.

Karta PEKA na okaziciela kosztuje 27,00 zł, z czego 15,00 zł możemy wykorzystać na przejazdy z tPortmonetki, a 12,00 zł to zwrotna kaucja.

*bimba – to w gwarze poznańskiej tramwaj

Użyte w artykule zdjęcia: ZTM

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz