Pasaż Kultury

Adres: Jana Baptysty Quadro
Poznań

Pasaż Kultury - zapowiedzi wydarzeń

Map data © OpenStreetMap
Data wydarzenia: 20.07.2011 - start godzina 22:30

ANIMATOR 2011:ANIMACJA I MUZYKA – “Wild and Weird” – krótki metraż, muzyka: Alloy Orchestra (USA)



ANIMACJA I MUZYKA – „Wild and Weird” – krótki metraż, muzyka: Alloy Orchestra (USA)  80 min

               

SNY FANATYKA GRZANEK Z SEREM / DREAM OF A RAREBIT FIEND / Edwin S. Porter i Wallace
McCutcheon / USA / 1906 / 8’48”
Film z wytwórni Edisona inspirowany komiksem Winsora McCaya (patrz zamieszczony poniżej opis filmu pod
tym samym tytułem z 1921 r.). Tytułowy bohater dużo pije podczas kolacji, przez co droga z restauracji do domu,
a później sen, zmieniają się w koszmar. Współreżyserem filmu był jeden z najważniejszych pionierów amerykańskiego
kina, twórca m.in. sławnego Napadu na ekspres z 1903 r.

CZERWONE WIDMO / RED SPECTRE / Ferdinand Zecca / FRANCJA / FRANCE / 1907 / 8’59”
Ten imponujący film trikowy został stworzony na zlecenie wytwórni filmowej Pathé przez Ferdinanda Zekkę
i Segundo de Chomon. Filmy o świecie zmarłych oraz o zjawiskach nadprzyrodzonych cieszyły się wówczas
ogromną popularnością. Czerwone widmo było kolorowane przy pomocy szablonu. Wykorzystano tu technikę
z 1904 r., opracowaną przez wytwórnię Pathé, stosowaną często w epoce kina niemego. Oryginalna kopia tego
filmu została wykupiona za 25 dolarów na wysypisku w Guanajuato w Meksyku.

MUCHA-AKROBATKA / THE ACROBATIC FLY / F. Percy Smith / USA / 1910 / 2’58”
Niezwykły film pioniera filmu przyrodniczego, w którym mucha wykonuje cyrkowe sztuczki. Lepiej nie wnikać,
jak została do nich zmuszona.

ZŁODZIEJSKA RĘKA / THIEVING HAND / E. S. Porter / USA / 1908 / 6’14”
Bezręki żebrak oddaje zgubę przechodniowi, od którego dostaje w nagrodę sztuczną rękę. Proteza świetnie sobie
radzi w złodziejskim fachu. Czy film był inspiracją dla postaci dra Strangelove z filmu Stanleya Kubricka?

KSIĘŻNICZKA NIKOTYNA, CZYLI DYMNY DUSZEK / PRINCESS NICOTINE, OR THE SMOKE FAIRY / James
Stuart Blackton / USA / 1909 / 5’24”
W pudełku cygar w domu pewnego palacza zalęgają się nikotynowe duszki i wyprawiają najróżniejsze harce.
Reżyser, twórca najwcześniejszych kreskówek, był głównym konkurentem Mélièsa w dziedzinie filmu trikowego
na rynku amerykańskim. W roli głównej wystąpił bardzo niegdyś popularny aktor Paul Panzer.

ARTHEME POŁYKA KLARNET – przypisywany Ernestowi Serva èsowi / ARTHEME SWALLOWS HIS
CLARINET – attributed to Ernest Servaes / FRANCJA / FRANCE / 1912 / 3’58”
Makabryczna opowieść o pechowym klarneciście. Bohater ma w sobie coś z przyszłego Monsieur Hulota.
Domniemany reżyser wcielił się w główną postać.

ZEMSTA OPERATORA FILMOWEGO / THE CAMERAMAN’S REVENGE / Władysław Starewicz / ROSJA /
RUSSIA / 1912 / 12’45”
Najbardziej chyba znany film polskiego pioniera animacji lalkowej z jego rosyjskiego okresu. Klasyczna historia
trójkąta małżeńskiego odegrana przez spreparowane żuki i inne owady.

SNY FANATYKA GRZANEK Z SEREM – SZCZENIAK / DREAM OF A RAREBIT FIEND: THE PET / Winsor
Mccay / USA / 1921 / 10’24”
Winsor McCay zaczął publikować komiks Sny fanatyka grzanek z serem w 1904 r. Jego bohater zmieniał
się z odcinka na odcinek, zawsze jednak wykazywał słabość do jakiejś potrawy, najczęściej do grzanki z serem.
Konsekwencją przejedzenia były fantastyczne sny. Artysta, który w 1911 r. zrealizował swoją pierwszą kreskówkę
na podstawie własnego komiksu Little Nemo (Mały Nemo ), przeniósł później na ekran również Fanatyka
grzanek w trzech filmach rysunkowych. W epizodzie Szczeniak bohater śni, że przygarnięty z ulicy piesek
o niebywałym apetycie rośnie do rozmiaru Godzilli i niszczy miasto.

STUDIUM FILMOWE / FILMSTUDIE / Hans Richter / NIEMCY / GERMANY / 1926 / 5’17’
Film sławnego filmowca i dadaisty – autora kultowych Snów, kt óre można kupić za pieniądze – z okresu,
w którym przechodził od czystej abstrakcji do impresji dokumentalnej. Geometryczne formy przenikają się
z widmowymi oczami i twarzami oraz kształtami całkiem nieokreślonymi.

ŻYCIE I ŚMIERĆ 9413-go , HOLLYWOODZKIEGO STATYSTY / THE LIFE AND DEATH OF 9413,
A HOLLYWOOD EXTRA / Slavko Vorkapić i Robert Florey / USA / 1928 / 13’00’
Kafkowska historia młodzieńca, który przybywa do Hollywoodu z nadzieją zrobienia kariery. Zostaje jednak jednym
z tysięcy anonimowych statystów, oznaczonych wypisanym na czole numerem katalogowym. Utrzymana w ekspresjonistycznym
stylu, nowatorska formalnie satyra na „fabrykę snów”. Dzieło montażysty i teoretyka kina (Vorkapicia)
oraz specjalizującego się w horrorach hollywoodzkiego outsidera (Floreya), ze zdjęciami Grega Tolanda, późniejszego
operatora Obywatela Kane ‘a. Jeden z najważniejszych filmów amerykańskiej awangardy lat 20.

Muzyka skomponowana oraz wykonywana przez ALLOY ORCHESTRA

Program został przygotowany I wyprodukowany przez Davida Sheparda i  Kena Winokura