Grunwald POZnań Sport

Stadion miejski 31 lat temu i dziś!

Maszt meteo Stadionu Miejskiego w Poznaniu_fot. EURO Poznan 2012  Foto:

Jutro mija 31 lat od otwarcia Stadionu Miejskiego w Poznaniu! Po 12 latach budowy na murawie przy Bułgarskiej odbył się pierwszy mecz. KKS Lech Poznań zremisował z Motorem Lublin 1:1. Choć dziś trudno w to uwierzyć poprzedni stadion uważany był za najnowocześniejszy w kraju. Nie miał dachu, jupiterów, które pojawiły się później, ale takiego obiektu nie miała w latach 80-tych żadna drużyna!

Podczas otwarcia doszło do awarii mikrofonów, przez co inauguracyjne przemówienie prezesa zamieniło się w niezrozumiały dla nikogo bełkot”, pisała w sierpniu 1980 roku „Gazeta Zachodnia”. Uwadze dziennikarzy nie uszedł fakt, że choć na stadionie nie brakowało bigosu i kiełbasek, to napoje szybko się skończyły.

Stadion mieścił prawie 40 tys. ludzi, ale na pierwszy mecz z Motorem przyszła tylko połowa. Powodem był fakt, że w telewizji nadawano serial “Pogoda dla bogaczy”, gdzie Peter Strauss jako senator Jordache ścigał przestępców. W tamtych czasach konkurencja z “Pogodą dla bogaczy” była z góry skazana na niepowodzenie.

O frekwencję przy Bułgarskiej nie musimy się martwić, więcej kłopotów sprawiają miastu problemy techniczne i prawne związane z budową nowego obiektu.  Bezpieczeństwo kibiców jest tutaj najważniejsze. Od soboty w pobliżu boisk treningowych nowego już Stadionu Miejskiego w Poznaniu znajduje się nowy wysoki maszt meteorologiczny – jeden z elementów systemu monitorującego konstrukcję dachową obiektu. 36 metrowa konstrukcja pozwoli nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo użytkowania stadionu, ale także umożliwi prowadzenie badań naukowych.

Maszt meteorologiczny rejestruje zmiany atmosferyczne (prędkość, kierunek wiatru, zmiany temperatury). Te odczyty stanowią dodatkowy zakres wiedzy uzupełniającej przekaz z monitoringu i pozwalającej na analizy naukowe zależności pomiędzy pracą konstrukcji obiektu a czynnikami zewnętrznymi.

Ryszard Dembiński, prezes spółki EURO Poznań 2012 podkreśla, że wcześniej przeprowadzano badania modelu dachu w skali 1:200 w tunelu aerodynamicznym, podczas których mierzono przewidywane obciążenia czynników atmosferycznych. Dzięki współdziałaniu czujników na stadionie i na maszcie system monitorujący bezpieczeństwo będzie działa precyzyjniej.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz