Aglomeracja

Zamiast papierowych biletów wybieramy tPortmonetkę

Tramwaj  Foto: Piotr Rychter

Prawie 56 procent wartości sprzedaży poznańskiego ZTM stanowiły w marcu 2016r. bilety długookresowe. Mniejsze zainteresowanie tymi biletami niż w analogicznym miesiącu 2015r. wpłynęło na gorszy bilans całości sprzedaży. Wciąż dużym powodzeniem cieszy się tPortmonetka na karcie PEKA.

Tramwaj nr 8 / bimbaW marcu 2016r. kupiliśmy bilety o łącznej wartości 15,8 mln zł, co oznacza spadek w stosunku do roku ubiegłego o 6,6 proc. Wpływ na powyższy wskaźnik miał okres świąteczny i przypadająca na ten czas przerwa w szkołach oraz wcześniejsza zwiększona sprzedaż biletów okresowych po zakończeniu ferii zimowych, kiedy młodzież szkolna i studenci zaopatrzyli się w bilety semestralne.

Istotny jest także długofalowy wpływ na wartość sprzedaży wprowadzonego w listopadzie ubiegłego roku 366-dniowego Biletu Seniora.

W przeciwieństwie do biletów długookresowych bardzo pozytywne wypadła sprzedaż tzw. biletu przystankowego. Wartość doładowań pozwalającej płacić tylko za przejechane przystanki tPortmonetki na karcie PEKA wzrosła o 18,61 proc., co przyczyniło się do osiągnięcia imponującego wyniku na poziomie ponad 3,4 mln zł.

To rekord w 2016r. i drugi najlepszy wynik w historii funkcjonującej od lipca 2014r. tPortmonetki. Bilet przystankowy w marcu stanowił już ok. 21,5 proc. wszystkich wpływów ze sprzedaży biletów.

Jeszcze lepiej pod tym względem wygląda wzrost liczby doładowań. W marcu 2015r. tPortmonetkę doładowano 166 tys. razy, w roku bieżącym już blisko 215 tys. razy. Niewątpliwie wartość sprzedaży w tym segmencie wykazuje potencjał do dalszych wzrostów. Warto zauważyć, że w analizie całego roku marzec nie zawsze stanowił najlepszy miesiąc pod kątem sprzedaży biletu przystankowego. Wiele wskazuje, że w bieżącym roku bilet ten będzie stanowił jeden z trzonów sprzedaży, będąc drugim najczęściej wykorzystywanym sposobem opłacania przejazdów w transporcie zbiorowym ZTM.

Nadal utrzymuje się silna tendencja do rezygnacji z jednorazowych biletów czasowych.

Podobnie jak w miesiącach ubiegłych spadek wartości sprzedaży w tej grupie był dwucyfrowy (-23,6 proc.). Skoro jednak za 3 zł z tPortmonetki można przejechać 12 przystanków wobec ok. 5-7 przystanków przy wykorzystaniu biletu czasowego na 10 minut (też w cenie 3 zł) – pasażerowie po prostu wybierają lepszą dla siebie opcję.

Rampa dla niepełnosprawnych w autobusie

Sprzedaż biletów długookresowych zamknęła się kwotą 8,8 mln zł, stanowiąc ok. 56 proc. całości wartości sprzedaży. W tej grupie najlepiej sprzedawały się bilety o okresie obowiązywania od 14 do 30 dni – sprzedaż osiągnęła poziom 6 278 769 zł. To mniej o 630 tys. zł niż w marcu 2015r., ale aż 71 proc. całej sprzedaży biletów długookresowych za marzec 2016r. Z kolei w grupie biletów o okresie obowiązywania od 31 do 90 dni odnotowano wzrost wartości sprzedaży o prawie 12 proc. Bilety takie stanowią jednak tylko 9,4 proc. sprzedaży w tym segmencie.

Coraz więcej firm decyduje się na bardzo korzystny bilet PEKA Firma, umożliwiający stosunkowo tani transport pracowników. W porównaniu do roku ubiegłego, w okresie styczeń-marzec br. sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 107,31 proc., do poziomu ponad 413 tys. zł.

W marcu 2016r. odnotowano podobny poziom sprzedaży biletów krótkookresowych, jak w minionym roku. W całym pierwszym kwartale 2016r. tego typu biletów sprzedano o blisko 2 proc. więcej niż w 2015r. Po raz kolejny dużym zainteresowaniem cieszyły się bilety 7-dniowe.

 

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz

  • A nikt nie napisze, ze mieszkańcy ul. Dabrowskiego chodza na piechotę, bo odebrano im /w tej chwili to juz ponad rok!/ tramwaje???!!! Sama zdarłam juz kilka par butów zamiast jeździć, bo nie cierpie autobusów, tym bardziej zastępczych, a w T2 dwóch takich starszych facetów zamierzało mnie okraść.