POZnań

Rowerowa check-lista – wyciągnij rower z piwnicy! Już czas!

Patrol rowerowy Rady Osiedla Stare Miasto (1)  Foto:

Od kilku dni działa system roweru miejskiego, prawdziwi fani ekologicznego poruszania się po mieście przez całą ciepłą zimę korzystali zapewne ze swoich dwóch kółek, teraz jednak nadchodzi czas, by wszyscy swoje jednoślady wyciągnęli z piwnic i przygotowali się do rowerowej wiosny. Jak przygotować rower do nowego sezonu radzą eksperci.

Droga rowerowa / ścieżka rowerowaO tym ile pracy należy włożyć w doprowadzenie roweru do stanu używalności, decyduję to w jakim był on stanie przed zimą i w jakich warunkach go przechowywaliśmy. Jeśli odłożyliśmy go wyczyszczonego, po serwisie, w ogrzewanym pomieszczeniu, to przygotowania do sezonu praktycznie ograniczą się jedynie do przetarcia kurzu z ramy i napompowania dętek. Jeśli jednak po ostatniej jesiennej przejażdżce, po prostu wstawiliśmy rower do zimnej i wilgotnej piwnicy, potrzebnych może być nieco więcej zabiegów.

Powinniśmy zacząć od dokładnego umycia naszego jednośladu – wyjaśnia Marek Biniek z sieci sklepów rowerowych Bike Atelier – Ramę najlepiej przeczyścić wilgotną szmatą, a elementy bardziej złożone, jak np. łańcuch i tryby, starą szczoteczką do zębów lub szmatą nawilżoną naftą. Oczyśćmy też klocki hamulcowe, jednak bez użycia żadnych środków chemicznych, oraz sztycę podsiodłową. Na koniec napęd warto posmarować specjalnym olejem, a sztycę smarem.

W kolejnych krokach należy sprawdzić działanie hamulców. Jest to jeden z najważniejszych mechanizmów w rowerze, gdyż odpowiada za bezpieczeństwo. Konieczne jest zatem skontrolowanie, czy klocki hamulcowe są odpowiednio zainstalowane (przylegają równo wobec obręczy koła) i czy wycierają się równomiernie. Jeśli nie, to trzeba je wyregulować (własnoręcznie lub w serwisie). – Jeśli w jakimkolwiek miejscu guma jest całkowicie wytarta należy klocki natychmiast wymienić. Ocieranie się stalowych części hamulca o obręcz szybko spowoduje jej poważne uszkodzenia – tłumaczy Marek Biniek.

Następnie sprawdźmy stan kół – czy nigdzie nie są pęknięte i czy nie są scentrowane (czy w czasie ich obracania się, koło nie kołysze się na boki). Uszkodzone obręcze nadają się jedynie do natychmiastowej wymiany. Natomiast najlepiej z centrowaniem kół poradzą sobie profesjonalni mechanicy w sklepach rowerowych, gdyż potrzeba do tego specjalnego klucza i umiejętności.

Zmiana biegów i przeskakiwanie łańcucha powinno być łatwe i płynne. Jeśli w czasie tego testu słyszymy jakieś dziwne dźwięki, łańcuch nie chce przeskoczyć na kolejną zębatkę lub przeskakuje dwie na raz, to sygnał, że łańcuch albo zębatki są już wyeksploatowane i konieczna jest ich wymiana. Jeśli ich stan jest dobry, a problemy z pracą przerzutek występują to trzeba oddać przerzutki do regulacji – wyjaśnia ekspert Bike Atelier.

Sprawdź również czy pancerze nie są pęknięte i czy linki nie są uszkodzone lub poszarpane. Jeśli coś z nimi jest nie tak, należy je wymienić.

Przegląd zakończmy sprawdzeniem stanu opon i napompowaniem dętek. Obejrzyjmy dokładnie ogumienie, by stwierdzić, czy w żadnym miejscu nie jest przedziurawione lub przetarte. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko złapania “gumy” w przyszłości.

Malta znakowanie rowerow 20140322_2

Rowerowa check-lista

Przed każdym kolejnym wyjściem na rower warto przeprowadzić szybki sprawdzian, czy nasz rower jest w pełni sprawny. Oto kilka czynności, które warto wykonać:

1. Upuść rower – podnieść rower na kilka centymetrów i go upuść, tak by spadł na opony. Jakiekolwiek nietypowe dźwięki będę świadczyć o luzach w rowerze.

2. Sprawdź hamulce- unieś kierownicę, pokręć kołem i ściśnij klamkę hamulcową. Sprawdź, czy klocki przylegają równo do obręczy i czy koło zatrzymuje się od razu. Po puszczeniu klamki zobaczy, czy klocki odpowiednio „odbijają” – koło po „odbiciu” powinno się jeszcze przez chwilę, powoli kręcić. Przy okazji zobacz też, czy koła obracają się w jednej płaszczyźnie (czy nie są rozcentrowane).

3. Zmierz ciśnienie – zobacz, czy ciśnienie w dętkach jest właściwe (najlepiej, by odpowiadało wartościom napisanym na oponie). Sprawdź też, czy ogumienie nie jest uszkodzone lub przetarte.

4. Zabezpiecz koła – sprawdź, czy zacisk koła jest odpowiednio mocno zaciśnięty. Utrata koła w czasie jazdy jest najmniej oczekiwaną i najbardziej niebezpieczną niespodzianką, jaka może nas spotkać.

5. Sprawdź stery – naciśnij oba hamulce i lekko przechyl rower do przodu (tak, by tylna opona się uniosła) i do tyłu (by uniosła się przednia opona). Jeśli będziesz słyszeć jakieś stukanie lub kierownica będzie ci się obracać w rękach to znak, by dokręcić stery.

Wyścigi Rowerkowe 2013 - 08.06.2013 r.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz