Aglomeracja Oborniki

Powstaje druga nitka mostu kolejowego w Obornikach

Montaż nowego przęsła na moście kolejowym nad Wartą w Obornikach  Foto: Radek Śledziński

Rozpoczęła się budowa drugiej „nitki” mostu kolejowego w Obornikach. Montowane jest nowe przęsło przeprawy, ważące łącznie ponad 500 ton.

Wszystkie prace mają zakończyć się w II połowie 2026 roku. Dzięki temu bany między Poznaniem a Piłą będą miał do dyspozycji dwa tory.

Nowe przęsło ma prawie 154 m długości, ale do Obornik zostało przetransportowane w częściach. Tutaj zostaną połączone w przęsła: dwa 45,35 m i jedno 63 m.

Po zamontowaniu przęseł konstrukcja zostanie połączona, a następnie zostanie ułożony niej nowy tor i sieć trakcyjna.

Montaż przęseł, choć skomplikowany technologicznie, nie wpłynie znacząco na ruch kolejowy – zapewnia Radosław Śledziński
z PKP Polskie Linie Kolejowe – w trakcie prac ponad 70 pociągów pasażerskich i towarowych, przejeżdżających w ciągu doby między Poznaniem a Obornikami, tak jak dotychczas będzie korzystać z sąsiedniej „nitki” przeprawy.

Poza nowa nitką mostu zbudowanych będzie w sumie ponad 3 km drugiego toru między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie (ponad 2 km) oraz w Parkowie, gdzie powstanie tzw. „mijanka”, a więc dodatkowy tor z rozjazdami na długości ponad 1,2 km.

Dzięki likwidacji tego wąskiego gardła, na najbardziej obciążonym ruchem odcinku linii kolejowej, możliwe będą przejazdy większej liczby pociągów.

Montaż nowego przęsła na moście kolejowym nad Wartą w Obornikach Foto: Radek Śledziński

W ramach prac wybudowane będą nowe perony w Obornikach i w Parkowie. W obu miejscowościach prace są już zaawansowane. W Obornikach peron będzie wkrótce gotowy do eksploatacji.

Będą to wysokie obiekty, które umożliwią łatwe i wygodne korzystanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni postawione będą wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie.

Z myślą o osobach niewidomych ułożymy ścieżki naprowadzające – dodaje Radosław Śledziński – perony będą dostępne dla wszystkich podróżnych, także tych, którzy mają problemy z poruszaniem się, np. w Parkowie dogodną komunikację umożliwi pochylnia, a na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto nowe przejście pod torami, wyposażone w windy.

Montaż nowego przęsła na moście kolejowym nad Wartą w Obornikach Foto: Radek Śledziński
Użyte w artykule zdjęcia: Radek Śledziński

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz