Rozpoczęła się budowa drugiej „nitki” mostu kolejowego w Obornikach. Montowane jest nowe przęsło przeprawy, ważące łącznie ponad 500 ton.
Wszystkie prace mają zakończyć się w II połowie 2026 roku. Dzięki temu bany między Poznaniem a Piłą będą miał do dyspozycji dwa tory.
Nowe przęsło ma prawie 154 m długości, ale do Obornik zostało przetransportowane w częściach. Tutaj zostaną połączone w przęsła: dwa 45,35 m i jedno 63 m.
Po zamontowaniu przęseł konstrukcja zostanie połączona, a następnie zostanie ułożony niej nowy tor i sieć trakcyjna.
Montaż przęseł, choć skomplikowany technologicznie, nie wpłynie znacząco na ruch kolejowy – zapewnia Radosław Śledziński
z PKP Polskie Linie Kolejowe – w trakcie prac ponad 70 pociągów pasażerskich i towarowych, przejeżdżających w ciągu doby między Poznaniem a Obornikami, tak jak dotychczas będzie korzystać z sąsiedniej „nitki” przeprawy.
Poza nowa nitką mostu zbudowanych będzie w sumie ponad 3 km drugiego toru między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie (ponad 2 km) oraz w Parkowie, gdzie powstanie tzw. „mijanka”, a więc dodatkowy tor z rozjazdami na długości ponad 1,2 km.
Dzięki likwidacji tego wąskiego gardła, na najbardziej obciążonym ruchem odcinku linii kolejowej, możliwe będą przejazdy większej liczby pociągów.

W ramach prac wybudowane będą nowe perony w Obornikach i w Parkowie. W obu miejscowościach prace są już zaawansowane. W Obornikach peron będzie wkrótce gotowy do eksploatacji.
Będą to wysokie obiekty, które umożliwią łatwe i wygodne korzystanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni postawione będą wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie.
Z myślą o osobach niewidomych ułożymy ścieżki naprowadzające – dodaje Radosław Śledziński – perony będą dostępne dla wszystkich podróżnych, także tych, którzy mają problemy z poruszaniem się, np. w Parkowie dogodną komunikację umożliwi pochylnia, a na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto nowe przejście pod torami, wyposażone w windy.

















Dodaj komentarz