Różne miejsca w mieście

Adres: Poznań
Poznań

Różne miejsca w mieście - zapowiedzi wydarzeń

Map data © OpenStreetMap
Data wydarzenia: 19.04.2015 - start godzina 11:00

XXX DNI UŁANA



  • I Miejsca: WSTĘP WOLNY!
  • XXX Dni Ułana. Obchody Święta 15. Pułku Ułanów Poznańskich

    17-19 kwietnia  2015

    W tym roku 15. Pułk Ułanów Poznańskich obchodzi podwójny jubileusz. W dniach od 17 do 19 kwietnia odbędą się XXV Ogólnopolskie Zawody Kawaleryjskie MILITARI w ramach XXX Dni Ułana. Obchody święta połączą uroczystości oficjalne odbywające się w centrum miasta z zawodami kawaleryjskimi, pokazami i inscenizacjami oraz rodzinnym piknikiem. Święto Ułanów Poznańskich w obecnym kształcie jest jednym z największych spotkań wojska i środowisk kultywujących tradycje kawaleryjskie w Polsce. Uroczystości cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem mieszkańców Poznania, będąc doskonałą okazją do promocji obronności i pozytywnego wizerunku Wojska Polskiego. Stałymi elementami święta są Capstrzyk, Apel Poległych, msza upamiętniająca zmarłych, zamordowanych i poległych żołnierzy Pułku oraz spotkanie koleżeńskie. Gdy tylko to jest możliwe uroczyste obchody organizowane są pod Pomnikiem Pułku przy ulicy Ludgardy w Poznaniu.

    Piątek  17 kwietnia 2015 – CWJ Hipodrom Wola w godz. 08:00-18:00

    XXV Ogólnopolskie Zawody Kawaleryjskie MILITARI

    oraz IV Międzynarodowe Mistrzostwa Kawalerii

    Sobota  18 kwietnia 2015 – CWJ Hipodrom Wola w godz. 08:00-17:00

    XXV Ogólnopolskie Zawody Kawaleryjskie MILITARI

    oraz IV Międzynarodowe Mistrzostwa Kawalerii

    Sobota 18 kwietnia 2015 – Plac A. Mickiewicza, ul. Ludgardy

    godz. 19:40 Przejazd kolumny kawalerii ochotniczej z Placu A. Mickiewicza przez ul. Św. Marcin, Aleje Karola Marcinkowskiego oraz ul. I.J. Paderewskiego do ul. Ludgardy pod Pomnik 15. Pułku Ułanów Poznańskich,

    godz. 20:00 Apel Poległych pod Pomnikiem z udziałem Prezydenta Miasta Poznania i Gości Honorowych.

     

    Niedziela 19 kwietnia 2015

    Godz. 10:00 Msza św. Za dusze poległych i pomordowanych Ułanów Poznańskich – kościół o.o. franciszkanów,

    Godz. 10:45 Przemarsz kolumny konnej i zmotoryzowanej z placu A. Mickiewicza do ul. J.I. Paderewskiego

    Godz. 11:00 Uroczystość pod Pomnikiem 15. Pułku Ułanów Poznańskich, wystąpienie zaproszonych gości, wręczenie odznak pamiątkowych żołnierzom Batalionu

    Godz. 12:00 oddanie hołdu Sztandarowi Pułku, wręczenie Godła Honorowego Towarzystwa, wręczenie Znaków Towarzystwa – Stary Rynek, Wielkopolskie Muzeum Wojskowe.

    PIKNIK RODZINNY NA CYTADELI  godz. 11:00-17:00

    11:00-17:00 biwak grup rekonstrukcyjnych

    11:00 początek działań plastycznych

    11:30 pokaz Drużyny Krkausów, woltyżerki oraz hipoterapii – Stowarzyszenie Lajkonik

    12:00 pokaz woltyżerki Apolinarski Group

    12:30 koncert Kapeli Zamku Rydzyńskiego

    13:30 wręczenie głównych nagród uczestnikom Zawodów Kawaleryjskich

    14:00 pokaz wyszkolenia kawaleryjskiego

    14:20 pokaz wyszkolenia artyleryjskiego

    14:40 prezentacja pojazdów zabytkowych

    15:00 inscenizacja „Wrzesień 1939”

    16:00 Deski kadryl

    17:00 zakończenie festynu

    Podczas trwania Pikniku Rodzinnego dzieci będą mogły skorzystać z bezpłatnych warsztatów plastycznych i gier dawnych oraz przejażdżek kucykami, zamków dmuchanych (odpłatne), a także punktów gastronomicznych.

    TRADYCYJNE GRY I ZABAWY – PROWADZENIE – STUDENCI AWF

    KAPELA
    Przybory:  Kamienie (wykonane z drewna), kule drewniane, kapelusz
    Teren do gry: około 16m2, ustawienie w kole o średnicy mniej więcej 3-5m (w zależności o wieku grupy gtającej).
    Zasady: Gra polega na trafianiu kamieniem w stożek ustawionych kamieni przez stojących na obwodzie koła uczestników tak, aby zburzyć go. Kapeli pilnuje ?kapelmistrz? wyposażony w nakrycie głowy (kapelusz/czapka). Jeśli uda się rozbić stożek kamieni, kapelmistrz najpierw musi ustawić rozrzucone kamienie, potem dopiero może rzucać czapką  w tego, który ten stożek rozbił. W czasie kiedy kapelmistrz ustawia kapelę, rzucający kamieniem biegnie po swój kamień i próbuje wrócić na swoje miejsce zanim stojący w środku uczestnik ustawi kapliczkę i będzie próbował trafić biegnącego z powrotem. Aby grę uczynić bezpieczniejszą zamiast kamieni do rzucania w kapliczkę stosujemy drewniane kule, które toczymy (nie rzucamy!) w kierunku ustawionej wieżyczki z kamieni.

    KUBB
    Przybory: Klocki do gry w kubb: Król, 10 obrońców , 6 kołków  
    Teren do gry powinien mieć wymiary 5 x 8 m. Król ustawiany jest na samym środku terenu. Obrońców ustawia się na liniach końcowych boiska, 5 po każdej ze stron. Zarówno król jak i obrońcy stoją na swych kwadratowych podstawach.
    Zasady: Zawodnicy dzielą się na 2 drużyny. Każda staje przy własnej linii końcowej, na której stoją jej obrońcy. Drewniane kołki rzuca się od dołu. Obrońców również rzuca się od dołu, ale dodatkowo można wprowadzić je w ruch obrotowy. Gra toczy się turami – zmiana następuje po wyrzuceniu przez drużynę wszystkich kołków (6). Drużyna A rzuca kołkami w obrońców drużyny B, aby je zbić. “Zbitych obrońców” przerzuca na połowę przeciwnika i stają się oni obrońcami przeciwnika (drużyny A). Następnie rzucając 6 kołkami ekipa B stara się zbić jak najwięcej obrońców drużyny A (czyli również te, które wcześniej zbiła drużyna A i zostały wyrzucone przez drużynę B na połowę drużyny A). Gdy jacyś obrońcy stoją na polu danej drużyny (przeciwnicy nie zbili wyrzuconych przez siebie “zbitych obrońców”), może ona wykonywać rzuty z linii, którą wyznacza najbliższy królowi obrońca. Kiedy drużyna zbije wszystkich obrońców, wraca na linię końcową i może zbijać Króla. Drużyna, która pierwsza zbije Króla, wygrywa. Jednak drużyna, która przedwcześnie zbije Króla, automatycznie przegrywa.

    PETANQUE
    Zasady gry
    Dwie drużyny grają przeciwko sobie. Składają się one z dwóch lub trzech graczy, którzy mają łącznie 6 kul na drużynę. Mogą również współzawodniczyć dwie osoby. W drużynach jedno- oraz dwuosobowych każdy gracz ma trzy kule, a w drużynach trzyosobowych, każdy gracz ma dwie kule.
    Przed rozpoczęciem gry należy ustalić (wylosować), która drużyna ma prawo wyznaczyć cel, czyli wyrzucić małą drewnianą kulkę o średnicy 25-30 mm (świnkę) na odległość od 6 do 10 metrów.
    Zawodnicy rzucają kule z okręgu o średnicy 35-50 cm, a w czasie rzutu obie stopy rzucającego muszą dotykać ziemi tak długo, aż rzucona kula spadnie na ziemię. Grę rozpoczyna zawodnik z drużyny, która rzuciła ?świnkę?, próbując umieścić swoją kulę jak najbliżej świnki. Następnie jeden z graczy drużyny przeciwnej rozgrywa swoją kulę, mając do wyboru trzy możliwości:
    –   celuje jak najbliżej świnki
    –   celuje w kulę przeciwnika, próbując ją wybić (odsunąć od świnki)
    –   stara się przesunąć świnkę tak, by oddalić ją od kuli przeciwnika.
    Jeśli po rzucie jego kula znajduje się najbliżej świnki, to następny rzut należy do drużyny przeciwnej. Jeśli natomiast zawodnikowi nie udało się umieścić kuli najbliżej świnki, to jego drużyna gra do momentu, kiedy ich kula znajdzie się najbliżej ?świnki? lub do wyczerpania wszystkich swoich kul. Jeżeli jedna drużyna nie ma już kul, to druga drużyna rozgrywa wszystkie kule, które jej pozostały w grze. Po wyrzuceniu wszystkich kul obu drużyn następuje koniec pierwszej rozgrywki. Punkty zdobywa tylko jedna drużyna, w zależności od tego, ile kul ma bliżej ?świnki? od kul przeciwnika, a więc możliwe jest zdobycie od 1 do 6 punktów. Koniec partii następuje wtedy, gdy którakolwiek z drużyn zdobędzie 13 punktów.

    RZUCANIE PODKOWĄ/QOITS
    W odmianie  sportowej rzutu podkową stosuje się pole gry o wymiarach: dł. 15,25 m, sz. 3 m, wysokość wystającej części pręta 0,3 m.
    Przybory: Każdy z grających ma dwie podkowy lub odpowiednio wyprofilowane pręty metalowe lub z tworzenia sztucznego.
    Zasady: Dowolna ilość osób. Zawodnicy rzucają z pola gry kolejno w kierunku jednego pręta. Pełnym trafieniem określa się rzut, gdy podkowa uderzając płasko o podłoże nasunie się na pręt. Uderzenie w pręt liczy się jako trafienie, jeżeli podkowa nie oddali się od celu na odległość  większą niż 15 cm. Za pełne trafienie zawodnik otrzymuję 3 pkt., za uderzenie w cel 1pkt. Gracz który uzyskał pierwszy określoną (umówioną) liczbę punktów zostaje zwycięzcą.

    Dla najmłodszych proponuję rzucanie sznurowymi kółkami do, oddalonego o właściwą dla wieku odległość, krzyżaka zaopatrzonego w punkty. Wygrywa ten uczestnik, który swymi rzutami zdobędzie najwyższą ilość punktów.

    CROQUET
    Zasady gry: na wcześniej rozstawionym polu z zaznaczonymi w odpowiednim miejscu gates (bramkami) grający muszą “przeprowadzić” swoją kulę uderzeniami drewnianymi, specjalnie do gry przygotowanymi młoteczkami tak szybko, jak to tylko możliwe. Jednorazowe uderzenia poszczególnych grających następują w ustalonej wcześniej kolejności. Wygrywa ten zawodnik, który najwcześniej doprowadzi własną kulę do wyznaczonej mety.

    BIERKI
    Na wzór bierek stołowych gra w duże (około 1m długości) bierki z zasadą zebrania ich jak największej liczby.
    LINA
    W zależności od grupy chętnych proponujemy:
    1.    Drużynowe/indywidualne przeciąganie liny
    2.    Rodzinne przeciąganie liny związanej końcami
    3.    Przeciąganie liny w czworokącie do wyznaczonego miejsca

    ŁAMIGŁÓWKA
    Propozycja wspólnego ułożenia prostej, wykonanej z litego drewna łamigłówki dla rodziny, grupy przyjaciół, nieznajomych.
    Przednia zabawa kształtująca współpracę.