Polski Teatr Tańca

Adres: Kozia 4
Poznań

Polski Teatr Tańca - zapowiedzi wydarzeń

Map data © OpenStreetMap
Data wydarzenia: 26.06.2010 - start godzina 18:00

Malta Festival – Polski teatr Tańca



Noc i dzień z Polskim Teatrem Tańca (część pierwsza)
Data: 2010-06-26
Godzina: 18:00
Cena normalna: 20 PLN (za spektakl)
Cena ulgowa: 15 PLN (za spektakl)
Kup bilet
Czas trwania: 4h 30
Miejsce: Aula Studio Polskiego Teatru Tańca

Opis

18.00 – „Tysiąc kolorów” (30 min) choreografia: Takako Matsuda

19.00 – „Solo na dwie osoby” (20 min) choreografia: Karolina Wyrwał

20.00 – „Balladyna” (25 min) choreografia: Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuta

21.00 – „Chopin inaczej” (30min) choreografia: Krystyna Mazurówna

22.00 – „Nienasycenie” (30 min) choreografia: Paweł Matyasik

“Balladayna”

„Pracuj jak koń pogański, pracuj całe lato,
A zimą śpij u chłopa za brudnym przypieckiem
Między garnkami, babą szczerbatą i dzieckiem”.

(Juliusz Słowacki, Balladyna)

Słowacki, kiedy tworzył Balladynę, przyjaźnił się z Ignacym Krasińskim, z którym niedługo później poróżniła go wizja sztuki, ale któremu tymczasem swój tekst dedykował. Dlaczego nie dedykował go jedynej osobie, która duchowo nie opuściła go nigdy? Czy dlatego, że była ona kobietą? Dlaczego Balladyna – historia dwóch kobiet – nie jest mitem ani baśnią, ani legendą, ani właśnie historią? I dlaczego winimy tylko jedną postać, skoro rozpaczliwie samotne są wszystkie?

Choreografia, kostiumy, scenografia i taniec: Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuta
Muzyka: Rafał Kasprzak i inni, Sebastian Czajkowski (współpraca), głos Kirkora (off) Michał Żebrowski
Premiera: 26 czerwca 2009

Karina Adamczak-Kasprzak
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu i pedagogiki baletu Akademii Muzycznej w Warszawie. Pierwsza solistka Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. Prowadzi zajęcia na Otwartych Zajęciach Tańca Współczesnego organizowanych przez Polski Teatr Tańca. Jest autorką choreografii do spektakli reżyserowanych przez Marcina Libera (Jedynak) i Piotra Kruszczyńskiego (Romeo i Julia, Królowa i Szekspir).

Agata Ambrozińska-Rachuta
Ukończyła Łódzką Szkołę Baletową. W roku 1993 rozpoczęła pracę w Polskim Teatrze Tańca, następnie tańczyła w balecie Teatru Wielkiego w Poznaniu i Teatrze DNA w Szczecinie. Od roku 2001 ponownie w Polskim Teatrze Tańca. Obecnie jest jego solistką i pedagogiem Otwartych Zajęć Tańca Współczesnego i Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego. Studiuje Kulturoznawstwo. Balladyna jest jej debiutem choreograficznym.

“Solo na dwie”

i am the man that won’t tell you.
ayn rand

w tym podważonym świecie, stworzonym przez innych
nachodzi mnie błaha zapewne wątpliwość:
jestem tu dla ułudy prawości czy wreszcie
dla siebie? i gówno obchodzi mnie i cieszę się
gównem w trawie, na śniegu. czy wolno? tak, wolno
przesuwa się wszystkość, suchością
nic nie dorówna tej pięknej miłości własnej.
więc minął czas bohaterów sam na sam z sobą.
jedyna ozdoba tej fety to farsa. buduję
co wykreślone z dawna i stoi. nie widzą mnie.

(Joanna Obuchowicz, Fontanna)

Choreografia, scenografia, wideo: Karolina Wyrwał
Muzyka: Paul Tinsley
Tańczą: Katarzyna Kulmińska, Karolina Wyrwał, Paweł Malicki
Premiera: 26 czerwca 2009

Karolina Wyrwał
Ukończyła Northern School of Contemporary Dance ze specjalizacją Movement Studies. Uczestniczyła w programie Dancer Developement w Laban Centre w Londynie oraz Hofesh Shechter Company Residency w Leeds. Współpracowała z berlińskimi Theater Thikwa i Tanztheater Global. Od 2008 roku jest tancerką Polskiego Teatru Tańca, prowadzi warsztaty oparte na technice Cunninghama w ramach Otwartych Zajęć Tańca Współczesnego. Zajmuje się też fotografią i filmowaniem.

“Tysiąc kolorów”

Przedstawienie Tysiąc kolorów dotyka istoty przemijania, której w codzienności życia nie dostrzegamy. A przecież rzeczywistość zmienia się co chwilę. Każdy człowiek ma swój kolor. Te kolory ulegają przemianie radosnej lub smutnej, wraz z naszym życiem.

Choreografia: Takako Matsuda
Muzyka: Fryderyk Chopin (Mazurek a-moll op. 7 nr 2, Mazurek C-dur op. 33 nr 3, Mazurek C-dur op. 24 nr 2, Walc Es-dur op. 18 nr 1, Preludium cis-moll op. 28 nr 10, Preludium e-moll op. 28 nr 4, Preludium c-moll op. 28 nr 20
Kostiumy: Takako Matsuda, Adriana Cygankiewicz
Asystent choreografa: Anna Gruszka-Kopeć
Taniec i współkreacja: Agata Ambrozińska-Rachuta, Adriana Cygankiewicz, Takako Matsuda, Mikołaj Dolata, Paweł Malicki, Bartłomiej Raźnikiewicz
Premiera: 6 grudnia 2009

Takako Matsuda
Japońska tancerka i choreograf. Ukończyła New York Univeristy Tisch School of Art and Dance, gdzie uczyła się tańca współczesnego, butoh i aktorstwa. Pokazywała swoje projekty w wielu krajach – m.in. w USA, Japonii i całej Europie.

“Chopin inaczej”

„Tak jak w obecnej dobie muzyka, której słuchamy nie jest taka sama, jak w czasach Chopina, począwszy od współczesnego brzmienia fortepianu, który ma niewiele wspólnego z instrumentem, na którym on komponował, tak i taniec wyszedł ze sztywnych kanonów ubiegłej epoki. Zmiany te dotyczą również stosunków międzyludzkich, sposobu komunikacji, ekspresji i wyrażania emocji. W spektaklu Chopin inaczej nie neguję tradycyjnych wartości, moim celem jest wyjście poza kanoniczny kształt muzyki i tańca, odczytanie i przekształcenie twórczości Chopina w sposób aktualny, z zastosowaniem współczesnych form ruchu i techniki elektronicznej, przy równoczesnym zachowaniu fortepianowej kompozycji jego preludiów i nokturnów”.
(Krystyna Mazurówna)

Choreografia: Krystyna Mazurówna
Kostiumy i oprawa scenograficzna: Studio B3
Muzyka: Fryderyk Chopin i Kasper T. Toeplitz
Fortepian: Ernestyna Bluteau
Elektronika: Kasper T. Toeplitz
Tańczą: Agnieszka Błacha, Katarzyna Kulmińska, Anna Marek, Mikołaj Dolata, Paweł Malicki, Daniel Stryjecki
Premiera: 23 stycznia 2010

Krystyna Mazurówna
Tancerka, choreograf, dziennikarka. Od 1968 roku mieszka w Paryżu. Legendarna postać warszawskiej i paryskiej bohemy, swoją karierę zawodową rozpoczęła w latach sześćdziesiątych w balecie Opery Warszawskiej, gdzie tańczyła m.in. z Witoldem Grucą i Stanisławem Szymańskim. Do historii polskiego tańca przeszły jej duety z Gerardem Wilkiem, późniejszym solistą „Baletu XX wieku” Maurice’a Béjarta. W 1967 roku założyła własny zespół „Fantom”, prekursorski na polskiej scenie tańca współczesnego i jazzowego. Zmuszona szantażem ówczesnych władz do opuszczenia kraju, wyjechała do Paryża, gdzie tańczyła jako solistka w spektaklu Josephine Baker, a potem także jako solistka w Casino de Paris. Od dwudziestu lat zajmuje się pracą dziennikarską.

“Nienasycenie”

Motto:
„Nienasycenie istnieniem samym, nienasycenie pierwotne” (Witkacy)

Koncepcja artystyczna i choreografia: Paweł Matyasik
Współpraca w procesie kreacji dynamicznej: Liliana Owoc Pierzchała
Współtworzą i tańczą: Małgorzata Mielech i Zofia Jakubiec
Scenografia i kostiumy: Paweł Matyasik, Zofia Jakubiec
Muzyka: Archiwum Fluxus, Archive
Autorzy filmu: Liliana Owoc Pierzchała, Filip Mawn Studio, Filip Czaban
Premiera: 6 grudnia 2009

Paweł Matyasik
Były tancerz Gdańskiego Teatru Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. Obecnie wykładowca tańca współczesnego, improwizacji i kontakt improwizacji na Uniwersytecie Zielonogórskim i w Zespole Szkół Artystycznych Top-Art w Szczecinie. Współtwórca jedynego w Polsce Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji w Zielonej Górze. Studiował na Uniwersytecie Calgary w Kanadzie. Współpracował z takimi wybitnymi artystami, jak: Melissa Monteros, Norbert Kliesch, Wojciech Mochniej, Ray Chung, Anne Flyn, Ricardo Morisson, Joe Alter. Od roku 2005 pracuje jako pedagog i tancerz w Polskim Teatrze Tańca.