Kino MUZA

Kino MUZA

Adres: Św. Marcin 30
Poznań

Kino Muza działa od 1908 roku – zostało otwarte pod nazwą”Theater Apollo”. W 1910 roku przybrało nazwę “Colosseum”, w 1934 “Europa”, 1935 “Świt”, w 1940 “Zentral Lichtspiele”, w 1945 “Wolność” i od lat 50-tych “Muza”. Motto kina brzmi: WIEMY, CO GRAMY.

Map data © OpenStreetMap




FESTIWAL FILMÓW AFRYKAŃSKICH AFRYKAMERA 2014

Festiwal Filmów Afrykańskich Afrykamera
bilety: 18/15/12 zł
karnet na 3 seanse: 33 zł

PROGRAM:

CZWARTEK 24.04.

19:30 Mandela: Długa Droga do Wolności 141' KUP BILET

PIĄTEK 25.04.

17.00 Diabelskie Leże (The Devil's Lair) 82' dok. KUP BILET

18.30 Połówka żółtego słońca (Half of a Yellow Sun) 111' KUP BILET

SOBOTA 26.04.

11:00 Poranek Rodzinny (Tydzień w Afryce) 50’

17.00 Bóg kocha Ugandę (God Loves Uganda) 83' dok. KUP BILET

18.30 Dowód (La Preuve) 92' KUP BILET

NIEDZIELA 27.04.

15.30 Wina hajsu cz.1 i 2 (Coz Ov Moni II) 63' + 45' KUP BILET

17.30 Królowe nocy w świecie gangów (Glitterboys and Ganglands)
+ Droga do raju (Sur la route de paradis) 67' dok. KUP BILET

18.45 B jak chłopiec (B for Boy) 118' KUP BILET

O FILMACH:

C JAK CHŁOPIEC (B FOR BOY)

reż. Chika Anadu | Nigeria 2013 | 118 min.

Dzięki niezwykle mocnemu debiutowi Chika Anaku wprowadza kino nigeryjskie w świat światowego art-house'u. Odważny i nieunikający konfrontacji z kulturowymi tabu debiut reżyserki wnika w rozdartą tkankę społeczną kraju znajdującego się pomiędzy przeszłością a przyszłością. 39-letnia Amaka Okoli (Nwadili) jest dobrze usytuowaną bizneswoman, stanowiącą o nowym obliczu współczesnej Nigerii – przedsiębiorcza, pewna siebie oraz w niezwykle udanym równoprawnym związku ze swoim mężem Nonso (Odogwu). Mimo szczęśliwego małżeństwa posiadają tylko jedną córkę Ijeomę, przez co rodzina męża zaczyna wywierać presję odnośnie braku męskiego potomka. Matka Nonso, zaprasza nawet do domu  syna potencjalną drugą żonę - młodziutką Chimę. Amaka, która właśnie znajduje się w 6 miesiącu ciąży, zaczyna tracić grunt pod nogami. Pomimo zapewnień męża o jego miłości, coraz mocniej wpada w pułapkę tradycyjnych oczekiwań odnośnie roli kobiety w domu, a pragnieniami współczesnej wyzwolonej kobiety.

POŁÓWKA ŻÓŁTEGO SŁOŃCA (HALF OF A YELLOW SUN)

reż. Biyi Bandele | Nigeria, Wielka Brytania, USA 2013 | 111 min.

Lata 60. XX wieku. Kiedy etniczna mniejszość Ibo zakłada swe własne państwo Biafrę, wybucha wojna domowa. W ogarniętym konfliktem kraju krzyżują się losy służącego Ugwu (Boyega), pięknej Olanny (Newton), która porzuciła dostatnie życie w ówczesnej stolicy kraju Lagos, aby zamieszkać ze swym ukochanym oraz Richarda (Mawle), radykalnego Anglika, oczarowanego enigmatyczną siostrą Olanny, Kainene (Rose). Ogarnięci wstrząsającymi okropieństwami wojny starają się przetrwać w świecie konfliktów klasowych, religijnych, rasowych i ekonomicznych. Na tle burzliwych wydarzeń politycznych widz wprowadzany jest w problemy odpowiedzialności moralnej związanej ze spuścizną epoki kolonializmu, lojalności wobec własnej grupy etnicznej i rodziny oraz ich wpływu na relacje międzyludzkie.

BÓG KOCHA UGANDĘ (GOD LOVES UGANDA)

reż. Roger Ross Williams | USA, Uganda 2013 | 83 min.

“Bóg kocha Ugandę” to pełnometrażowy dokument, który we wnikliwy sposób ukazuje działalność amerykańskiej ultrakonserwatywnej religijnej prawicy na terenie Ugandy. To w dużej mierze dzięki nim w ugandyjskim parlamencie znalazła się ustawa zaostrzająca kary za homoseksualizm, która w pierwotnej wersji uwzględniała także karę śmierci włącznie. Amerykańscy i ugandyjscy działacze religijni stali się twórcami pełnej nienawiści akcji wobec przedstawicieli ruchu LGBT. Pod pretekstem stania na straży moralności i praw zapisanych w Biblii, przyczynili się do eskalacji przemocy wobec środowisk afrykańskich gejów i lesbijek, a także byli współodpowiedzialni za nawrót epidemii AIDS w kraju. Film Williamsa to ostra, bezkompromisowa krytyka religijnie uwarunkowanej pomocy zagranicznej. Ujawnia on także kulisy eksportu anty-homoseksualnej retoryki do Afryki z tzw. Zachodu. Skutki są opłakane: ultrakonserwatywne poglądy będące w odwrocie w USA zyskują poklask w krajach Afryki, a niektórzy bardziej wpływowi misjonarze publicznie chwalą nagonkę na środowiska LGBT.

KRÓLOWE NOCY W ŚWIECIE GAŃGÓW (GLITTERBOYS & GANGLANDS)

reż. Lauren Beukes | RPA 2011 | 67 min.

W samym sercu najbardziej brutalnej dzielnicy kraju – Cape Flats, gdzie wojny gangów są życiem codziennym, odbywa się konkurs Miss Gay Western Cape. Nie bacząc na brutalność egzystencji, grupa transseksualnych moffies zszywa cekiny, układa włosy, poleruje tiary, depiluje ciało, przykleja rzęsy i ćwiczy swój ponętny chód, wszystko w nadziei zdobycia zaszczytnego miana najpiękniejszego geja Zachodniego Wybrzeża. Reżyserka Lauren Beukes skupia swoją uwagę na wybranej grupie uczestników, obserwując ich nieustające starania, żeby ukazać światu „wewnętrzną kobietę”. Kamera śledzi ich od przygotowań aż po sam wielki dzień. Kat Gilardi, będąca w szczęśliwym związku, dokłada wielkich starań do konkursu, choć tragedia rodzinna w pewnym momencie może zmusić ją do wycofania się z rywalizacji. Eva Torez za dnia jest mechanikiem samochodowym, nocą zaś przywdziewa suknie i błyszczy na scenach. Ale faworytką jest Kayden van Eden, która wygrała już wiele konkursów piękności w przeszłości. Tegoroczna wygrana nie jest jednak pewna, bo właśnie znajduje się w trakcie zmiany płci...

MANDELA: DŁUGA DROGA DO WOLNOŚCI (MANDELA: LONG WALK TO FREEDOM)

reż. Justin Chadwick | RPA, Wielka Brytania 2013 | 98 min.

Kronika życia Nelsona Mandeli, który został pierwszym demokratycznie wybranym prezydentem RPA oparta na jego autobiografii pod tym samym tytułem. Mandela był renomowanym południowoafrykańskim prawnikiem, który przyłączył się do pokojowych protestów Afrykańskiego Kongresu Narodowego w latach 40-tych ubiegłego wieku z zamiarem walki z opresyjnym rasistowskim reżimem. Walkę zbrojną z systemem apartheidu podjęto jednak po Masakrze w Sharpeville, gdzie służby bezpieczeństwa ostrzelały pokojowe zgromadzenie. Wkrótce potem Mandela wraz ze swoimi towarzyszami zostaje skazany na dożywocie, po czym spędza 27 lat w więzieniu, często w izolacji. Po dekadach spędzonych w zamknięciu Mandela dalej jednak głosił konieczność pokojowego rozwiązania sporu, choć jego ukochana żona Winnie obrała mroczniejszą drogę...

TO WINA HAJSU CZ. I i II (COZ OV MONI I & II)

reż. King Luu | Ghana 2010/2013 | 45 min. + 63 min.

W typowy ghanijski dzień w Gbese, Akra, duet hip-hopowy M3NSA i Wanlov the Kubolor wstają z prostym planem: odebrać kasę od paskudnego dłużnika, po czym pójść do klubów w poszukiwaniu czarnej Afrodyty.  Szalona jazda bez trzymanki, która – jak głoszą twórcy, czyli zespół FOKN BOIS oraz reżyser King Luu – jest pierwszym musicalem pidgin english, czyli w ghanijskiej lokalnej odmianie angielskiego.

DIABELSKIE LEŻE (DEVIL'S LAIR)

reż. Riaan Hendricks | RPA 2013 | 82 min.

Akcja filmu toczy się w brutalnym świecie gangów Cape Flats, obszarze o największej ilości morderstw w całym RPA. Stały teren wojen gangów, które walczą o władzę nad nielegalnym handlem narkotykami wśród klasy pracującej tej niesławnej dzielnicy. Główny bohater filmu to Braaim, przyjaciel reżysera z dzieciństwa, który obecnie jako szef gangu Nice To Kill stara się nawigować w tym pełnym przemocy i psychologicznej traumy dzielnicy, jednocześnie próbując być dobrym ojcem i mężem. Z jednej strony jego młoda rodzina, która pragnie spokoju i normalnego życia, z drugiej niepewność jutrzejszego dnia i uzbrojeni po zęby żołnierze ulicy. W jednym z wielu pamiętnych scen Braaim wydaje rozkazy swoim podwładnym dotyczące morderstwa, trzymając na ręku jednoroczną córkę.  Niesamowity i niezwykle ważny intymny i przejmujący obraz, które demitologizuje zło i pokazuje jego ludzkie, zaskakująco ciepłe, codzienne oblicze. Jeden z najważniejszych dokumentów zeszłorocznego festiwalu HotDocs.

DOWÓD (LA PREUVE)

reż. Amor Hakkar | Algieria, Francja, ZEA 2013 | 92 min.

Najnowsze dzieło wschodzącej gwiazdy algierskiej kinematografii jest nostalgiczną refleksją nad problemem, który dotyka coraz większej liczby par na całym świecie, czyli niepłodności. To historia Aliego, algierskiego taksówkarza. Ali ma żonę, Hourię, która straciła pierwszego męża i wspólnie z Alim wychowują jej dwie córki z poprzedniego małżeństwa. Gdy w tajemnicy przed żoną Ali jedzie taksówką do innego miasta wykonać badania płodności, w drodze powrotnej zabiera ze sobą młodą ciężarną kobietę Fatimę, która oskarża go, o to, że jest ojcem jej nienarodzonego dziecka. Gdy Houria odchodzi od Aliego, Ali musi podjąć decyzję: odkryć prawdę o swojej niepłodności, którą starał się ukryć przed całym światem, czy żyć z oskarżeniami o zdradę.