CK ZAMEK

CK ZAMEK

Adres: ul. Święty Marcin 80/82
Poznań

CK ZAMEK - zapowiedzi wydarzeń

Centrum Kultury “Zamek” – ostatnia rezydencja cesarska w Europie. Monumentalne i kameralne sale, hole, dziedzińce – dają możliwość realizowania różnorodnych projektów. Każdego roku odbywa się tu około 700 imprez: wystaw, koncertów, seansów filmowych, spektakli teatralnych, spotkań, warsztatów edukacyjnych.

Map data © OpenStreetMap
Data wydarzenia: 20.11.2014 - start godzina 15:00

18. MFFD OFF CINEMA dzień 2



W drugim dniu festiwalu odbędą się kolejne (2-5) pokazy konkursowe oraz między innymi debata o etyce dokumentalisty i przegląd filmów Marcela Łozińskiego.

SALA WIELKA

g. 15
2. POKAZ KONKURSOWY / bezpłatne wejściówki



Locked down
, reż. Liat Mer, Izrael, 2013, 56’
Dzięki Locked Down widz ma niecodzienną szansę ujrzeć jak na przestrzeni dwóch lat rozwijają się stosunki pomiędzy więźniarkami i strażnikami w Neve Tirza, ośrodku penitencjarnym dla kobiet. Codzienne życie w tym więzieniu w środkowym
Izraelu oglądamy z perspektywy trzech kobiet: żydówki, muzułmanki i chrześcijanki. W ciasnych wnętrzach cel, które izolują
je od społeczeństwa i od siebie, bohaterki odkrywają etniczną różnorodność. Silne, a zarazem kruche relacje pomiędzy więźniarkami i personelem więzienia są mieszaniną zbiorowej nieufności i wzajemnego szacunku.



Szpila
, reż. Ewa Golis, Polska, 2014, 30’
Agnieszka Szpila jest samotną matką siedmioletnich bliźniaczek, u których został zdiagnozowany autyzm. Szpila nigdy się nie poddała, wielokrotnie pisała na swoim blogu, że dziewczynki z tego wyjdą. Pomimo trudnej sytuacji Agnieszka ma mnóstwo energii, jest aktywna zawodowo, śpiewa białym głosem, bierze udział w akcjach teatru amatorskiego, prowadzi życie towarzyskie, ma w sobie ogromną siłę i seksapil. W pewnym momencie w życiu jej i dziewczynek pojawia się szansa: nowa diagnoza Heleny i Mileny, a dla Szpili szansa na miłość. Film jest połączeniem obserwacji dokumentalnej z animacjami, wykorzystuje nowe media, takie jak internet oraz nagrania z telefonu komórkowego.



Lewa połowa twarzy
, reż. Marcin Bortkiewicz, Polska, 2013, 12’
Lewa połowa twarzy opowiada o fotografie Leszku Krutulskim, który realizuje ciekawy projekt artystyczny. Jeździ po całej
Polsce i zaprasza wszystkich (bez względu na wiek, rasę, narodowość, wyznanie, poglądy czy orientację seksualną), do przygotowanego naprędce studia fotograficznego. Tym, którzy się zgodzą, wykonuje zdjęcie lewej połowy twarzy. Prawą połowę
sfotografuje dopiero za dziesięć lat. W trakcie realizacji projektu fotograf poznaje swoich modeli, którzy chętnie rozmawiają o zwyczajnych, codziennych, czasem zabawnych sprawach, ale otwierają się także na inną tematykę: zaczynają rozmawiać o czasie, który im pozostał i o śmierci, która na nich czeka..


g. 17.15
3. POKAZ KONKURSOWY / bezpłatne wejściówki

Nóż w wozie, reż. Vita Drygas, Polska, 2014, 11’
Nóż w wozie to dokumentalna impresja pokazująca życie prowincjonalnego cyrku Arizona. Punktem kulminacyjnym ich programu jest rzut nożami. Od ponad piętnastu lat właściciel cyrku i jego syn rzucają nimi w swoje żony. Świat sześcioosobowej trupy cyrkowej, choć sprawia wrażenie groteskowego, często bywa bardzo smutny. Pomimo tego, że program nie jest najwyższej próby, magia cyrku fascynuje małych widzów.



W cieniu
, reż. Magda Budzyń, Magdalena Szydłowska, Polska, 2014, 14’
Impresja dokumentalna o operatorze filmowym – Ryszardzie Lenczewskim.



Życie mojego brata
, reż. Katarzyna Lesisz, Polska, 2014, 18’
Portrety dwóch braci wychowanych na islandzkiej farmie w dolinie, z dala od ludzi. Starszy brat wybrał życie w mieście,
młodszy zdecydował się kontynuować rodzinną tradycję, przejął gospodarstwo, na którym zamieszkał wraz z żoną i synem.
Historie braci związane z doliną stają się liryczną podróżą, podczas której bohaterowie poruszają ważne kwestie poczucia
przynależności, tęsknoty za domem i poszukiwania swojego miejsca w życiu.



Wszystko jest możliwe
, reż. Lidia Duda, Polska, 2013, 54’
Film o przekraczaniu granic: tych realnych, państwowych i obyczajowych, tych wyznaczonych przez wiek, zamożność i znajomość języków obcych. Przyglądamy się podróży, która jest prawdziwym wyzwaniem. Historia Teresy jest przykładem, że tak naprawdę w życiu wszystko jest możliwe i że zanim powiemy „pas”, powinniśmy zastanowić się, czy nie za szybko rezygnujemy.


g. 19.45
4. POKAZ KONKURSOWY / bezpłatne wejściówki

All What Is Show Usefuomel, reż. Pim Zwier, Holandia/Niemcy, 2013, 8’
Dziesiątki zwierząt przedstawione w rytmicznej sekwencji fotografii. Obrazy zlewają się jeden z drugim, przypominając krzyżową hodowlę zwierząt. Kompilacja wizji minionych dni uwiecznionych na fotografiach, na których zmieniają się zwierzęta, ale postacie pracowników często pojawiają się ponownie. Lata badań i doświadczeń na zwierzętach zostają sprowadzone do kilku kadrów na sekundę. Rezultaty badań, które te zdjęcia dokumentują, pozostaną tajemnicą. Widzenie jest porównywaniem – odkrywaniem podobieństw i różnic, poszukiwaniem ideału, zaspokojenia ciekawości i optymalizacji potencjału użytkowego. Alles was Irgendwie Nützt oparty jest na szklanych negatywach z kolekcji Julius Kühn należącej do Uniwersytetu Marcina Lutra w Halle i Wittenberdze.



Rwetes
, reż. Kuba Czekaj, Polska, 2014, 17’
Zapis obserwacji kilku godzin z życia młodej kobiety, wokół której w zasadzie nie dzieje się nic szczególnego. Banalne czynności, z rodzaju tych, które powtarza się po wielokroć, nie przywiązując do nich specjalnej uwagi. Cóż przecież mogłoby się zdarzyć w takim zwykłym, codziennym trwaniu? Nic właściwie. A jednak, przecież najbardziej dramatyczne bywają właśnie szczeliny istnienia.



Dear Albert
, reż. Nick Hamer, Wielka Brytania, 2014, 85’
Dear Albert jest dokumentem obserwacyjnym o wychodzeniu z nałogu, którego wiodącym elementem są wyraziście eksponowane postacie. Przez okres trzech lat kamera przygląda się pracy i życiu codziennemu terapeuty odwykowego Jona Robertsa. Jon sam walczy z uzależnieniem, zatem jeśli on potrafi wyzdrowieć, Ianowi i Gary’emu też się uda. Muszą wyjść z nałogu, nie bacząc na cenę; innej możliwości nie ma.

g. 22
5. POKAZ KONKURSOWY
/ bezpłatne wejściówki

Choose to Fight, reż. Itay Livne, Izrael, 2013, 50’
Trzy pokolenia wojowników. Idan, trenowany przez ojca w stylu opracowanym przez ocalałego z Holokaustu dziadka, nie miał
innego wyboru jak zostać mistrzem sztuk walki. Jak należy jednak reagować, kiedy trenerem jest twój ojciec, którego z kolei
szkolił twój dziadek? Film przygląda się niezwykłemu dzieciństwu, którego treścią jest uwikłany w złożone rodzinne relacje
rygorystyczny trening na ringu, nad którym ciąży duch przeszłości.



Rybaczymy
, reż. Maciej Głowiński, Polska, 2014, 58’
W osadzie rybackiej Piaski – rybactwo jest zawodem całej rodziny. Z ojca na syna przekazywana jest fascynacja morzem,
rybami i hulankami. Przychodzi jednak czas, kiedy syn chce się stać samodzielny i zadaje sobie pytanie: „ryba czy my”?

SALA KINOWA

g. 13
DEBATA O ETYCE DOKUMENTALISTY / wstęp wolny

Pokaz filmu Żeby nie bolało, reż. Marcel Łoziński, 1998, 47’
Dyskusja z udziałem Marcela Łozińskiego i Krzysztofa Millera. Prowadzenie: Mikołaj Jazdon.

g. 15
PRZEGLĄD FILMÓW MARCELA ŁOZIŃSKIEGO / bilety 5 zł

89 mm od Europy, 1993, 12’
Ojciec i syn w podróży, 2012, 75’

g. 17
POKAZ SPECJALNY  / bilety 5 zł

Totart, reż. Bartosz Paduch, 2014, 76’
Spotkanie z twórcami


g. 19
MISTRZOWIE REPORTAŻU / wstęp wolny

Spotkanie z Małgorzatą Szejnert – dziennikarką, pisarką i reportażystką, współzałożycielką „Gazety Wyborczej”. Prowadzenie: Piotr Śliwiński


g. 21
ŚWIATOWY DOKUMENT / bilety 10 zł

Szukając Vivien Maier / Finding Vivien Maier, reż. John Maloff, Charlie Siskel, USA, 2013, 83’

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.