K U L T U R A

Trwa IV Międzynarodowy Festiwal “1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund” – zdjęcia

IV Międzynarodowego Festiwalu "1 strona, 1 spojrzenie, 180 seku  Foto: lepszyPOZNAN.pl/Ewelina Jaśkowiak

W siedzibie Polskiego Teatru Tańca w piątek, 16 grudnia mieliśmy okazję obejrzeć otwartą próbę spektaklu „Bilderzerstörer”. O godzinie 20:00 zaprezentowano instalację performatywną – projekt Trzepot 2.0 twórczyń Pameli Leończyk oraz Magdaleny Fejdasz.

Od 4 lat Polski Teatr Tańca organizuje Festiwal „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund”. Podczas trwania festiwalu nie tylko Jury ocenia wypowiedzi artystyczne, prace literackie, filmy tańca i różne przejawy sztuk wizualnych, ale również publiczność.

Piątkowy wieczór był okazją do wzięcia udziału w otwartej próbie do spektaklu „Bilderzerstörer”, po której odbyło się spotkanie z artystami z zespołu bodytalk, Teatru Tańca i Ruchu “Rozbark”.

W „Niszczycielu obrazów” performerzy z zespołu bodytalk i Polskiego Teatru Rozbark zadają pytania: Co kryje się za obrazami? Dlaczego niektóre wyzwalają agresję? Motywy, dla których obrazy w muzeach są atakowane na żywo i brutalnie, są śledzone. Kto się boi czerwonego, żółtego i niebieskiego? Oraz: kto powiedział, że atak na obraz nie może zapobiec wojnie?

Spektakl autorstwa Yoshiko Waki ​​i Rolfa Baumgarta/bodytalk jest drugą częścią serii Performensch bodytalk NetzHaut. Kwestionuje ona relacje – zachowanie ciał wobec środków masowego przekazu i to właśnie w tym spektaklu twórcy skupili się na tym interfejsie „ciało – medium”, który rozumiany jest jako rana, obietnica . Nie dajemy się nabrać na pozytywną reinterpretację tych, którzy propagują „interfejs ludzki” czy „bio interfejs” w sensie transhumanistycznym.

Spektakl zobaczyć będzie można w sobotę. Przeznaczony jest wyłącznie dla widzów dorosłych.

Trzepot 2.0

Tego dnia mieliśmy również okazję zobaczyć performans, który miał swoją premierę 9 października 2021 r., Centrum Sztuki Współczesnej “Łaźnia” w Gdańsku.

Projekt Trzepot 2.0 jest kontynuacją poszukiwań twórczych w obszarze relacji ludzkiego ciała wobec przestrzeni lasu. Podczas zeszłorocznych poszukiwań artystki stworzyły video performance inspirowany leśną foto-pułapką jako nieinwazyjną formą obserwacji zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku. Dzisiaj, korzystając z tego doświadczenia, podjęty zostaje temat pamięci w kontekście obcowania z przyrodą i potencjalnym doświadczeniem jej utraty. Obszarem zainteresowań jest doświadczenie solastalgii, czyli smutku i lęku spowodowanego zmianami klimatycznymi. Las rozumiany jest w tym kontekście jako utracony dom, za którym odczuwamy tęsknotę, a jednocześnie nie jesteśmy w stanie w nim przetrwać. W ramach instalacji performatywnej artystki zaproszą widzów do podróży po archiwum pamięci własnego ciała w relacji do otaczającej go przyrody – czytamy na stronie organizatora.

Twórczynie projektu Trzepot 2.0 to Pamela Leończyk i Magdalena Fejdasz.

Pamela Leończyk – reżyserka, performerka, autorka instalacji artystycznych. Stypendystka Laboratorium Nowego Teatru organizowanego przez Teatr Nowy Proxima w Krakowie. Laureatka programu „New Stage” organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza oraz międzynarodowego konkursu na realizację instalacji artystycznej ANIMATUS. Jej prace teatralne były pokazywane podczas festiwalu FIST w Belgradzie. Jej spektakl „ciało proces” został nagrodzony Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych OFTeN, a dyplom „Nocni Pływacy” dostał główną nagrodę podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej „Pestka”. Stypendystka stypendium artystycznego Miasta Krakowa na rok 2020 oraz Stypendium artystycznego m.st. Warszawy na rok 2021. Współpracowała z Teatro-i w Mediolanie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Nowym Proxima w Krakowie, Teatrem Ochoty, Teatrem Ludowym w Krakowie, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, Teatrem Groteska, z Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej w Słupsku.

Magdalena Fejdasz – choreografka, aktorka, performerka. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Brała udział w programie Teatr Formy – Działania Performera odbywającym się w Krakowie i Bergen, prowadzonym przez Ole Martina Meland (Carte Blanche, Norwegia) a także Choreo Lab Warszawa-Zurich – warsztatach dla młodych tancerzy i choreografów z Polski i Szwajcarii (Centrum w Ruchu). Laureatka III edycji konkursu Entrée w Chorzowie (2013). Stypendystka programu twórczego TanzMedienAkademie w Bauhaus Universitat (Weimar 2010). W 2016 r. otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Przemyśl. W latach 2013-2021 współpracowała m.in. z Teatrem Kochanowskiego w Opolu, Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Muzeum POLIN, Komuną/Warszawa oraz Weroniką Pelczyńską, Renatą Piotrowską, Martą Ziółek. Współpracuje również z artystami innych dziedzin, współtworząc projekty video, instalacje performatywne i teledyski. Współtworzy inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa.

Performans został wybrany do prezentacji podczas 4. edycji Międzynarodowego Festiwalu „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund” w otwartym konkursie, którego organizatorem jest Polski Teatr Tańca.

IV Międzynarodowy Festiwal “1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund”

Bilderzerstörer I Bodytalk I spektakl gościnny
Polski Teatr Tańca, sobota, 17 grudnia, godzina 20:00

Bilety w cenie 40 zł i 70 zł.

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl/Ewelina Jaśkowiak