Aglomeracja

Rower miejski – zdecydowanie do przodu!

Politechnika - stacja rowerowa  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Tomasz Dworek

Co prawda użytkownicy Poznańskiego Roweru Miejskiego korzystają w tym sezonie z wypożyczalni już od połowy kwietnia, jednak wczoraj miał miejsce przełomowy moment dla wszystkich miłośników ekologicznego transportu publicznego. Uruchomione zostały nowe stacje PRM. Do końca lipca zostanie uruchomionych dodatkowych 7 stacji. W sumie od sierpnia użytkownicy będą mieli do dyspozycji 37 punktów wypożyczeń.

System powiększył się z 16 lokalizacji i 170 rowerów do 30 lokalizacji i ponad 350 rowerów, przeszedł ponadto rewolucje technologiczną. Stacje wyposażono w nowy system zabezpieczeń a nowe stacje w ekrany dotykowe, na nich pojawiła się też możliwość płacenia za wypożyczenia z wykorzystaniem terminali płatniczych.

Mieliśmy 180, miało być 350 a będzie ponad 440 miejskich rowerów do wypożyczenia – mówi zastępca prezydenta Poznania, Maciej Wudarski. I przypomina: – O lokalizacji zdecydowali już sami mieszkańcy naszego miasta.

Poznański Rower Miejski - stacja PolitechnikaDo dyspozycji użytkowników są nowe stacje w następujących lokalizacjach: • Politechnika Centrum Wykładowe (Piotrowo) • Park Sołacki (Wielkopolska/Nad Wierzbakiem) • Głogowska/Hetmańska, • Termy Maltańskie (przy wejściu głównym) • Dębiec (pętla tramwajowa) • Grunwaldzka/Grochowska • Górczyn (pętla autobusowo-tramwajowa) • AWF (Droga Dębińska/Królowej Jadwigi) • Rondo Starołęka • Rondo Solidarności • Dworzec Sobieskiego • UAM Pływalnia • UAM Wydział Matematyki i Informatyki (Kampus Morasko) • UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa (Kampus Morasko)

Ponadto – do końca lipca zamontowanych zostanie dodatkowych 7 stacji, w kolejnych lokalizacjach wybranych w ramach konsultacji społecznych. Są to: • Os. Lecha (Chartowo/Piaśnicka) • Nowe Zoo • Garbary (pętla autobusowa) • Wilczak • Traugutta • Malta Ski • Zielona

Poznański Rower Miejski przeszedł prawdziwą rewolucję technologiczną. Operator systemu zaktualizował już oprogramowania komputerów w terminalach obecnie użytkowanych 16 stacji. Wszystkie stacje są wyposażone w nowy system zabezpieczeń, natomiast nowe stacje – w ekrany dotykowe, gdzie jest możliwość płacenia za wypożyczenia przy terminalach za pomocą kart kredytowych, debetowych i zbliżeniowych.

Poznań był jednym z pierwszych miast, które zdecydowały o inwestycji w zdrową, tanią i ekologiczną komunikację, jaką jest system rowerów miejskich. Po trzech latach dołącza do peletonu miast, dysponujących największymi sieciami, a pod kątem technologicznym – od dzisiaj wyprzedza całą krajową „konkurencję” – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextibke Polska. – To bardzo dobra wiadomość nie tylko dla już zarejestrowanych w systemie, ale też wszystkich osób, które dzięki nowym lokalizacjom dopiero rozpoczną przygodę z PRM. Jesteśmy dobrej myśli – tegoroczny przykład Wrocławia udowadnia, że precyzyjnie zaplanowana rozbudowa potrafi rozbudzić prawdziwy boom rowerowy.

Głównym udogodnieniem, jakie pojawia się w związku z nowym otwarciem jest nowy system zabezpieczeń rowerów (elektrozamki). Za jego sprawą, wynajmowanie i oddawanie rowerów jest prostsze i szybsze niż do tej pory.

Podczas wypożyczania, podchodzimy do terminala i na klawiaturze komputera (dotychczasowe 16 stacji) naciskamy przycisk „Wypożycz”, podajemy numer telefonu i PIN nadany podczas rejestracji, a następnie – numer roweru, który chcemy wynająć. Zostanie on zwolniony automatycznie.

W celu zwrócenia roweru, „wpinamy” go po prostu do elektrozamka. Sygnał dźwiękowy potwierdzi, że zostało to zrobione prawidłowo. W takim przypadku, żadne inne czynności przy terminalu nie są już wymagane.

Poznański system rowerowy

Zapięcie szyfrowe, z którego korzystano dotychczas, nadal pozostaje w użyciu, jednak staje się przydatnym dodatkiem w momencie, gdy zabezpiecza się rower na czas przerwy w wynajmie, bądź oddaje na stacji, na której nie ma wolnego elektrozamka. W takim przypadku, przypinamy rower zamkiem szyfrowym do innego roweru lub ucha stojaka, przetasowujemy cyfry, a następnie dokonujemy zwrotu przy terminalu. Dlatego warto zapisać sobie kod do zamka szyfrowego, który zostaje podany na wyświetlaczu w czasie wypożyczania.

Dla wygody rekomendowane jest ściągnięcie aplikacji mobilnej Nextbike, dzięki której można szybko sprawdzić zarówno aktualny stan konta, kod zapięcia szyfrowego aktualnie wynajętego roweru, prawidłowość zwrotu roweru do elektrozamka, jak również np. zapełnienie stacji rowerowych w okolicy.

Dwa rodzaje stacji – ten sam sposób działania

Od dzisiaj, w związku z rozbudową i modernizacją systemu, w Poznaniu funkcjonują dwa rodzaje terminali – te, które dostępne były dotychczas oraz nowość – stacje z ekranami dotykowymi. Zachęcamy, by dokładnie zapoznać się z instrukcją umiejscowioną na komputerze każdej lokalizacji, a podczas wypożyczania – postępować zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami na komputerze bądź ekranie dotykowym.

Pierwszy etap wdrażania nowych rozwiązań systemowych to zawsze czas, wymagający optymalizacji ze strony operatora, ale również cierpliwości i nauki zasad od użytkowników. Dlatego prosimy, by zarówno osoby, które dopiero teraz się zarejestrują, jak i doświadczeni użytkownicy czytali instrukcje umiejscowione na stacjach i spokojnie stosowali się do wskazówek podawanych na wyświetlaczach – tłumaczy Tomasz Wojtkiewicz. – Korzystanie z systemu z elektrozamkami jest znacznie prostsze i wygodniejsze od dotychczasowego rozwiązania, ale wymaga przyzwyczajenia – dodaje.

Nowe lokalizacje, oprócz ekranu dotykowego, posiadają również terminal płatniczy. Dzięki niemu, w przypadku rejestracji przy stacji, można od razu zasilić swoje konto, korzystając z karty. Poznań jest pierwszym miastem w Polsce, w którym zastosowano takie rozwiązanie.

Mając na względzie jak najlepsze poinformowanie mieszkańców Poznania nt. nowych zasad korzystania z systemu, w ciągu pierwszych dni po rozbudowie PRM, operator systemu wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego planuje przeprowadzić kampanię z udziałem informatorów, przy najpopularniejszych stacjach.

Dotychczasowe wyniki poznańskich rowerzystów

Lider wypożyczeń sezonu 2015 odnotował już 363 wynajmów, a najaktywniejszy użytkownik w historii PRM ma ich już na koncie 868.

Najpopularniejsze stacje wypożyczeń w 2015 roku: Półwiejska – 10,32% wszystkich wypożyczeń, 27 Grudnia – 10,07%, Most Teatralny – 9,35%, Rondo Rataje – 8,74%, Małe Garbary – 8,62%

Najpopularniejsze stacje zwrotów: Półwiejska – 11,36%, 27 Grudnia – 10,61%, Rondo Rataje – 9,67%, Małe Garbary – 9,43%, Rondo Śródka – 7,37%

Najpopularniejsze trasy: Półwiejska – Rondo Rataje, Małe Garbary – Rondo Śródka, Rondo Rataje – Półwiejska, Most Teatralny – Ogrody- pętla tramwajowa. Rondo Śródka – Małe Garbary

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz