POZnań

Poznań chce uporządkować hulajnogi

Hop & go  Foto: materiały prasowe / ZDM

W 170 punktach Poznania powstaną specjalne miejsca przeznaczone do zwrotu hulajnóg elektrycznych. Ma to uporządkować problem zaparkowanych w różnych miejscach pojazdów.

Nie wszyscy użytkownicy ustawiają hulajnogi w taki sposób, by nie przeszkadzały innym. Nieprawidłowo zaparkowane pojazdy są problemem, szczególnie dla osób z dysfunkcjami wzroku.

Poznań jest jednym z miast, które zamierzają uporządkować sposób zostawiania wypożyczanych, elektrycznych hulajnóg i rowerów. Jeszcze w tym roku wyznaczone mają zostać strefy mikromobilności Hop&go, w których będzie można je zaparkować – wygodnie i bez utrudniania poruszania się pieszym.

Zrównoważony transport jest czymś, co jako jednostka współodpowiedzialna za transport w mieście zdecydowanie popieramy i dlatego pozytywnie oceniamy wzrost popularności hulajnóg elektrycznych jako środka poruszania się. Jednak idący z nim w parze problem nieprawidłowego parkowania tych urządzeń nie może być dłużej tolerowany – mówi Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. – Dlatego wspólnie z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa Urzędu Miasta podjęliśmy rozmowy z operatorami hulajnóg. Powstanie stref mikromobilności jest efektem porozumienia, do którego doszliśmy. Przed nami ich wdrożenie i ocena, jak to rozwiązanie sprawdzi się w praktyce – dodaje.

Punkty mikromobilności Hop&go zostaną wyznaczone w miejscach, w których wcześniej funkcjonowały stacje i strefy zwrotu Poznańskiego Roweru Miejskiego oraz w lokalizacjach wskazanych przez operatorów systemu hulajnóg.  Łącznie ma ich być 170 w różnych częściach miasta. Będzie tam można zostawić rower lub hulajnogę i ostatni etap trasy do wybranego celu pokonać pieszo. Zostawiający hulajnogi na obszarze objętym strefą płatnego parkowania będą zobowiązani do korzystania ze stref mikromobilności.

Operatorzy zadeklarowali, że tak zaprogramują swój system, że nie będzie można zakończyć wypożyczenia jednośladu, jeśli nie zostanie on zwrócony w jednym z wyznaczonych punktów. Będzie wówczas naliczana i pobierana z konta użytkownika dalsza opłata – wyjaśnia Piotr Libicki.

Takie założenia zostały sformułowane podczas spotkania przedstawicieli Miasta Poznania z reprezentantami firm oferujących wypożyczanie hulajnóg i rowerów. Zgodnie z proponowanym harmonogramem punkty mikromobilności mają zostać wyznaczone w czasie wakacji. Następnie przez miesiąc będą działać jako miejsca sugerowane do zaparkowania (bez wspomnianego naliczania dodatkowych opłat przez operatorów). Po tym okresie, a więc najprawdopodobniej od września br., parkowanie w tych lokalizacjach będzie obowiązkowe. Obecnie trwa przygotowanie postępowania przetargowego na wykonanie oznakowania punktów.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / ZDM

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz