Aglomeracja

Ocal dworzec Poznań Główny przed tandetą!

Dworzec Główny w Poznaniu - wrzesień 2012  Foto: Michał

Inwestycje dla Poznania

Dworzec Główny w Poznaniu - wrzesień 2012 Foto: MichałProsimy o udział w konsultacjach społecznych w sprawie projektu Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015. Na liście tej nie ma Poznania! To zadziwiające, że Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wykluczyło możliwość finansowania jakichkolwiek prac na stacji Poznań Główny ze środków budżetowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe muszą wygospodarować na przebudowę peronów strony zachodniej (4-6) środki w ramach własnej działalności, a tych nie ma za dużo, czyli przebudowy przynajmniej w tym roku nie będzie. Sytuacja jest o tyle dziwna, że wszystkie duże stacje pasażerskie są przebudowywane przy wsparciu środków publicznych. Tylko nie Poznań Główny…

Oznacza to, że poznański dworzec będzie straszył mieszkańców i przyjezdnych jako przestrzeń nieprzyjazna i zdezintegrowana, “świecił” jako przykład niegospodarności i niechlujstwa. Z jednej strony nowe centrum handlowe, nowe gmachy dworców autobusowego i kolejowego, z drugiej zaś ciemna “hala peronowa” zakrywająca perony 1-3 wykonane z nietrwałej i nieestetycznej kostki betonowej, bałagan placu przydworcowego otoczonego ze wszech stron ogromnymi reklamami i poprzecinanego barierkami, stare, nieprzebudowane perony 4-6 czy projektowana kładka bez udogodnień dla pasażerów (brak schodów ruchomych).

Dlaczego w taki sposób traktuje się drugi co do wielkości ruchu pasażerskiego dworzec węzłowy kraju? Nie rozumiemy tego i kategorycznie się temu sprzeciwiamy!

Dlatego serdecznie prosimy o wsparcie i udział w konsultacjach w terminie najpóźniej do 11 lutego 2013. Wystarczy wysłać e-mail z załącznikiem, który przygotowaliśmy. Można też dopisać swoją własną opinię w treści maila lub w formularzu.

Oto instrukcja jak wziąć udział w konsultacjach:

1. Pobierz dokument formularza (link do pobrania znajduje się na dole).
2. Wpisz swoje dane (wystarczy imię i nazwisko oraz adres e-mail, Ministerstwo nie wymaga podawania adresu) a następnie wyślij maila z pobranym formularzem na adres: wpik@transport.gov.pl

PODSUMOWANIE postulatów zawartych w formularzu:

-1) Modernizacja stacji Poznań Główny – budowa zintegrowanego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – koszt 10 mln zł – czas realizacji 2014 – 2015
Należy wyposażyć całą stację w nowoczesny system informacyjny wzorem Warszawy Centralnej czy Krakowa Głównego. Chodzi o to by nowe wyświetlacze pojawiły się wszędzie, a nie tylko (jak obecnie) w nowym gmachu dworca (na peronach są ciągle stare).

-2) Modernizacja stacji Poznań Główny – montaż systemu tablic, znaków oraz szyldów informacyjnych – koszt 0,1 mln zł – czas realizacji 2013
Należy porządnie oznakować teren stacji, by zapewnić pasażerom pełną informację o dostępnych usługach i udogodnieniach dworca. W chwili obecnej na peronach nie ma informacji jak dostać się do WC, gdzie znajduje się komisariat policji lub SKO czy który budynek stacyjny (dworzec) jest otwarty 24h.

-3) Modernizacja stacji Poznań Główny – wykończenie konstrukcji hali peronowej strony wschodniej w standardzie odpowiadającym innym tego typu realizacjom w Polsce – koszt 10 mln zł – czas realizacji 2014
Hala peronowa pod parkingiem musi zostać porządnie wykończona. Nie może przypominać ciemnej i wilgotnej piwnicy jak to wygląda obecnie.

-4) Modernizacja stacji Poznań Główny – przebudowa strony zachodniej stacji: perony, infrastruktura torowa, przejście podziemne oraz montaż schodów ruchomych na projektowaną kładkę – koszt 50 mln zł – czas realizacji 2014 – 2015
Perony strony zachodniej muszą otrzymać nową nawierzchnię, jednak tym razem porządną i trwałą (stanowczy sprzeciw wobec tandetnej i nietrwałej oraz niewygodnej w użytkowaniu kostki betonowej). Projektowana kładka musi posiadać udogodnienia w postaci schodów ruchomych, łączących ją z peronami. To są światowe standardy, domagamy się ich zastosowania w drugim co do znaczenia węźle kolejowym 38-milionowego kraju.

Po spełnieniu w/w postulatów ostatnim krokiem do unormowania sytuacji stacji Poznań Główny będzie modernizacja peronów 1-3 (zastąpienie kostki betonowej trwałymi, estetycznymi oraz przyjaznymi dla pasażerów materiałami). Jednocześnie należy uporządkować plac przydworcowy i wyremontować stary gmach.

Aby pobrać formularz kliknij tutaj.

Niechlujnie wykonane, z zastosowaniem kiepskich materiałów perony 1-3 poznańskiego Dworca Głównego Foto: Inwestycje dla Poznania

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz