POZnań

Nowe bimby dla Poznania

Moderus beta dwukierunkowy  Foto: MPK / K. Lesińska

Na trasę wyjechał pierwszy niskopodłogowy tramwaj dwukierunkowy. To efekt umowy podpisanej przez poznańskie MPK z firmą Modertrans.

Umowa z 2015 roku dotyczyła kupna 20 niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych. Wiosną ubiegłego roku podpisano kolejną umowę na dostaczenie 10 niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. Obydwie umowy dotyczyły bimby* moderus beta.

Dostawy nowych tramwajów trwają od ubiegłego roku, w sumie na przestrzeni dwóch lat, a do końca tego roku przybędzie nam 30 tramwajów niskopodłogowych – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań – to znaczy, że już co drugi nasz tramwaj będzie miał niską podłogę.

Do tej pory w poznańskim MPK jedynymi dwukierunkowymi tramwajami, które mogą być wykorzystywane do obsługi wahadłowej, były wysokopodłogowe GT8, czyli popularne Helmuty. Teraz jeździ już 10 nowych bimb jednokierunkowych, a dostawy dwukierunkowych właśnie się rozpoczęły.

Odbiory tramwajów są wieloetapowe – wyjaśnia Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK – w pierwszym etapie są oględziny, podczas których sprawdzamy zgodność ze specyfikacją zakupu, później odbywają się próby na terenie zajezdni, a po nich tramwaj rusza na ulice.

Nowy tramwaj musi przejechać 100 km technicznych. Gdy ten etap przejdzie pomyślnie, wyjeżdża na linie, żeby przez 14 dni odbywać testy, ale już z pasażerami.

Nowe tramwaje dwukierunkowe mają na każdym końcu kabinę motorniczego i mogą być wykorzystywane w obsłudze wahadłowej, z której często się korzysta podczas remontów torowisk. Do tej pory wykorzystywane były w takich sytuacjach wysłużone już Helmuty.

Moderus Beta jest naszym pierwszym tramwajem dwukierunkowym, który ma niską podłogę – wyjaśnia poznańskie MPK – wykorzystywany będzie jednak w normalnej, codziennej obsłudze, a nie tylko podczas remontów.

Dzisiaj dwukierunkowy moderus beta można spotkać na linii numer 1. Gdzie pojawi się w kolejne dni? O tym zdecyduje system automatycznego sterowania pracami zajezdni. Po zakończeniu kursów nowe bimby zjeżdżać będą do zajezdni Franowo i przy ul. Głogowskiej.

 *bimby – to w gwarze poznańskiej tramwajeModerus beta dwukierunkowy

Użyte w artykule zdjęcia: MPK / K. Lesińska

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz