Stare Miasto

Komunikacja miejska – kolejne ograniczenia w kursowaniu!

Tramwaj Solaris wnetrze  Foto: ZTM / materiały prasowe

Będą kolejne ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w Poznaniu. Już od poniedziałku (23.03) bimby i autobusy jeździć będą jak w soboty. Będą jednak dodatkowe ograniczenia.

Podobną decyzję podjęły władze Warszawy, z którymi Jacek Jaśkowiak koordynuje działania związane z przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się koronawirusa. Warszawa jednak do ograniczeń podeszła inaczej niż Poznań, ale o tym później.

Zmiany wynikają z konieczności dostosowania komunikacji do znacząco zmniejszonej mobilności mieszkańców oraz coraz bardziej ograniczonych możliwości obsługi – tłumaczy poznański Zarząd Transportu Miejskiego.

Akcja #zostanwdomu przekłada się oczywiści na ilość osób korzystających z transportu publicznego. Zarząd Transportu Miejskiego ocenia, że w tej chwili  że aktualnie podróżuje autobusami i tramwajami mniej niż 20% pasażerów. Do pracy nie przychodzi też coraz więcej kierowców i motorniczych.

Tramwaje i autobusy w Poznaniu gminach, gdzie transport organizuje ZTM, będą co do zasady jeździć według sobotniego rozkładu jazdy, jednakże bez dodatkowych kursów wzmacniających i bez szczytów na głównych liniach autobusowych.

Oto najważniejsze zmiany w rozkładach jazdy. Na trasy w ogóle nie wyjadą bimby na liniach 2, 3, 4, 11, 14, 15 oraz autobusy 121, 144, 145, 149, 150, 157, 159, 170, 193, 194, 231, 232, 235 oraz nocne 241, 250, 253, 342, 651, 729, 243.

Linie obsługujące rejon Woli, Smochowic i Kiekrza, a więc 156, 161, 186, 833, 834 będą jeździć jak w dni robocze, natomiast linia nr 195 według rozkładu sobotniego. Autobusy  239 i 248 także będą kursować przez cały tydzień jak w dni robocze, a więc co 60 minut, ale na linii nr 239 nie będą się odbywać kursy do Rokietnicy. Podobnie będzie na trasach autobusów nr 243, 251, które  będą kursować według rozkładu jazdy dla wszystkich dni roboczych (również w noce z piątku na sobotę), jednak nie będą się odbywać kursy do Wir oraz Plewisk. Linia nr 201 kursować będzie również w noce poniedziałkowo-wtorkowe, ale jednocześnie nie będą obwiązywać wzmocnienia weekendowe na tej linii od weekendu 20-22 marca.

 

Uruchomiona zostanie linia nr 19 łącząca os. Jana III Sobieskiego i Dworzec Zachodni, która będzie kursować co 20 minut, a w niedziele do godziny 10:00 co 30 minut.

Po wprowadzeniu ograniczeń na liniach miejskich liczba kilometrów realizowanych przez tramwaje i autobusy zmniejszy się łącznie o około 43%, przy szacowanym spadku liczby pasażerów o około 80% – wylicza poznański Zarząd Transportu Miejskiego.

Poznań wprowadził ograniczenia w funkcjonowaniu transportu miejskiego. Na podobny krok zdecydowała się Warszawa. Czy prezydenci tych dwóch miast decyzje te konsultowali między sobą? Tego nie wiemy, ale jest to prawdopodobne. Przypomnijmy, że właśnie wspólnymi ustaleniami tłumaczył Jacek Jaśkowiak brak zniesienia opłat za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania.

Chcemy pewne działania, takie jak potencjalne zwolnienia w strefie płatnego parkowania koordynować wspólnie, nie chcemy tego robić tak, że jedno miasto coś robi, a inne nie i po wstępnych rozmowach nie mamy zamiaru na dzisiaj nie chcemy tych opłat znosić – mówił Jacek Jaśkowiak.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy jest jednak jedna poważna różnica. Ważna zwłaszcza dla osób, które muszą korzystać z transportu publicznego nawet teraz.

Poznań: Tramwaje i autobusy w Poznaniu gminach, gdzie transport organizuje ZTM, będą co do zasady jeździć według sobotniego rozkładu jazdy, jednakże bez dodatkowych kursów wzmacniających i bez szczytów na głównych liniach autobusowych.

Warszawa: Warszawski Transport Publiczny będzie kursował według sobotnich rozkładów jazdy, zasilone o dodatkowe pojazdy. W godzinach komunikacyjnego szczytu, na trasy najważniejszych linii autobusowych i tramwajowych wyjadą dodatkowe autobusy. Metro będzie kursowało z częstotliwością sobotnią, z dodatkowymi pociągami w godzinach szczytu.

 

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl / Ewelina Gutowska, lepszyPOZNAN.pl/Piotr Rychter, ZTM / materiały prasowe

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz