Aglomeracja

Festiwal Mobilnych Planetariów

Noc spadających gwiazd  Foto: Startrails & Milky Way Photography

Lot w kosmos, podróż po Drodze Mlecznej, odkrywanie sekretów układu słonecznego, a także sprzątanie kosmicznych śmieci – to tylko niektóre z atrakcji niedzielnego Festiwalu Mobilnych Planetariów. Wszystkie pokazy będzie można bezpłatnie zobaczyć w przenośnych planetariach.

W Obserwatorium Astronomicznym UAM, Wydziale Fizyki UAM oraz kilku galeriach handlowych zostaną przygotowane specjalne przenośne planetaria. Wszystkie osoby chętne, szczególnie rodziny z dziećmi, będą mogły wziąć udział w 20 minutowych seansach astronomicznych.

Tematem przewodnim pokazów jest Wszechświat. Wszyscy, którzy marzyli o locie w kosmos, wreszcie będą mieli okazję przeżyć wirtualny start rakiety, połączyć się z kapsułą załogową, by wreszcie wylądować na Księżycu. Po udanym locie będzie można dotknąć kawałków meteorytów. Oprócz tego, na wszystkich chętnych czekają wycieczki po najdalszych zakątkach Układu Słonecznego oraz bliższe spotkania z każdą z planet.

Poznaniacy będą mogli się przekonać jak wyglądałyby gwiazdy, gdyby światła w mieście zostały na chwilę wyłączone. A zobaczyć będzie można m.in. Drogę Mleczną i Gwiazdę Polarną. Oprócz pokazów astronomicznych, na najmłodszych uczestników festiwalu czeka kosmiczna wata cukrowa, malowanie twarzy, skręcanie ufoludków z baloników, warsztaty plastyczne oraz kosmiczne eksperymenty.

Festiwal Mobilnych Planetariów organizowany jest w ramach 37 Zjazdu Polskiego Towarzystwa Astronomicznego odbędzie się w niedzielę 6 września od 12:00 – 18:00.

Harmonogram pokazów:
King Cross Marcelin
“Kolorowy Wszechświat”

Widzowie poznają Kosmos z jego najbardziej barwnej strony. Pod miękką kopułą planetarium doświadczą bardzo plastycznego, ruchliwego i sugestywnego przekazu. Będziesz częścią wielkiego widowiska, które rozgrywa się od miliardów lat. Będziesz pod wrażeniem… Niebiesko-biała Ziemia, kontrastuje z szarym Księżycem i czerwonym Marsem. Razem krążą wokół żółto-pomarańczowego Słońca, a wokoło migoczą miliardy gwiazd Drogi Mlecznej. Pył pomiędzy tymi gwiazdami jest źródłem najbardziej spektakularnych kolorów we Wszechświecie. To mgławice: gwiezdne kolebki, w których rodzą się gwiazdy… Kolorowy Wszechświat jest propozycją dla młodszych widzów, jak i tych starszych. Dla każdego zainteresowanego planetami i gwiazdami, odległymi galaktykami oraz całą głębią i barwami ogromnego Kosmosu.

“Wędrówka po gwieździstym niebie”

W dużych miastach, takich jak Poznań, dostrzeżenie prawdziwie rozgwieżdżonego nieba jest niemożliwe. Najczęściej widać kilka najjaśniejszych gwiazd, czasem Księżyc i jakąś planetę. Zobaczymy jak wyglądałoby niebo nad naszymi głowami, wieczorem 6 września, gdyby nagle w Poznaniu zgasły wszystkie światła. Czy znajdziemy na nim którąś z planet? Czy naprawdę na niebie ktoś rozlał mleko? Jakie ciekawe obiekty kryją się wśród gwiazd? Usiany gwiazdami nieboskłon od wieków inspirował poetów, pobudzał wyobraźnię uczonych i kusił odkrywców kosmosu.

Centrum Handlowe M1
“Lecimy w Kosmos”

To wędrówka po Wszechświecie rozpoczynająca się od startu rakiety z lądownikiem księżycowym, potem łączymy się z nim na orbicie kapsułą załogową i udajemy w kierunku Księżyca. Po wylądowaniu na Srebrnym Globie pozbawieni ziemskiej atmosfery podziwiamy piękno Wszechświata na niczym niezmąconym księżycowym niebie. Poznajemy podstawy zasad astronawigacji, łapiemy kosmiczne śmieci (meteory), niektóre z nich wpadną nam naprawdę w ręce, ponieważ każdemu z uczestników damy dotknąć na żywo kawałka kosmosu. Po seansie w miarę dobrej aury pooglądamy Słońce i przy odrobinie szczęścia zobaczymy na żywo protuberancje na powierzchni Słońca.

Galeria MM
“Tajemnice Kosmosu”

Podczas seansu odbędziemy niezwykłą podróż do najdalszych rejonów Kosmosu. Z bliska obejrzymy Słońce, Księżyc i planety, a także mgławice i galaktyki, czyli obiekty, głębokiego nieba, które można zobaczyć tylko przez duże teleskopy. Sprawdzimy czym jest Droga Mleczna i polecimy do jej środka. Nauczymy się rozpoznawać najjaśniejsze gwiazdy i najciekawsze gwiazdozbiory, a także dowiemy się kiedy powinniśmy szukać swojego gwiazdozbioru zodiakalnego na niebie.

Galeria Pestka
“Mała gwiazdka”

Jest to animowana opowieść o odważnej małej gwiazdce, która nie bała się wyzwań i wyruszyła w podróż po wszechświecie w poszukiwaniu swojego imienia. Jej największym marzeniem było posiadanie swojej własnej planety, którą mogłaby się zająć i otoczyć opieką. Kiedy na swojej drodze spotyka szereg planet, zaczyna poznawać ich nazwy i dowiadywać się o nich ciekawych informacji. Od planet dowiaduje się, że ma na imię Słońce, a one są jej rodziną – Układem Słonecznym.

Obserwatorium Astronomiczne UAM
“Rodzina Słońca”

Słońcu, naszej dziennej gwieździe, w kosmicznej wędrówce przez Galaktykę towarzyszy osiem planet, ponad 170 księżyców, przynajmniej 5 planet karłowatych oraz miliony drobniejszych ciał, takich jak planetoidy, komety i meteoroidy. Razem ze Słońcem tworzą Układ Słoneczny. W trakcie naszego pokazu poznamy wszystkich członków tej słonecznej rodziny, odkryjemy tajemnice planet, wylądujemy na lodowych księżycach Jowisza, na zasobnych w minerały planetoidach i bogatych w wodę kometach. Sprawdzimy, która planeta zawiera najwięcej żelaza, na którym księżycu działają czynne wulkany i czy na planetoidach mogą powstać kopalnie przyszłości. Odkryjmy sekrety Układu Słonecznego!

Wydział Fizyki UAM
“Niebo jesienią”

W naszym planetarium poznamy wygląd nieba w ciągu jednej z wrześniowych nocy. W całej okazałości zobaczymy Drogę Mleczną, która rozciągać się będzie po całym sklepieniu planetarium. Poszukamy jasnych planet między gwiazdami. Sprawdzimy w jakiej fazie jest Księżyc i jak niezwykłe na niebie prezentują się małe ciała niebieskie. Nauczymy się rozpoznawać najjaśniejsze gwiazdy, dzięki którym łatwo znajdziemy Gwiazdę Polarną. Zaprezentujemy jak w łatwy sposób nauczyć się rozpoznawać gwiazdozbiory na niebie północnym i poznamy krótkie historie związane z nimi. Dzięki pokazowi wygląd nocnego nieba będzie jasny i zrozumiały.