Aglomeracja

Dwukierunkowa Gamma debiutuje w Poznaniu

dwukierunkowy tramwaj Moderus Gamma  Foto: materiały prasowe / UMP

Po Poznaniu jeździ już trzydzieści tramwajów Moderus Gamma, a na początku sierpnia zacznie wozić pasażerów pierwszy dwukierunkowy pojazd wyprodukowany przez Modertrans. Pozostałe 19 sztuk trafi do MPK do końca tego roku. Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych tramwajów Moderus Gamma był największą jednorazową inwestycją w tabor w naszym mieście.

Pierwsze jednokierunkowe tramwaje Moderus Gamma zaczęły wozić pasażerów w Poznaniu w grudniu ubiegłego roku. Teraz rozpoczynają się dostawy wersji dwukierunkowej. Właśnie dzięki takim pojazdom możliwa będzie obsługa linii tramwajowych nieposiadających pętli. Sprawdzą się również doskonale w trakcie remontów torowisk, kiedy uruchamiane jest tzw. “wahadło”. Przede wszystkim jednak zakupione zostały do obsługi nowej, budowanej trasy tramwajowej na Naramowice.

Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesne i ekologiczne tramwaje oraz autobusy przeznaczono ponad pół miliarda złotych. Obecnie dysponujemy jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu poznańskiego MPK.

Przez ostatnie kilka tygodni tramwaj był poddawany badaniom homologacyjnym. Wykonane zostały między innymi testy dynamiczne, sprawdzono typy hamowania, masę całkowitą pojazdu, naciski na poszczególne osie, poziom generowanego hałasu, a także bezpieczeństwo zastosowanego wyposażenia. Na ich podstawie dla dwukierunkowego Moderusa Gamma Transportowy Dozór Techniczny wydał świadectwo homologacji, co świadczy o to o tym, że spełnia on wymagania przepisów i może bezpiecznie przewozić pasażerów. Homologacja to zielone światło do rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw pozostałych tramwajów dwukierunkowych. Procedury odbiorowe, prowadzone przez MPK Poznań, rozpoczęły się 23 lipca i mogą potrwać do kilkunastu dni. Na początku sierpnia dwukierunkowa Gamma powinna zacząć wozić pasażerów.

Przewidujemy, że dostawy wszystkich naszych Moderusów zakończą się w tym roku – mówi Jarosław Bakinowski, zastępca prezesa spółki Modertrans.

Po zakończeniu dostaw pięćdziesięciu Moderusów Gamma do dyspozycji MPK Poznań będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent niskopodłogowych. Wycofane zostaną 43 najstarsze składy.

Dwukierunkowa Gamma może przewozić jednocześnie 233 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o podróżujących zastosowano po sześć drzwi z każdej strony. To pierwszy dwukierunkowy tramwaj w Poznaniu, dysponujący taką liczbą wejść/wyjść. Dzięki nim można szybciej opuszczać pojazd, jak i wsiadać do niego.

Wyposażenie tramwajów dwukierunkowych jest niemalże identyczne jak tramwajów jednokierunkowych. Główną różnicą są dwie kabiny dla motorniczych na każdym końcu pojazdu. Właściwą temperaturę zapewnia automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Tramwaje zostały wyposażone w dynamiczny system informacji pasażerskiej, monitory reklamowe oraz ładowarki USB. Zapewnione zostały także miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / UMP

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz


  • Super sprawa! Proszę abyście nauczyli ludzi kierujących tymi modelami (moderus) od samego początku obsługi klimatyzacji. Obecnie jest lodówka (klima pracuje na maxa przy ustawionej najniższej możliwej temperaturze)……. Przewozicie ludzi (żywych) nie mrożonki !!!!!!