POZnań

Dwa miliony za stare kratownice. Będzie piękna kładka

Kładka Berdychowska  Foto: Demiurg /UMP

Prawie dwa miliony złotych chciała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe za elementy dawnego mostu na Starołęce. Zabytkowe kratownice miały posłużyć jak element kładki pieszo-rowerowej przez Wartę i Kanał Ulgi, obok campusu Politechniki Poznańskiej. Ostatecznie miasto zrezygnowało z konstrukcji. Decyzja taka cieszy społeczników i radnych ze Starego Miasta, którzy uważali, że proponowane rozwiązanie nie tylko zniszczy historyczną oś widokową, ale przede wszystkim poprzez swoje gabaryty nie pozwoli racjonalnie zagospodarować przestrzeni nad rzeką.

Kładka Berdychowska

Uznaliśmy, że cena zbycia konstrukcji przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest wysoka i znacząco podnosi dla Poznania koszty inwestycji. Nie wiedzieliśmy też, w jakim stanie są kratownice. Zdemontowano je dwa lata temu i od tego czasu były składowane. Nie mieliśmy pewności, czy można je wykorzystać jako elementy ustroju nośnego konstrukcji mostowej. To wszystko uniemożliwiło zbilansowanie budżetu naszego zamierzenia oraz podnosiło jego ryzyko realizacyjne na poziom trudny do ustalenia – wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Decyzja władz Miasta oznacza, że kładka w rejonie ulicy Berdychowo będzie projektowana i realizowana bez użycia zabytkowych kratownic. W związku z odstąpieniem od ich wykorzystania możliwe będzie przeprowadzenie konkursu architektonicznego.

Nowa przeprawa przez Wartę powinna być przedsięwzięciem perfekcyjnie wkomponowanym w miejską tkankę, służącym szerokiej grupie użytkowników, przyczyniającą się do rewitalizacji zaniedbanych fragmentów miasta – a dzięki rozpisaniu konkursu jest szansa na oryginalne i mądre pomysły – komentuje architekt Jacek Maleszka

Miasto deklaruje, że – w przypadku planowania kolejnej przeprawy przez Wartę – nadal będzie rozważać ich zastosowanie. Warunkiem przejęcia zabytkowych elementów konstrukcyjnych pozostanie jednak przekazanie ich przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA nieodpłatne lub za kwotę symboliczną.

Rada Osiedla Stare Miasto wskazała na inne sensowne wykorzystanie elementów mostu kolejowego ze Starołęki przy okazji budowy trzeciego toru kolei aglomeracyjnej wzdłuż pierwszej ramy komunikacyjnej – warto to zaplanować i odpowiednio przygotować konstrukcję – mówi radny Tomasz Dworek

Nowa kładka

Użyte w artykule zdjęcia: Demiurg /UMP

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz