POZnań

Kładka nad Wartą – nowy symbol Poznania?

Warta z lotu ptaka Cyryl Aero Kaczmarczyk2  Foto: AEROFOTO / Cyryl

Zamiast ciężkiej kratownicy oryginalna kładka zaprojektowana w międzynarodowym konkursie. Takiej przeprawy przez Wartę chcą staromiejscy radni.

Rada Osiedla Stare Miasto apeluje o organizację międzynarodowego konkursu architektonicznego, który pozwoli na realizację nowoczesnej przeprawy przez Wartę łączącej lokacyjne miasto, kolebkę Państwa Polskiego i nowoczesne centrum technologii i nauki. Konkurs ten i późniejsza realizacja zwycięskiej pracy może stanowić znakomity element i wkład Miasta w obchody 1050-lecia Chrztu Polski i Państwa Polskiego – piszą radni w uzasadnieniu uchwały.

Propozycja budowy kładki pieszo-rowerowej, łączącej nowy park w starym korycie Warty z Ostrowem Tumskim i Kampusem Politechniki Poznańskiej jest pomysłem, który powinien zostać zrealizowanym w jak najkrótszym czasie.

Z całą pewnością spowoduje wzrost liczby mieszkańców miasta i turystów, spędzających wolny czas nad rzeką i będzie kolejnym krokiem przywracającym rzekę miastu i przyspieszy rewitalizację sąsiednich terenów, w tym niszczejącej Starej Gazowni – zaznacza architekt Jacek Maleszka, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji Rady Osiedla Stare Miasto.

Przy całej akceptacji dla pomysłu budowy kładki radni wyrażają stanowczy sprzeciw wobec propozycji wykorzystania zabytkowych dźwigarów kratownicowych pochodzących z rozebranego mostu kolejowego na Starołęce.

Proponowana konstrukcja jest także w sprzeczności z założeniami architektonicznymi kompleksu Centrum Wykładowego i Biblioteki Politechniki Poznańskiej, autorstwa prof. Mariana Fikusa, nagrodzonego m.in. nagrodą im. Jana Baptisty Quadro oraz podstawą dla MPZP „Kampus Politechniki Poznańskiej w paśmie Warta”

Dbałość o zachowanie osi widokowych stanowi podstawę kompozycji urbanistycznej, wyraźnie widoczną w całej historii planowania miast. Dziś brak dbałości o zachowanie osi poprzez dopuszczenie do realizacji niektórych inwestycji deweloperskich, doprowadziło np. do zasłonięcia widoków na Ratusz i Katedrę z ul. Estkowskiego.

Nowa przeprawa technicznie ale także duchowo może stać się symbolicznym łącznikiem miasta lokacyjnego, z kolebką polskiego chrześcijaństwa oraz jednym z ważniejszych centrów naukowo-technologicznych naszego regionu i dalej terenami sportowymi Malty. To wymaga wymaga realizacji obiektu najwyższej klasy, który o ile nie stanie się jednym z nowoczesnych symboli miasta, to będzie przykładem dobrej architektury – podkreśla radny Jacek Maleszka.

Realizacja nowoczesnej formy, nie musi wiązać się ze znacznym wzrostem kosztów, o ile określi się w odpowiedni sposób warunki i możliwości finansowe potencjalnym wykonawcom projektów.

Wspomniane dźwigary kratownicowe zostały zabezpieczone i mogłyby zostać wyeksponowane w Parku Cytadela, wykorzystane jako elementy zabawowe, czy jako przypomnienie o istniejących mostach w starym korycie Warty.

Pośpiech i uzasadnienie ekonomiczne przypomina sposób realizacji kilku wyjątkowo nieudanych inwestycji w Poznaniu z budową stadionu oraz nowego dworca kolejowego na czele. Nauczeni tymi błędami, powinniśmy unikać kolejnych.

Nowa kładka

 

5 komentarzy

kliknij by dodać komentarz


  • doskonały pomysl! wystarczy zobaczyc oryginalne przeprawy choćby w zabytkowym Krakowie, no i fajne połączenie historii i nowoczesnosci

  • chyba nie będzie łatwo przywrócic starego koryta, trzeba by najpierw zrobic zbiornik retencyjny, zeby Warta nie zalewałą Poznania jak kiedys, sporo bejmów na to potrzeba, poki co park tam ma byc

  • a nie mogą tego zaprojektować mądrale z Polibudy? bedzie taniej!

  • raczej studenci nie dadza rady – chyba ze to bedzie tylko koncepcja, a na to szkoda kasy