Ławica

Na Ławicę wróciły samoloty i autobusy

Lotnisko Ławica - lądujący samolot Germanwings D-AKNF  Foto: lepszyPOZNAN.pl /Piotr Rychter

Remont pasa startowego na poznańskim lotnisku Ławica zakończył się zgodnie z planem. Zostały zatem przywrócone loty, a na swoje stałe trasy wróciły autobusy miejskie dowożące tutaj pasażerów.

Są to autobusy jeżdżące na linii numer 59 oraz L, 512 i nocnej linii 242.

Przesunięcie terminu powrotu na swoją trasę autobusu linii nr 512 wynika z dłużej, niż pierwotnie planowano, trwających prac drogowych przy budowie ścieżki pieszo-rowerowej, co się wiąże z zamknięciem dla ruchu ulicy Jeziornej w Szczytnikach oraz Mostowej w Kamionkach – informuje Zarząd Transportu Miejskiego.

Remont pasa startowego poznańskiego lotniska trwał od 21 września. Po zakończeniu prac pas ma nową nawierzchnię z wbudowanym oświetleniem, dzięki któremu lotnisko otrzyma kategorię ILS. To już kategoria pozwalająca lądować na Ławicy nawet w gęstej mgle. Więcej o tej inwestycji pisaliśmy tutaj.

Remont pasa startowego wraz z zamontowaniem całej nowej infrastruktury kosztował ponad 50.000.000,00 złotych.

Remont pasa startowego na Ławicy

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz

  • Szanowny redaktorze tego artykułu,

    Zazwyczaj nie wypominam redaktorom błędów, natomiast to co jest napisane tutaj jest bzdurą, którą pozwolę sobie zacytować:

    “Po zakończeniu prac pas ma nową nawierzchnię z wbudowanym oświetleniem, dzięki któremu lotnisko otrzyma kategorię ILS. To już kategoria pozwalająca lądować na Ławicy nawet w gęstej mgle.”

    Podanie suchych faktów, bez danych liczbowych, jest absurdalne, ponieważ wychodzi na to że na lotnisku w Poznaniu dopiero po tym remoncie drogi startowej można bezpiecznie wykonywać operacje startów i lądowań, co jest kompletną bzdurą. Dlatego chciałbym w 3 punktach poprawić szanownego redaktora i zachęcić w przyszłości do zapoznania się z tematem, zanim cokolwiek się napisze. Oto poniższe 3 punkty:

    1) Lotnisko miało już kategorię ILS (Instrument Landing System) – kategorię I. Obecny remont przyczyni się do otrzymania II CAT ILS.
    2) CAT I ILS już pozwalała lądować w gęstej mgle. Gęsta mgła, w której widzialność była powyżej 550 m RVR (Runway Visual Range). 550m dla pilotów to nie jest dużo, gdzie zazwyczaj odbywają się lądowania przy widzialności 4000m i wyżej.
    3) CAT II ILS pozwala na dokładniejsze i bardziej precyzyjne przyrządy, które pozwalają lądować przy widzialności RVR spadającej do 300m oraz podstawie chmur do 300 ft, czyli 100m.

    Co to znaczy dla Poznańskiego lotniska? Ten remont pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska, podczas 10 do maksimum 20 dni w ciągu całego roku, gdzie warunki pogodowe spadały poniżej wcześniejszych (wg CAT I ILS) minimów do wykonywania operacji startów i lądowań.
    Serdecznie zachęcam do zapoznania się z podstawami prawnymi, ws. wykonywania lotów. Najpierw polecam zapoznać się z definicjami, a dopiero potem z tym co jest opisane w dokumencie: Załącznik 14 do dokumentu PANS-ATM DOC 4444 ICAO (Konwencja Chicagowska). Temat nie jest prosty, ale istnieje jeszcze wiele forum lotniczych, w których na pewno pomogą szanownemu redaktorowi, lepiej opisać dany temat.

    Poznaniak

    Dziękujemy za tak dokładne uzupełnienie informacji 🙂