Aglomeracja

VW – mury pną się do góry!

Budiowa fabryki Volkswagena pod Wrześnią  (5)  Foto:

Dokładnie rok temu Volkswagen ogłosił decyzje o lokalizacji nowej fabryki w Białężycach koło Wrześni, w której od drugiej połowy 2016 roku produkowana będzie nowa generacja Volkswagena Craftera.

Budiowa fabryki Volkswagena pod Wrześnią  (5)Inwestycja prowadzona jest w szybkim tempie. W ciągu najbliższych tygodni gotowe będą konstrukcje zewnętrzne hal produkcyjnych. Na budowie każdego dnia pracuje blisko 800 pracowników, którzy wykorzystują tygodniowo nawet tysiąc ton stali.

Teren budowy obejmuje powierzchnie 220 hektarów, co odpowiada powierzchni mniej więcej 300 boisk piłkarskich. Volkswagen ogłosił decyzję o lokalizacji nowej fabryki dokładnie rok temu 18 marca 2014 roku . Przez rok od momentu ogłoszenia decyzji o lokalizacji fabryki teren, na którym powstaje fabryka zmienił się nie do poznania.

Na przełomie roku rozpoczęto stawianie szkieletów hal produkcyjnych, zaś obecnie, po zaledwie 150 dniach prac budowlanych „zamykane” są konstrukcje zewnętrzne poszczególnych budynków.

W pierwszej kolejności powstanie budynek centrali mediów (gotowy w maju 2015), w dalszej kolejności hala spawalni, montażu oraz lakiernia, która ma być gotowa do końca bieżącego roku.

„Obecnie, równolegle do procesu zamykania hal produkcyjnych rozpoczęliśmy montaż pierwszych linii technologicznych. Są to spore linie produkcyjne, przystosowane do produkcji pojazdów dochodzących rozmiarowo nawet do 7 m długości. Linie technologiczne samej hali lakierni są na tyle duże, że wstawiamy je jeszcze przed zamknięciem budynku ścianami. Dobrym przykładem jest tutaj też przyszła hala montażu. Same urządzenia do testowania napędu w samochodzie można przyrównać wielkościowo do dwupokojowego mieszkania. Od połowy marca rozpoczęliśmy także przygotowanie dróg komunikacyjnych wewnątrz nowej fabryki. – powiedział Ralf Nitzschke, Dyrektor Zakładu  we Wrześni.

Budiowa fabryki Volkswagena pod Wrześnią (3)

Przy budowie nowej fabryki obecnie pracuje około 800 pracowników z 65 firm. W okresie najintensywniejszych prac budowlanych zaplanowanych na okres wakacyjny tego roku liczba ta wzrośnie nawet do około 2000 osób. W nowej fabryce Volkswagena zatrudnienie znajdzie 3000 osób, zaś roczny wolumen produkcyjny może wynosić nawet 100 000 nowych aut. Volkswagen Poznań prowadzi rekrutację do nowej fabryki. Spółka zatrudniła już dotychczas ok. 300 osób – zwłaszcza inżynierów oraz specjalistów z takich branż jak logistyka, utrzymanie ruchu czy zapewnienie jakości.

Volkswagen Poznań to obecnie największy pracodawca w Wielkopolsce. Spółka posiada trzy zakłady produkcyjne. W Poznaniu – Antoninku mieści się Dział Produkcji Samochodów, w Swarzędzu Zakład Zabudów Specjalnych oraz Park Dostawców, zaś na Wildzie Odlewnia. Po uruchomieniu produkcji we Wrześni Volkswagen Poznań będzie zatrudniał łącznie ponad 10 000 osób.

Budowa nowej fabryki motoryzacyjnej to także szansa dla polskich dostawców. Przedstawiciele Volkswagena kładą bowiem duży nacisk na pozyskiwanie lokalnych, polskich dostawców. Już dziś ok. 40 % obrotu za części bezpośrednio produkcyjnych dostarczanych do poznańskiej fabryki Volkswagena pochodzi od polskich firm. Procentowy udział polskich przedsiębiorstw w wolumenie części pośrednio produkcyjnych jest jeszcze większy, bo wynosi aż 80%.

Koronawirus

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz