Aglomeracja

PEKA – fakty i mity

Wiceprezydent Kruszyński oraz dyrektor Bajoński prezentują system PEKA  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Trwa proces wdrażania nowej karty komunikacyjnej PEKA.

PEKA to skrót od Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej, ma za zadanie ujednolicenie systemu płatności za przejazd świadczony przez różnych, niezależnych przewoźników działających na obszarze Poznania i powiatu poznańskiego. Ma to na celu ułatwienie korzystania z transportu komunalnego oraz zwiększenie jego dostępności.

Po wdrożeniu systemu na karcie PEKA będzie możliwość jednoczesnego załadowania kilku biletów komunikacyjnych. Pozwoli to pasażerom, korzystającym z kilku przewoźników, na posiadanie wszystkich biletów okresowych w jednej karcie. Docelowo projekt zakłada również wprowadzenie funkcji biletu jednorazowego jako aplikacji na karcie PEKA, która będzie umożliwiała rejestrację przejazdów w systemie check-in check-out i płatność za faktycznie przejechaną odległość mierzoną w przystankach. Na konferencji prasowej poznaliśmy więcej szczegółów odnośnie tego projektu.

Jak zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego PEKA, to:
– Wygodniejsze korzystanie z popularnych biletów okresowych, z możliwością samodzielnego ustalania okresu ważności biletu,
– Lepsze planowanie dojazdów (z wykorzystaniem usług różnych przewoźników),
– W przypadku biletów jednorazowych opłata zależna od długości trasy, a nie od czasu podróży. Stawka degresywna – im dalej, tym taniej (z uwzględnieniem przesiadek),
– Możliwość zapisania informacji o przysługującej uldze na karcie PEKA (nie są konieczne legitymacje, zaświadczenia itd.),
– Możliwość zakupu biletów i zarządzania kontem przez Internet,
– Program lojalnościowy dla pasażerów regularnie korzystających z komunikacji,
– Opłacanie kartą PEKA należności za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania,
– Wygodniejsza forma opłat kartą PEKA za przejazdy sporadyczne,
– Monitorowanie punktualności, a co za tym idzie skuteczniejsze egzekwowanie jakości usług i precyzyjniejsze rozliczenia z przewoźnikami.

To, co nas najbardziej interesuje, czyli ceny sieciówek i przejazdów. Propozycja jest następująca:

Taryfa opłat – bilety imienne na sieć:

okres Strefa A Strefa B, C Strefy A+B Strefy B+C Strefy A+B+C
14 dni 54,20 27,20 68,40 49,60 94,00
+ 1 dzień:
dni 15-30 3,80 1,80 4,60 3,40 6,50
dni 31-90 3,50 1,70 4,40 3,20 6,10
dni 91-300 3,30 1,60 4,10 3,00 5,70
dni 301-366 2,30 1,10 2,90 2,00 4,20

Taryfa opłat – bilety na okaziciela na sieć:

okres Strefa A Strefa B, C Strefy A+B Strefy B+C Strefy A+B+C
14 dni 81,00 38,80 99,80 73,00 139,60
+ 1 dzień:
dni 15-30 5,50 2,70 6,70 5,00 9,40
dni 31-90 5,20 2,54 6,40 4,70 9,00
dni 91-300 4,80 2,36 6,00 4,40 8,50
dni 301-366 3,40 1,70 4,10 3,20 5,60

Taryfa opłat – bilety imienne na trasę:

okres Bilet do 6 przystanków Bilet do 18 przystanków Bilet do 24 przystanków
14 dni 22,40 36,40 54,40
+1 dzień:
dni 15-30 1,60 2,60 3,60
dni 31-90 1,50 2,40 3,50

Taryfa opłat – tPortmonetka:

Lp. Liczba przejechanych przystanków Strefa Opłata za 1 przystanek
Normalna Ulgowa 50%
1. Od 1 do 3 A+B+C 0,46 zł 0,23 zł
2. Od 4 do 7 A+B+C 0,30 zł 0,15 zł
3. Od 8 do 10 A+B+C 0,14 zł 0,07 zł
4. Od 11 A+B+C 0,10 zł 0,05 zł

Taryfa opłat – bilety na Papierowej Karcie Jednorazowej:

Lp. Rodzaj biletu Strefa Opłata za 1 przystanek
Normalna Ulgowa 50%
1. Do 30 minut lub na 1 przejazd A+B+C 4,6 zł 2,3 zł
2. 24-godzinny A+B+C 14,4 zł 7,2 zł

Taryfa opłat – bilety zakupione w automacie biletowym w pojeździe, u kierowcy na liniach podmiejskich lub poprzez telefon komórkowy

Lp. Rodzaj biletu Strefa Opłata za 1 przystanek
Normalna Ulgowa 50%
1. Do 30 minut lub na 1 przejazd A+B+C 4,6 zł 2,3 zł
2. 24-godzinny A+B+C 14,4 zł 7,2 zł
3. 48-godzinny A+B+C 20,0 zł 10,0 zł
4. 72-godzinny A+B+C 30,0 zł 15,0 zł

Cały system ma zacząć działać w pierwszym lub drugim kwartale 2014 roku. Do tego czasu poznamy dokładne ceny oraz zasady funkcjonowania PEKI. Na razie są one poddane konsultacjom społecznym, które mają potrwać do czerwca tego roku.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz