POZnań

Trudno wyobrazić sobie Poznań bez Pestki

pestka  Foto: MPK / R. Bartkowiak

31 stycznia 1997 roku tramwaje typu GT8 i GT6 jako pierwsze wyjechały na trasę Pestki. W najbliższą niedzielę za darmo będzie można przejechać się historycznymi pojazdami, obsługiwanymi przez członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

PST ruszył jednak 15 lat temu jako pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej. Warto zauważyć, że pierwsze koncepcje szybkiego tramwaju w Poznaniu powstała już w roku 1928. O otwarciu tej bezkolizyjnej trasy rozpisywały się czołówki ogólnopolskich gazet. Podczas pierwszej przejażdżki gościli na pokładzie najbardziej znamienici goście wśród których nie zabrakło ówczesnej premier Hanny Suchockiej.

Codziennie korzysta z niej około 100 tysięcy pasażerów, którzy jadą tramwajem dwa razy szybciej niż gdzie indziej w mieście. (prędkość komunikacyjna na PST wynosi 34,9 km/h, a na innych liniach – 17,7 km/h). Jej długość wraz z pętlą sięga 6,5 km. W ciągu jednej godziny może się nią przemieścić 6000 osób.

pestka Foto: MPK / R. Bartkowiak

Dziś nie można już wyobrazić sobie komunikacji w mieście bez Pestki. Wśród jej rozlicznych, zasług jest niewątpliwie powstanie nowych osiedli i centrów handlowo-usługowych. Pestka stała się też tematem prac dyplomowych i naukowych. Zaistniała więc w życiu Poznania w niejednej ważnej roli i wciąż ma przed sobą bogatą przyszłość, która zapewni jej przedłużenie do Dworca Zachodniego i wyprowadzenie w ul. Głogowską.

Pestka budowa estakady nad Bogdanką 22 października 1991 Foto: wikipedia

Wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych serdecznie zapraszamy na urodzinowe przejażdżki w podróż jak przed piętnastu laty! Niedziela 29 stycznia godz. 12 – 17.00 na trasie os. Sobieskiego – Gwarna.

Aby przypomnieć pasażerom jakimi tramwajami mogli podróżować w ciągu tych 15 lat, na liniach 14 i 15 kursować też będą w godz. 12 – 17 dodatkowe tramwaje historyczne 105N i 102N. Przejazdy będą bezpłatne.

Zamiast opłaty za przejazd będzie jednak można wrzucić swój datek w ramach kwesty „Ratujmy stare bimby” prowadzonej przez konduktorów KMPS. Ci wszyscy, którym leży na sercu odrestaurowanie starych tramwajów mogą też przekazać swój 1 procent podatku ((Klub Miłośników Pojazdów Szynowych nr KRS 0000074961)

2 komentarzy

kliknij by dodać komentarz


  • A jakiś orientacyjny czas pojawiania się zabytków na tych liniach na rpzystanku Dworzec Zachodni?