POZnań Stare Miasto

Zamknięcie Mielżyńskiego – komunikacyjny armagedon

Mielzynskiego remont 20220503 (6)  Foto: Tomasz Dworek

W czwartek, 1 września, w ramach kolejnego etapu Projektu Centrum (dofinansowanego ze środków UE) rozpocznie się przebudowa węzła torowego przy Okrąglaku. Równocześnie wystartuje remont znajdujących się w bardzo złym stanie technicznym torowisk w ulicach Mielżyńskiego i Fredry. W wyniku tych prac pasażerowie zyskają nowe, bezpieczne i wygodne torowisko. Zanim to nastąpi, konieczne jest wyłączenie ruchu tramwajowego na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego. Oznacza to, że od 1 września układ sieci tramwajowej zostanie zmieniony.

To oficjalny komunikat Zarządu Transportu Miejskiego, tym samym centrum miasta zostaje odcięte od komunikacji tramwajowej. Od strony Miłostowa i Śródki dojechać będzie można do placu Wielkopolskiego, od strony Rataj do Placu Wiosny Ludów i dalej pieszo do Kaponiery bądź Mostu Teatralnego. Pewną alternatywą może być linia autobusowa 163, ale odległość pomiędzy przystankami autobusowymi czy tramwajowymi może zniechęcać do takiego rozwiązania.

Zamknięcie dla ruchu trasy tramwajowej od mostu Teatralnego przez pl. Cyryla Ratajskiego do pl. Wielkopolskiego wymusi zmiany na kursujących tym odcinkiem tramwajach.

Linia nr 4: tramwaj pojedzie z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręci w Dąbrowskiego i dojedzie na Ogrody.
Linia nr 8: tramwaj z Miłostowa skieruje się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała.
Linia nr 17: tramwaj pojedzie z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.
Linia nr 96: będzie zawieszona – na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastąpi ją linia nr 3, na której tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM.

Nadal zamknięte będą torowiska w ulicach: Św. Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST. Podstawową linią zastępczą na PST jest autobus T12 oraz nocna linia nr 231, ZTM zachęca do korzystania także z bezpośrednich połączeń autobusowych do centrum na liniach nr: 168, 169, 171, 174, 190 oraz korzystania z linii tramwajowych nr 3 i 10 z Naramowic, 4 i 15 z Połabskiej oraz 11 i 14 z Piątkowskiej.

Linia wahadłowa nr 98 oraz autobusy 163 i 190

Do centrum – od strony Śródki – dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy nr 98, kursujący do placu Wielkopolskiego.
Linia nr 98 RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 163 GÓRCZYN PKM – Ściegiennego – Jugosłowiańska – Bułgarska – Marcelińska – Grochowska – Bukowska – Zwierzyniecka – Święty Marcin – al. Niepodległości – Solna – Małe Garbary – Wyszyńskiego – RONDO ŚRÓDKA

Dodatkowo trasa linii nr 190 z Os. Sobieskiego wydłużona zostanie do Ronda Rataje.

Linia nr 190 OS. SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE

Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego można skorzystać z linii autobusowej nr 163. W celu wzmocnienia tego połączenia, linia nr 163 będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do Ronda Śródka. Pasażerowie zmierzający do centrum od strony północy mogą się przesiąść w rejonie ulicy Nowowiejskiego lub Libelta na autobus nr 163.

Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię nr 163 w rejonie ronda Kaponiera, przystanków Solna i Małe Garbary.

Na odcinku Małe Garbary – Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911.


Tramwaje nr 9 i 13 ponownie dojadą do centrum

Zmiany nastąpią także w rejonie placu Wiosny Ludów, gdzie po demontażu łuku torowego wahadłowe linie tramwajowe nr 95 i 99 zostaną zastąpione regularnymi liniami nr 9 i 13. Zlikwidowana zostanie także linia nr 93, zastępująca obecnie linię nr 9.

Od 1 września „dziewiątką” będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast „trzynastka” będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska.

Uwaga! Tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą wykonywać manewr wycofania i powrotu w kierunku pl. Wiosny Ludów. Z uwagi na wciąż prowadzone prace w rejonie Marcinkowskiego obecnie nie ma możliwości udostępnienia znajdujących się tam przystanków.

Początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 – Wrocławska.

Wszystkie linie tramwajowe

Linia nr 1 – bez zmian – JUNIKOWO – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO

Linia nr 2 – bez zmian – DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 3 – przywrócenie kursowania – BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 4 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem) – POŁABSKA – Al. Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 5 – bez zmian – GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – Jana Pawła II – Polanka – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 6 – bez zmian – JUNIKOWO – Bukowska – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Warszawska – MIŁOSTOWO

Linia nr 7 – bez zmian – ZAWADY – Podwale – Jana Pawła II – Zamenhofa – Hetmańska – Reymonta – Przybyszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 8 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem) MIŁOSTOWO – Warszawska – Jana Pawła II – Zamenhofa – Rondo Rataje – Krzywoustego – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – Hetmańska – Starołęcka – STAROŁĘKA MAŁA

Linia nr 9 – powrót funkcjonowania na zmienionej trasie – DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – PLAC WIOSNY LUDÓW

Linia nr 10 – bez zmian – BŁAŻEJA – al. Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 11 – bez zmian – PIĄTKOWSKA – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 12 – skrócenie trasy do Budziszyńskiej – STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 13 – przywrócenie linii na zmienionej trasie – STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Zamenhofa – Jana Pawła II – Kórnicka – Dowbora-Muśnickiego – WROCŁAWSKA

Linia nr 14 – bez zmian – PIĄTKOWSKA – Bronowa – Witosa – os. Winiary – Winiarska – Wołyńska – Małopolska – al. Wielkopolska – Pułaskiego – Roosevelta – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 15 – wydłużenie trasy do Junikowa – POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia nr 16 – zawieszona

Linia nr 17 – zmieniona trasa (zmieniony odcinek zaznaczono tłustym drukiem) – STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – Polanka – Jana Pawła II – Podwale – ZAWADY

Linia nr 18 – bez zmian – OGRODY – Dąbrowskiego – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Jana Pawła II – Polanka – Piaśnicka – Szwajcarska – FRANOWO

Linie nr 93, 95, 96, 99 – zawieszone

Linia nr 98 – linia wahadłowa zapewniająca wjazd do centrum od strony Garbar i Śródki – RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linie nr 201 i 202 – zawieszone

Użyte w artykule zdjęcia: Tomasz Dworek

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz