Aglomeracja

Zamiast biletów papierowych częściej korzystamy z tPortmonetki

Tramwaj nr 17 / bimba  Foto: © lepszyPOZNAN.pl / Karolina Kiraga

W styczniu po raz pierwszy w historii liczba sprzedanych biletów jednorazowych spadła poniżej miliona. I trudno się temu dziwić, skoro za 3 zł z tPortmonetki można przejechać 12 przystanków wobec ok. 5-7 przystanków przy wykorzystaniu biletu czasowego na 10 minut (także w cenie 3 zł). Zarząd Transportu Miejskiego podsumował sprzedaż biletów w styczniu i lutym.

Czytnik systemu PEKADoładowania tPortmonetki rekompensują słabnącą sprzedaż biletów jednorazowych, których pod względem wartości w dwóch pierwszych miesiącach 2016r. sprzedano o 23 proc. mniej.  Tzw. „bilet przystankowy” stanowi już ok. 20 proc. wpływów ze sprzedaży biletów.

W styczniu poznaniacy kupili bilety o łącznej wartości 15,5 mln zł, co oznacza spadek w stosunku do roku ubiegłego o 3,81 proc. Na taki wynik wpływ miała niższa sprzedaż biletów okresowych związana z feriami zimowymi.

Za to w lutym wartość sprzedaży poszybowała w górę, osiągając najwyższy pułap od 4 lat. Było to prawie 16,4 mln zł, czyli więcej o 5 proc. niż w lutym 2015r. W efekcie sprzedaż biletów po dwóch pierwszych miesiącach bieżącego roku jest wyższa niż rok temu.

Największy udział w całości sprzedaży – zarówno w styczniu, jak i lutym – miały bilety długookresowe (8,7 mln i 9,6 mln). Procentowy udział powyższego typu biletów wynosił odpowiednio – 56 i prawie 59 proc.

W styczniu nieźle sprzedawał się promowany przez ZTM Bilet Semestralny (wartość sprzedaży prawie 1,3 mln zł), co świadczy o dużym zainteresowaniu uczniów i studentów tym produktem. Odnotowano również wzrost liczby sprzedanych biletów okresowych o czasie obowiązywania 211-366 dni. Jest to spowodowane przede wszystkim wprowadzeniem (jesienią 2015r.) aktywnie promowanego Biletu Seniora, którego sprzedaż stanowiła w styczniu aż 47 proc. liczby biletów o najdłuższym okresie obowiązywania. Istnieje stała grupa klientów (ok. tysiąc osób), decydujących się od lat na zakup biletu 366-dniowego.

Dworzec autobusowy na Ratajach

W lutym pasażerowie bardzo chętnie kupowali bilety długookresowe. Wartość sprzedaży była prawie o 8 proc. wyższa niż w analogicznym czasie roku ubiegłego, a liczba o 6,6 proc. (112.613 sztuk w stosunku do 105.650 szt.). Dobry wynik odnotowano dla większości okresów obowiązywania powyższych biletów. 14 tys. osób kupiło

Bilet Semestralny, a wartość tej sprzedaży wyniosła ponad 2,4 mln zł. Bardzo duży wzrost w liczbie sprzedaży zaobserwowano także wśród biletów o najdłuższym okresie obowiązywania (211-366 dni). Tego typu biletów sprzedano 1609 sztuk (w lutym 2015 – 550), czyli o 192 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie spadła wartość sprzedaży tych biletów. Jest to efekt wprowadzenia bardzo korzystnego cenowo dla pasażerów Biletu Seniora, na którego zakup zdecydowało się w lutym 1021 osób.

Zarówno w styczniu, jak i w lutym większym zainteresowaniem cieszyła się sprzedaż biletów krótkookresowych. Pod względem wartości wzrost sprzedaży wyniosła odpowiednio: 6,3 proc. oraz 0,87 proc. Największy udział w osiągnięciu lepszego wyniku miało wprowadzenie do sprzedaży pod koniec ub. roku nowego biletu krótkookresowego: 7-dniowego. Produkt ten cieszy się rosnącym powodzeniem, w styczniu kupiono 1640 sztuk biletu tygodniowego, natomiast w lutym już 1695. Wartość sprzedaży właśnie tej nowości – kierowanej głównie do turystów i osób przyjezdnych – wpłynęła na lepszy wynik sprzedażowy rok do roku.

Przystanek autobusowy przy Inea Stadionie

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz