POZnań

Rusza budowa węzła Grunwaldzka

Wiadukt w Plewiskach  Foto: materiały prasowe / UMP

Na granicy Poznania i Plewisk rozpoczyna się budowa węzła przesiadkowego z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi. Pasażerowie zyskają wygodną możliwość przesiadek dzięki połączeniu różnych środków transportu: pociągu, autobusu, samochodu, roweru. Realizacja tej wyczekiwanej inwestycji wiąże się ze zmianami organizacji ruchu na ul. Grunwaldzkiej, które wprowadzone zostaną w nocy z 11 na 12 marca (z piątku na sobotę).

Węzeł Grunwaldzka połączy różne środki transportu, w szczególności wzrośnie rola przystanku kolejowego Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. To inwestycja bardzo ważna nie tylko z perspektywy naszego miasta, ale też całej aglomeracji poznańskiej – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo (po stronie Plewisk) powstanie pętla autobusowa. Dużym ułatwieniem będzie wiadukt, dzięki któremu kierowcy, piesi, rowerzyści i pasażerowie autobusów nie będą już czekać przed często zamykanym przejazdem kolejowym w miejscu przecięcia ul. Grunwaldzkiej przez mocno obciążoną linię kolejową E20, łączącą Warszawę z Berlinem.

Inwestycja to efekt wspólnych starań Miasta Poznań, Gminy Komorniki i Powiatu Poznańskiego. Od lat jako inicjator tego zadania zabiegaliśmy o jej rozpoczęcie. Do realizacji przyczyniła się sprawna współpraca między tymi trzema partnerami oraz wzajemne wsparcie poszczególnych jednostek samorządowych. Wszystko z myślą o mieszkańcach gminy, powiatu i miasta, by zyskali wygodną możliwość przesiadek, a zamknięty przejazd kolejowy przeszedł do historii – podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański. 

Przy stacji Poznań Junikowo powstanie przystanek autobusowo-kolejowy, w ramach którego mieszkańcy będą przesiadać się w formule “drzwi w drzwi” (peron w kierunku Poznania Głównego). Przewidziany jest również parking typu park&ride oraz parking dla rowerów. Wokół węzła powstanie nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, w tym kładka nad ul. Grunwaldzką. Całość uzupełnią: mała architektura, informacja pasażerska, ładowarki dla samochodów elektrycznych oraz zieleń.

Po wielu latach oczekiwania przed zamkniętym przejazdem kolejowym, nasi mieszkańcy zyskają węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia i możliwość sprawnego dojazdu do Poznania. Widok maszyn budowlanych z pewnością wynagrodzi wszelkie niedogodności wynikające ze zmian organizacji ruchu – tłumaczy Jan Broda, wójt gminy Komorniki.

Przekazanie placu budowy planowane jest na 8 marca, następnie wykonawca w nocy z 8 na 9 marca przystąpi do pierwszych prac przygotowawczych, m.in. w zakresie sieci trakcyjnej na linii kolejowej oraz budowy tymczasowej pętli autobusowej po stronie Plewisk. W nocy z 11 na 12 marca, o godz. 2:00, wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu polegająca na zamknięciu przejazdu kolejowego.

Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ul. Grunwaldzka jest ważna w codziennych podróżach mieszkańców, dlatego chcemy ograniczyć utrudnienia wynikające z prac budowlanych. W pierwszej kolejności powstanie tymczasowy przejazd kolejowy, którym będzie można poprowadzić ruch. W kolejnych tygodniach planowane są m.in. prace rozbiórkowe oraz ziemne, bo inwestycja to także przebudowa sieci infrastruktury. Powstanie również nowy zbiornik retencyjny – wskazuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. 

Przejazd przez tory w ciągu ul. Grunwaldzkiej zostanie całkowicie zamknięty na ok. trzy tygodnie, wtedy wykonawca m.in. przeniesie urządzenia kolejowe zarządzające system zamykania rogatek. Dotychczasowy przejazd będzie w tym czasie służył wyłącznie pieszym i rowerzystom. Możliwa będzie przesiadka między autobusami kursującymi po obu stronach linii kolejowej dzięki tymczasowym pętlom, a także w dalszym ciągu, choć w ograniczonym zakresie, dostępna będzie kolej.

W czasie budowy przejazdu tymczasowego zachowany zostanie dojazd do posesji na ul. Grunwaldzkiej po stronie Poznania, między ul. Piwoniową i przejazdem kolejowym, a także po stronie Plewisk – między ul. Wołczyńską i przejazdem. Zmiana organizacji ruchu dotyczy również ulic Szarotkowej oraz Piwoniowej, gdzie częściowo zostanie wyłączony z ruchu ogólnego łącznik między ul. Grunwaldzką a Szarotkową, wprowadzony będzie również nakaz skrętu z ul. Grunwaldzkiej w Piwoniową.

Na czas zamknięcia przejazdu kolejowego w ciągu ul. Grunwaldzkiej obowiązywać będą objazdy. Dla samochodów do 5 ton ulicami: Grunwaldzką, Kolejową (Plewiska/Skórzewo), Poznańską (Skórzewo) oraz Malwową. Alternatywnym objazdem dla tej grupy pojazdów będzie m.in. ul. Fabianowo i Kowalewicka, a dalej przez ul. Głogowską w kierunku miasta. Dla pojazdów powyżej 5 ton ulicami: Wołczyńską (Plewiska/Poznań), Sycowską, Fabianowską (Komorniki), Daimlera (Komorniki), Poznańską (Komorniki), Głogowską, Ściegiennego, Taczanowskiego, Jugosłowiańską oraz Grunwaldzką.

Realizacja wszystkich prac budowlanych przewidziana jest na lata 2022-2023. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pozostałe koszty podzielone są na miasto, powiat i gminę.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / UMP

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz