Od 3 listopada 2025 roku mieszkańcy Poznania oraz wszyscy korzystający z komunikacji miejskiej muszą przygotować się na spore zmiany w trasach tramwajowych i autobusowych. To efekt jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w centrum miasta – przebudowy mostu Chrobrego oraz budowy nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Ratajczaka. Prace te, które potrwają aż do 2028 roku, zmienią dotychczasowe nawyki pasażerów i wpłyną na codzienne podróże po stolicy Wielkopolski.
Most Chrobrego jest krytycznym punktem w sieci tramwajowej – to przez niego przebiega tak zwana trasa „katedralna”, łącząca Śródkę z Garbarami i centrum miasta. Na czas remontu i całkowitej wymiany obecnej przeprawy zostanie zamknięty dla ruchu tramwajowego od 3 listopada 2025 roku. Oznacza to, że tramwaje kierujące się tą trasą będą musiały znaleźć nowe objazdy i alternatywy.
Prace podzielone są na dwa główne etapy:
- Remont torowiska na placu Wielkopolskim – przez około dwa tygodnie tramwaje nie będą kursować między placem Gwarnym a przystankiem Małe Garbary. Komunikację zastępczą zapewni autobus T7, który będzie jeździł z ronda Śródka do Alei Marcinkowskiego.
- Budowa rozjazdu torowego umożliwiającego zawracanie i dojazd do przystanku Małe Garbary, co pozwoli uruchomić docelowy układ komunikacyjny na czas przebudowy mostu – czyli tramwaje dwóch linii do Małych Garbar i jednej do pl. Wielkopolskiego.
Zmiany te są niezbędne, by zapewnić jak najlepszą komunikację w centrum miasta mimo dużego wyłączenia jednej z kluczowych tras tramwajowych.
Inne zmiany w rozkładach i trasach
- Tramwaje linii 7, 8 i 17 będą kursować na zmienionych trasach.
- Linia 7 zostanie skrócona do pętli Zawady.
- Linia 8 obsłuży trasę objazdową przez Jeżyce, m.in. ul. Kraszewskiego, rondo Kaponiera oraz most św. Rocha.
- Dla wzmocnienia komunikacji tramwajowej powstanie nowa linia nr 28, która połączy Ogrody z centrum miasta.
- Linia 17 zostanie przekierowana na Winogrady, a część jej poprzedniej trasy przejmie linia nr 2, która połączy Starołękę przez Górny Taras Rataj i centrum z Dębcem.
- Komunikację na trasie „katedralnej” zastąpi autobus zastępczy T7.
- Autobusy linii 167 i 911 zostaną skierowane przez ulicę Garbary i most Królowej Jadwigi z możliwością wygodnej przesiadki przy placu Bernardyńskim.
Ponadto od 3 listopada ruszy również budowa trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka, co pociągnie za sobą konieczność kierowania tramwajów linii 6, 10, 12 i 18 na objazdy przez inne ulice, m.in. Towarową, Święty Marcin, Al. Marcinkowskiego czy ulicę 28 Czerwca 1956 r. Dla pasażerów planujących przejazd z Dworca Głównego pod Wildę przygotowana zostanie specjalna linia autobusowa nr 171.
Dlaczego akurat teraz?
Okres tuż po wakacjach to czas wzmożonego ruchu pasażerskiego – startują kolejny rok szkolny i akademicki, a przełom października i listopada przebiega pod znakiem Wszystkich Świętych – kiedy setki tysięcy mieszkańców korzystają z transportu miejskiego by dotrzeć na cmentarze. ZTM podejmuje więc działania, które minimalizują niedogodności podczas remontu oraz zapewniają płynność podróżowania.
Dla wszystkich korzystających z poznańskiej komunikacji miejskiej – zarówno mieszkańców pracujących, studentów, jak i osób odwiedzających miasto lub właśnie planujących codzienne dojazdy. Warto zapoznać się ze szczegółowymi rozkładami i mapami dostępnymi na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu już dziś, by bezproblemowo poruszać się po mieście podczas wieloletnich prac remontowo-budowlanych.
Dodaj komentarz