K U L T U R A POZnań

Poznań testuje narzędzie AI

Centrum z lotu Altum Stare Miasto 20230507 (1)  Foto: Tomasz Dworek

Na początku listopada 2025 roku Poznań wprowadził do swojego systemu administracyjnego asystenta opartego na sztucznej inteligencji (AI). To ambitne przedsięwzięcie, zrealizowane we współpracy z NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), skupia się na wykorzystaniu polskiego modelu językowego PLLuM oraz narzędzia ShpaRAG (Retrieval-Augmented Generation). Projekt ten nie tylko pozwoli mieszkańcom udział w nowoczesnych procesach, ale także ma na celu usprawnienie pracy urzędników.

Wprowadzenie asystenta AI w Poznaniu to krok ku cyfryzacji, która zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących oczekiwań obywateli. Narzędzie ShpaRAG umożliwia pracownikom miejskiej infolinii – Biura Poznań Kontakt – szybsze i bardziej efektywne wyszukiwanie informacji, co może znacznie poprawić jakość obsługi mieszkańców. Jak zauważa Dariusz Standerski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji RP, takie rozwiązania sprzyjają przyszłości, w której technologia ułatwia codzienne życie.

Pilotażowy projekt PLLuM wpisuje się w szerszą strategię budowania suwerenności cyfrowej polskiej administracji. Codzienne testy dostarczają cennych informacji o funkcjonowaniu narzędzia, pozwalając na bieżąco identyfikować zarówno jego mocne strony, jak i obszary do poprawy. Doświadczenia poznaniaków będą miały wpływ na rozwój sztucznej inteligencji w administracji publicznej nie tylko w Poznaniu, ale w całym kraju.

Poznań od lat wyróżnia się jako centrum innowacji. Miasto dysponuje solidnym zapleczem akademickim, a także zróżnicowanymi zespołami IT. Współpraca z uniwersytetami oraz ośrodkami badawczymi stwarza niezwykle sprzyjające warunki dla projektów związanych z nowoczesnymi technologiami. Projekt Baltic AI Gigafactory, omawiany podczas dyskusji przesunięcia Poznania w kierunku rozwoju infrastruktury cyfrowej, stanowi kolejny krok ku nowoczesności.

Sztuczna inteligencja jest już powszechnie stosowana w Poznaniu. Generatywne technologie wspierają e-konsultantki czy voiceboty, które przewidują potrzeby mieszkańców i usprawniają ich codzienną interakcję z urzędem. Ułatwiają przypomnienie o terminach wizyt czy pomagają w formalnościach związanych z rejestracją dokumentów.

Zespół odpowiedzialny za wdrażanie AI w urzędzie zwraca uwagę na odpowiedzialność i etykę tych działań. Każde rozwiązanie musi być zgodne z obowiązującymi przepisami oraz zasadami ochrony danych osobowych.

Użyte w artykule zdjęcia: Tomasz Dworek

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz