K U L T U R A

Pożegnanie z muzyką

VII Letni Festiwal Muzyka z Kórnika - Koncert Finałowy   Foto: VII Letni Festiwal Muzyka z Kórnika - Koncert Finałowy

VII Letni Festiwal Muzyka z Kórnika - Koncert Finałowy  Foto: VII Letni Festiwal Muzyka z Kórnika - Koncert Finałowy Niestety… chciałoby się powiedzieć. Wraz z końcem wakacji naprawdę kończy się VII Letni Festiwal Muzyka z Kórnika. Być może jest to dobra informacja, bo gdyby występy organizowane były w dalszym ciągu, pod koniec roku nawet największa sala nie pomieściłaby wciąż rosnącej z koncertu na koncert publiczności. Pożegnalne spotkanie z muzyką pierwotnie zaplanowane było w Zamku Kórnickim, ale właśnie ze względu na duże zainteresowanie, zostało przeniesione do Arboretum na polanę, gdzie odbywały się wszystkie dotychczasowe koncerty.

Podczas Koncertu Finałowego posłuchamy muzyki dawnej w wykonaniu trzech kontratenorów, co już samo w sobie jest gratką dla koneserów muzyki klasycznej – informuje Anna Dolska.

Podczas niedzielnego Koncertu Finałowego śpiewać będą kontratenorzy Piotr Łykowski, Jan Jakub Monowid oraz Tomasz Raczkiewicz. Towarzyszyć im będzie Zespół Muzyki Dawnej Brill’ante w składzie Marcin Suszycki (I skrzypce), Aleksandra Tomasińska (II skrzypce), Michał Bryła (altówka), Tomasz Lisiecki (wiolonczela) i Maria Banaszkiewicz-Bryła (klawesyn).

Podobno Tomasz Raczkiewicz, który także zaśpiewa podczas koncertu, stworzył własną definicję kontratenora: to facet, który śpiewa jak baba. Czy tak własnie jest, przekonają się ci, którzy dostaną się na występ.

Zapraszamy na Koncert Finałowy do Arboretum Zamku w Kórniku w niedzielę (28.08) o godzinie 18:00. Wstęp wolny (wejście do Arboretum od 17:15).

/

/

Piotr Łykowski – muzyk, wokalista (kontratenor). W roku 1989 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Na III Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1988) zdobył I Nagrodę i trzy wyróżnienia specjalne (m.in. za wirtuozerię). Doskonalił swe umiejętności na wielu kursach w kraju i za granicą. Specjalizuje się w muzyce baroku, głównie kantatowo-oratoryjnej: jego repertuar obejmuje blisko 100 takich partii. Ma na swym koncie niemal 1000 występów solowych – współpracując z wieloma solistami i zespołami muzyki dawnej, filharmoniami oraz orkiestrami kameralnymi a także z teatrami operowymi. Wziął udział w realizacji kilkunastu nagrań płytowych, a także radiowych i telewizyjnych. Jest też nauczycielem śpiewu solowego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Od kilku lat prezentuje swe referaty i prowadzi zajęcia seminaryjne na kursach interpretacyjnych; jest również zapraszany jako juror konkursów wokalnych. W roku 2004 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 2000 – 2002 był Kierownikiem Katedry Wokalistyki, a w 2002 objął stanowisko Dziekana Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Jan Jakub Monowid – kształcił się w Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie Jerzego Artysza. Działalność koncertową rozpoczął już w czasie studiów biorąc udział w wykonaniach dzieł m.in. J.S. Bacha, G.B. Pergolesiego, G.H. Haendla w kraju i za granicą. Na scenie operowej debiutował jako Ottone w „Koronacji Poppei” Monteverdiego w Warszawskiej Operze Kameralnej, z którą się związał po ukończeniu studiów. Śpiewał m.in. partie Goffreda w „Rinaldo” Haendla, Ascania w „Ascanio in Alba” i Farnacego w „Mitridate, re di ponto” Mozarta. Brał udział w festiwalach wokalnych w Polsce i Francji.

Tomasz Raczkiewicz – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu na wydziale Wokalno – Aktorskim oraz Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych, gdzie ukończył Studia Podyplomowe w zakresie Zarządzania Placówką Kultury. Naukę śpiewu rozpoczął jako tenor w klasie Marka Moździerza, a następnie kontynuował ją jako kontratenor w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Ewy Podleś, Ryszarda Karczykowskiego, Piotra Kusiewicza, Gerharda Kahrego i Heleny Łazarskiej. Obecnie pozostaje pod opieką wokalną Dariusza Grabowskiego. Od 1996 roku jest solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, na deskach którego zadebiutował partią Fiodora w operze Borys Godunow M. Musorgskiego. W roku 1998 odbył się debiut artysty w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w przedstawieniu Raj Utracony K. Pendereckiego. Od marca 2010 r. współpracuje z Państwową Operą Bałtycką w Gdańsku. W roku 2000 zaśpiewał partię tytułową w polskiej prapremierze opery Echnaton Ph. Glassa w Teatrze Wielkim w Łodzi. Jako solista Opery Poznańskiej brał udział w licznych tournée zagranicznych z macierzystym teatrem, w ramach których uczestniczył m. in. w premierze Salome R. Straussa w Theatre Municypale w Luksemburgu, czy w wystawieniu spektaklu Galina M. Landowskiego w Hanowerze podczas światowej wystawy Expo 2000. Występował również na festiwalach operowych w Carcasonne i Xanten, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdrój, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Poznańskim Festiwalu Mozartowskim, Festiwalu Ave Maria w Czeladzi, Festiwalu Musica sacra, musica profana w Długiej Goślinie, Letnim Festiwalu Muzyka z Kórnika, Letnim Festiwalu Cantemus Domino in laetitia w Poznaniu, Festiwalu Chantarelle w Gołuchowie. W roku 2001 brał udział w koncercie inaugurującym IX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Operatorskiej Camerimage w Łodzi.

Maria Banaszkiewicz-Bryła – absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiowała w klasie doc. Z. Brencz-Budny i mgr E. Mielczarek-Poprawy oraz w klasie organów doc. R. Sroczyńskiego. W latach 1978-92 brała udział w kursach interpretacji muzyki dawnej, pracując pod kierunkiem prof. Z. Rouzickovej, C. Tinleya, P. Lissauera i L. Kędrackiego. Już w czasie studiów rozpoczęła współpracę z Filharmonią Poznańską w zakresie wykonywania partii basso continuo w utworach orkiestrowych i wokalno-instrumentalnych (dzięki temu miała możliwość współpracy ze S. Stuligroszem, S. Harthem, N. Petri, H. Szeryngiem, I. Ojstrachem). Współpracuje z wybitnymi solistami – instrumentalistami (m.in. J. Kaliszewską, B. Bryłą, J. Kotnowską, T. Gubańskim) oraz wokalistami wykonującymi muzykę dawną (G. Flicińska-Panfil, R. Nakonecznym, D. Paradowskim, P. Łykowskim i in.). Koncertowała w Niemczech, Francji, Holandii, Szwajcarii, Włoszech, Austrii, Meksyku, Hong Kongu i na Tajwanie.

Marcin Suszycki – Koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej ma różne zainteresowania muzyczne. Z Bartoszem Bryłą, Mariolą Banaszkiewicz-Bryłą, Tomaszem Lisieckim i Marzeną Michałowską od 2006 roku tworzy zespół muzyki barokowej wykonywanej na dawnych instrumentach. Ale już rok później zajął się muzyką z całkiem odmiennej epoki – jako pierwszy skrzypek zespołu “an Arche” gra w nim muzykę współczesną. Współpracuje z orkiestrami: Akademii Muzycznej w Poznaniu, Concerto Avenna, Sinfonia Varsovia i Polską Orkiestrą Kameralną, występuje też jako kameralista. Do ciekawych doświadczeń artystycznych może z pewnością zaliczyć dwa niemieckie tournee ze znakomitym skrzypkiem Nigelem Kennedy’m, podczas których odwiedził sale koncertowe Berlina, Monachium, Kolonii, Frankfurtu, Lipska i Baden-Baden. Marcin Suszycki naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 7 lat w Przemyślu. Będąc uczniem przemyskiego Liceum Muzycznego współpracował z Przemyską Orkiestrą Kameralną Capella Premisliensis, z którą nagrał płytę. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu i laureatem II nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Zdarza się, że skrzypek występuje razem ze swoim ojcem, Leszkiem Suszyckim, gitarzystą, profesorem Wydziału Pedagogiczno- Artystycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Aleksandra Tomasińska – skrzypaczka, ur. 9 września w 1984 r. w Płocku. W wieku siedmiu lat rozpoczęła naukę w klasie skrzypiec Bernarda Tomasińskiego w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku, którą ukończyła z wyróżnieniem. Do 2003 roku była uczennicą Ogólnopolskiej Szkoły II stopnia im. Henryka Wieniawskiego (tzw. „Szkoły Talentów”) w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Marcina Baranowskiego. Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie wyżej wymienionych pedagogów. Niezależnie od licznych sukcesów odniesionych w karierze solistycznej (jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych) realizuje się na niwie muzyki kameralnej, zdobywając wiele nagród na konkursach kameralnych m.in. we Wrocławiu, Łodzi. Od 2007 roku współtworzy kwartet smyczkowy Meccorre String Quartet, z którym prowadzi żywą działalność koncertową zarówno w Polsce jak i za granicą. Uczestniczyła w letnim kursie mistrzowskim Accademia Chigiana w Sienie współpracując z Trio di Trieste. W czerwcu 2009 roku brała udział w drugiej edycji Festiwalu Kwartetowego w Reggio Emilia we Włoszech. Aleksandra Tomasińska była wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci jak również Fundacji Płockiej. Dzięki sponsoringowi Petrochemii Płock S.A. (obecnie ORLEN S.A.) od 1998 roku koncertuje na znakomitych skrzypcach Tadeusza Słodyczki. Aleksandra Tomasińska występowała w kraju i za granica (m. in. w Chorwacji, Włoszech, Danii, Anglii, Niemczech, Austrii, Nowej Zelandii, Słowacji ). Koncertowała jako solistka z Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Młodzieżową Orkiestrą Kameralną Akademii Dźwięku z Darmstadt, “Mihail Jora” State Philharmonic Orchestra z Baku, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Współpracowała m. in. z Marią Szwajger-Kułakowską, Markiem Drewnowskim, Ovidiu Balanem, Sławomirem Chrzanowskim. W jej repertuarze znajdują się sztandarowe pozycje solistycznego repertuaru literatury skrzypcowej jak również dzieła z kanonu muzyki kameralnej.

Michał Bryła – urodził się 8 lipca 1985 roku w Poznaniu, w rodzinie o wielkich tradycjach muzycznych. Jest absolwentem poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. H.Wieniawskiego, tzw.”Szkoły Talentów” w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, ucząc się równolegle na skrzypcach i altówce w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Bartosza Bryły. Wspólnie z Meccorre String Quartet Michał Bryła jest studentem Universitat der Kunst w Berlinie w klasie jednego z najlepszych kwartetów na świecie Artemis Quartett. Razem z kwartetem smyczkowym Meccorre String Quartet Michał Bryła studiuje na Uniwersytecie Muzyczny im. F.Chopina w Warszawie w klasie prof. Piotra Raicherta i Włodzimierza Promińskieg (Camerata Quartet). Od roku 2009 Michał Bryła jest asystentem w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryła w Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu, gdzie w tym samym roku rozpoczął studia na altówce w klasie prof. Piotra Raicherta. W latach 2000-2002 był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, zajmującego się promocją szczególnych uzdolnień artystycznych. Wspólnie z kwartetem smyczkowym Meccorre String Quartet w roku 2010 zostali wyróżnieni i zaproszeni do współpracy z Alfredem Brendelem na mistrzowskim kursie interpretacji muczynych w Beethoven-Haus w Bonn. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych , altówkowych i kameralnych m.in. w Poznaniu , Zielonej Górze, Gdańsku, Wrocławiu , Łodzi, Lublinie.

Tomasz Lisiecki – absolwent Akademii Muzycznej im. I. J Padarewskiego w Poznaniu (klasa prof. Stanisława Pokorskiego ukończona z wyróżnieniem w roku 1999). Po ukonczeniu studiów przez rok kontynuował naukę u prof. Kazimierza Michalika. Jednocześnie rozpoczął pracę na Akademii Muzycznej w Poznaniu, pełniąc obowiązki asystenta w klasie prof. Stanisława Pokorskiego oraz jako nauczyciel w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Koncertuje w kraju i za granicą jako solista, a także jako członek międzynarodowych zespołów grających na instrumentach z epoki. Współpracuje z czołowymi zespołami muzyki dawnej w Polsce m.in z Warszawską Operą Kameralną, Arte Dei Suonatori, Concerto Polacco, La Tempesta, Harmonologią, Kapelą Jasnogórską, Cantores Viridimontani, Accademią dell’Arcadia. W tych składach brał udział w wielu ważnych i spektakularnych projektach, m.in. wraz Kapelą Jasnogórską uczestniczył w rekonstrukcji i nagraniach zbiorów muzyki XVIII-wiecznej, odnalezionych w archiwach klasztoru na Jasnej Górze, z Warszawską Operą Kameralną nagrywał na instrumentach z epoki koncerty fortepianowe Mozarta, z Accademią dell’Arcadia – utwory dawne pochodzące z rejonu Wielkopolski. Jako członek Harmonologii grał na Festiwalu Forum Musicum we Wrocławiu oraz w ramach Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy. W tym składzie brał udział w pierwszym wykonaniu koncertowej wersji opery A. Vivaldiego pt. Griselda (Forum Musicum, 2004). W roku 2004, w ramach Dni Muzyki Polskiej we Francji, wraz z Arte Dei Suonatori koncertował m.in. w Rennes, Strasburgu, Paryżu. Nagrania te zostały zarejestrowane przez francuską rozgrośnię radiową. Z towarzyszeniem Filharmonii Poznańskiej wykonał Wariacje Rococo Czajkowskiego, a wraz z Operą Poznańską zagrał jako Młody Rostropowicz partie solowe w operze M. Landowskiego pt. Galina. Brał udział w wielu konkursach wiolonczelowych i kameralnych m.in. w Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego, w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen (Austria), w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Pörtschach (Austria). Wraz z zespołem Paderewski Piano Quartett jest laureatem II miejsca w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi (1998). Uczestnczył w kursach i lekcjach mistrzowskich u znanych i cenionych wiolonczelistów m.in. u Victorii Yagling (Finlandia), Zary Nelsowej (USA), Romana Jabłońskiego (Polska, Hiszpania), Stanisława Firleja, Tomasza Strahla.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz