Aglomeracja

Niebezpieczne oszustwa telefoniczne

telefon  Foto: Gilles Lambert

Rozwój technologii ma nam ułatwiać życie, ale niestety często ułatwia też działanie oszustów. Jednym z takich sposobów jest spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar. Wystarczy chwili nieuwagi i możemy stracić swoje oszczędności.

Działanie oszustów jest bardzo przemyślane, Dzwonią do nas, a my widzimy, że kontaktuje się z nami zaufana infolinia. Rozmówca miłym głosem przedstawia się jako pracownik banku, w którym mamy konto. Informuje o ataku hakerskim i prosi, żeby przelać pieniądze na wskazany rachunek, na którym być bezpieczne. Podkreśla, żeby działać szybko, by nie stracić bejmów*. Jeśli poddamy się presji czasu i wykonamy polecenia po chwili okaże się, że właśnie zostaliśmy oszukani przez sprawców spoofingu.

Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar – informuje Iwona Liszczyńska z wielkopolskiej Policji – technicznie taką możliwość daje telefonia VoIP, gdzie aparat telefoniczny nie jest podłączony do sieci telefonicznej tylko do komputerowej, dzięki czemu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące.

Oszuści dzwonią do losowo wybranych osób podszywając się pod konsultantów banków. Mogą też dzwonić do konkretnych rozmówców, którzy przy okazji innych, wcześniejszych rozmów z oszustami ujawnili gdzie mają swoje konto. Dzwoniący podszywają się również pod przedstawicieli urzędów i instytucji, w tym także funkcjonariuszy Policji.

Trzeba także podkreślić, że musimy być bardzo czujni, ponieważ oszuści opanowali bardzo dobrze techniki manipulacji, dzięki czemu udaje im się zaskakująco często uzyskać dostęp do naszego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. To, co może nas zgubić to działanie w emocjach, a te oszuści umiejętnie w nas wywołują.

W praktyce zablokowania spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe, a zapobieganie tego typu oszustwom polega przede wszystkim na zwiększaniu świadomości ludzi w zakresie metod i technik wykorzystywanych przez przestępców – podkreśla Iwona Liszczyńska.

Dodaje również, że by nie dać się oszukać musimy uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto od razu powinniśmy się rozłączyć.

Dla pewności możemy samodzielnie zadzwonić do banku, by ostatecznie zweryfikować przekazane informacje. Warto także o takiej rozmowie poinformować szkieły*.

*bejmy – to w gwarze poznańskiej pieniądze, a szkieły to policjanci

Użyte w artykule zdjęcia: Gilles Lambert

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz