POZnań

Cyfrowy długopis połączył naukę z biznesem.

Cyfrowy długopis  Foto: IC Solutions

Jeszcze kilka lat temu nauka i biznes były dwoma oddzielnymi sferami. Dzisiaj coraz częściej spotykają się, by realizować wspólne cele. Młodzi naukowcy z Poznania pokazują jak wykorzystać wiedzę do realizacji komercyjnych projektów.

Cyfrowy długopis Foto: IC SolutionsW 2009 w głowach dwóch doktorantów Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Rafała Witkowskiego oraz Krzysztofa Krzywdzińskiego zrodziła się wizja ciekawego rozwiązania technologicznego. Dzięki połączeniu wiedzy, unijnego wsparcia udało im się stworzyć i wprowadzić na rynek Cyfrowy długopis. Choć z wyglądu, dotyku i sposobu pisania przypomina zwykły długopis, w rzeczywistości jest miniaturowym komputerem. Pisząc na papierze treść automatycznie zapisywana jest cyfrowo i dostępna jest w komputerze.

Technologia długopisów cyfrowych jest szeroko wykorzystywana przez wszystkie firmy i instytucje, które tworzą dokumenty papierowe i do tej pory musiały je przepisywać do innych systemów lub skanować.

Połączenie obu sfer –biznesowej i naukowej, wymaga dobrej organizacji i samozaparcia, to nie jest łatwe. Uczelnie nie wspierają wystarczająco swoich pracowników działających poza sferą naukową. Tym, co pomaga w biznesie to zdecydowanie kontakty. Jeżeli za człowiekiem stoi uczelnia, to staje się on bardziej wiarygodny dla firm, organizacji i instytucji – mówi Rafał Witkowski.

Dobrym przykładem współpracy pomiędzy nauką i biznesem są zamawiane prace dyplomowe. Wiele z prac pisanych przez studentów i doktorantów trafia na półkę i zostaje zapomnianych. Na styku działania uczelni i biznesu działa Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii, które zachęca zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników naukowych do współpracy.

Dzięki odpowiedniej współpracy i odnalezieniu partnerów prace dyplomowe mogą znaleźć zastosowanie w praktyce biznesowej. Przynosi to obopólne korzyści – autor ma szansę skonfrontować swoją wiedzę z praktyką, zaś przedsiębiorca zyskuje nowy, oryginalny pomysł na rozwiązanie konkretnego problemu, czy zagadnienia w jego firmie.
Więcej o praktycznych zastosowaniach prac naukowych będzie można usłyszeć od dr Rafała Witkowskiego już 6 marca, podczas konferencji „Kierunek Innowacja”.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz