Gospodarka

Na wakacjach zyskają starzy wyjadacze

Wakacje  Foto: sxc

Głos Biznesu / Katarzyna Antoniak

Po ubiegłorocznej fali upadków biur podróży branża jak ognia unika ryzykownych posunięć. Stawia na sprawdzone rozwiązania i zyskuje na… sprzedaży droższych wycieczek.

Mogłoby się wydawać, że w chudych latach jedną z pierwszych pozycji skreślanych z listy wydatków są wakacyjne wyjazdy. Tymczasem branża turystyczna nie narzeka na brak zainteresowania i już przed sezonem wyprzedaje znaczną część (nawet 40 proc.) wycieczek. Poza tym, odnotowuje wzrost zainteresowania droższymi ofertami. Jaką ma receptę na sukces?

Wakacje Foto: sxc

Żeby wakacje nie skończyły się już na lotnisku

Mamy nadzieję, że sytuacja z ubiegłego roku nigdy się nie powtórzy. Nasza branża jest bardzo czuła na wiele czynników zewnętrznych, takich jak: potencjał nabywczy klientów, nastroje społeczne w miejscach wakacyjnych, wahania walutowe, a nawet warunki atmosferyczne tak w kraju, jak i w zagranicznych kurortach… – zauważa Aleksandra Olechnowicz, koordynator projektów public relations Ecco Holiday. – Na te i wiele innych czynników nie mamy wpływu, dlatego tak ważna jest dywersyfikacja produktowa i dopasowanie ich wielkości do potencjału rynku. Na tym polega umiejętność zarządzania ryzykiem branżowym, co nie było mocną stroną tych biur podróży, o których mówimy dziś w czasie przeszłym – dodaje.

Poza dywersyfikacją, większość przedstawicieli branży podkreśla znaczenie reputacji touroperatora. Klienci chcą mieć pewność, że jeśli zdecydują się wydać pieniądze na wakacyjny wyjazd, to nie skończy się on już na lotnisku.

– Stawiamy przede wszystkim na bezpieczeństwo. Eksponujemy fakt, że pracujemy z partnerami sprawdzonymi według naszych wewnętrznych procedur. Dlatego obecnie jeszcze dokładniej przyglądamy się ofertom touroperatorów, które chcemy polecać naszym klientom, skupiając się bardziej na jakości proponowanego wypoczynku – mówi Radosław Damasiewicz, analityk Travelplanet.pl.

I rzeczywiście biura obecne na polskim rynku od ponad 20 lat zyskują na ubiegłorocznej fali bankructw.

Okres „first minute” kończy się z w czerwcu, a wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wynosi 20%. Prognozy na kolejną część sezonu są optymistyczne: zakładamy, że sprzedamy ok. 20-30% więcej wycieczek – mówi Paweł Pacyga, doradca klienta z biura podróży Agenda, właściciela portalu superwakacje.pl.

– Sezon Lato 2013 w Itace zapowiada się znakomicie, co potwierdza sprzedaż „first minute”. Jesteśmy pewni, że uda nam się przekroczyć liczbę 500 tys. klientów, do której zbliżyliśmy się w ubiegłym sezonie. Do końca marca sprzedaliśmy ponad 120 tys. miejsc, co daje wzrost o ok. 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku – dodaje Piotr Henicz, wiceprezes zarządu biura podróży Itaka.

Minimalizacja ryzyka

Bazując na tej grupie klientów, dla których ważniejsza jest jakość i pewność błogiego wypoczynku niż cena, touroperatorzy starają się wyprzedać jak najwięcej wycieczek w ofercie „first minute”.

Przed sezonem możemy zagwarantować klientom pełną dostępność ofert i najwyższe rabaty. „First minute” to zdecydowanie najlepsza opcja dla rodzin z dziećmi – zauważa Artur Rezner, kierownik sieci sprzedaży TUI Poland. – Dla każdego touroperatora najważniejszy czas to okres „first minute”. Taki wielki sprawdzian przed sezonem i prognoza sprzedaży oferty. Natomiast „last minute” to „zło konieczne”, narzędzie do krótkoterminowej optymalizacji – wtóruje mu Henicz.

W jaki jeszcze sposób firmy starają się ograniczyć ryzyko? – Od ubiegłego roku pracujemy na zmienionym modelu operacyjnym będącym połączeniem różnych form przelotu. Wprowadzenie do oferty wyjazdów realizowanych tanimi liniami i liniami rejsowymi w znaczącym stopniu ogranicza ryzyko branżowe, z jakim związana jest masowa turystyka czarterowa – mówi Olechnowicz.

Zarabia się na ofertach luksusowych

Według danych Travelplanet.pl najbardziej widoczny wakacyjny trend dotyczy standardu urlopu – zdecydowanie wzrasta zainteresowanie ofertą All Inclusive i wypoczynkiem w luksusowych hotelach. – Najbardziej wymowne są liczby: w hotelach czterogwiazdkowych i wyższych kategorii w 2012 roku wypoczywało blisko 70% naszych klientów, to o około 10% więcej niż w latach 2010 i 2011. Z kolei, w latach 2007 i 2008 w takich hotelach spędzała urlop zaledwie ok. połowa turystów kupujących wakacje za pośrednictwem Travelplanet.pl – mówi Damasiewicz. – Tracą przede wszystkim właściciele hoteli dwu- i trzygwiazdkowych. Do pewnego stopnia wytłumaczeniem może być… oszczędność, ponieważ, jak wynika z naszego raportu podsumowującego lato 2012, ceny wycieczek w hotelach pięciogwiazdkowych rosły w znacznie mniejszym stopniu niż w hotelach niższych kategorii – dodaje.

Oprócz ofert z hotelem o wyższym standardzie, touroperatorzy sprzedają więcej wycieczek zapewniających wyżywienie All Inclusive – w ciągu ostatnich trzech lat ponad 70% turystów wyjeżdżających za pośrednictwem Traveplanet.pl wykupiło taką ofertę. – Na przestrzeni ośmiu lat liczba korzystających z opcji All niemal podwoiła się, natomiast wybierających noclegi ze śniadaniami i bez wyżywienia spadła odpowiednio dwu- i blisko trzykrotnie – mówi Damasiewicz.

Modne stają się także egzotyczne destynacje – zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorstw stosujących incentive travel (wyjazdy turystyczne dla pracowników lub klientów) jako element strategii marketingowej firmy. Wciąż mało popularna pozostaje natomiast Polska. Głównie ze względu na niepewność pogody i sezonowe zawyżanie cen przez właścicieli hoteli i restauracji, co w konsekwencji sprawia, że koszt wakacji w kraju niewiele równi się od tego za granicą.

Wakacje Foto: sxc

Oto najpopularniejsze kierunki wycieczek – prognoza na lato 2013*:
Egipt
Grecja
Turcja
Hiszpania
Włochy
Bułgaria
Tunezja

Najmodniejsze egzotyczne destynacje – prognoza na lato 2013*:
Dominikana
Kenia
Wyspy Zielonego Przylądka
Tajlandia
Japonia
Chiny
Meksyk
Kuba
Indie
Malediwy
Zjednoczone Emiraty Arabskie
Rumunia
Czarnogóra

*Polski Związek Organizatorów Turystyki i oraz „Raport Podróżnika 2012” przygotowany przez ekspertów Travelplanet.pl

Wakacje Foto: sxc

Koronawirus

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz

Kalendarium

Pogoda w Poznaniu

°C
___
______
  • Low Temp. ___°C
  • High Temp. ___°C
___
______
Października 28th 2020, środa
°C
   ___
  • TEMPERATURE
    °C | °C
  • HUMIDITY
    %
  • WIND
    m/s
  • CLOUDINESS
    %
  • SUNRISE
  • SUNSET
  • CZW 29
    °C | °C
    Cloudiness
    %
    Humidity
    %
  • PT 30
    °C | °C
    Cloudiness
    %
    Humidity
    %
  • SOB 31
    °C | °C
    Cloudiness
    %
    Humidity
    %
  • NIE 1
    °C | °C
    Cloudiness
    %
    Humidity
    %
  • PON 2
    °C | °C
    Cloudiness
    %
    Humidity
    %
  • WT 3
    °C | °C
    Cloudiness
    %
    Humidity
    %