Rataje

Rondo Rataje – znowu remontowane

Rondo Rataje  Foto: ZDM

Nawierzchnia na rondzie Rataje remontowana była latem i wczesną jesienią 2017 roku, zatem całkiem niedawno. Prace kosztowały ponad 2.000.000 złotych, a bejmy wyłożyła firma zarządzająca pobliskim centrum handlowym. Taka była umowa z Miastem. Niestety remont okazał się niewystarczający i Zarząd Dróg Miejskich planuje kolejny.

Nie można się dziwić reakcjom poznaniaków, którzy takie decyzje krytykują. Pojawiają się też przy tej okazji liczne pytania jak choćby to, czy ubiegłoroczny remont był wykonany dobrze, czy nie można było bejmów od centrum handlowego włączyć do bardziej gruntownego remontu?

ZDM przekonuje, że przez rondo Rataje każdego dnia przejeżdża blisko 100.000, ponad 1.000 bimb i tyle samo autobusów. To jeden z powodów, dla których zdaniem ZDM, regularne remonty są tu konieczne.

Nie jest prawdą, że nawierzchnia na rondzie Rataje była w dobrym stanie i można było z jej remontem poczekać jeszcze dwa lata licząc od ubiegłego roku – informuje poznański Zarząd Dróg Miejskich – od roku 2014 do 2017 liczba zgłoszonych do ZDM szkód pojazdów, które przejeżdżały przez rondo Rataje wyniosła 90 i zwiększała się z roku na rok.

Rondo było zatem remontowane coraz częściej i tak w 2014 roku prace przeprowadzono na powierzchni 11 m², a w 2017 było to na 103 m². Łącznie trzeba było przeprowadzić prace drogowe na powierzchni 158 m² i nie były to tylko prace powierzchniowe, ale trzeba było je wykonywać aż do podbudowy. Każde pojawienie się drogowców oznaczało także problemy dla kierowców.

Umowa Miasta ze spółką zarządzającą centrum handlowym przewidywała wykorzystanie jej bejmów tylko pomiędzy rondem Śródka, a Rataje. Wcześniej dobudowany został trzeci pas jezdni pomiędzy rondem Rataje, a Śródka i dodatkowe pasu do skrętów na ulicach Krzywoustego oraz Baraniaka.

Gruntowany remont układu komunikacyjnego na rondzie Rataje planowany jest na lata 2019-2020. Projekt obejmuje budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego oraz zakup 15 nowych autobusów o napędzie elektrycznym wraz z ładowarkami. Wartość całości projektu to około 154.000.000 mln zł. Pod koniec grudnia podpisano umowę na dofinansowanie tego projektu w wysokości 107.000.000 zł ze środków unijnych.

W ramach korekty funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje przebudowana oraz budowana będzie infrastruktura torowo-sieciowa z jej dostosowaniem dla prowadzenia ruchu autobusowego po torowisku i związana z tym korekta układu drogowego – informuje ZDM – projekt przewiduje również prace remontowo-budowlane w obrębie obiektu Dworca Autobusowego ronda Rataje, w tym m. in.: remont nawierzchni placu manewrowego, remont platform przystankowych dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych, zainstalowanie monitoringu oraz zastosowanie dodatkowych rozwiązań dla osób niepełnosprawnych, jak głosowe przywoływanie odjazdów i automatyka drzwi wejściowych do dworca.

Priorytet na rondzie będą miały pojazdy komunikacji miejskiej, zwiększona zostanie łączna liczba pasów na wylotach z ronda. Powstaną m. in. dwa pasy do skrętu w lewo z ulicy Jana Pawła II w ul. Krzywoustego, co pozwoli na przyznanie dłuższego światła zielonego pojazdom wyjeżdżającym z Poznania, jadącym od mostu Królowej Jadwigi. Utworzony zostanie korytarz komunikacyjny dla publicznego transportu zbiorowego w ciągu ulic: Krzywoustego, Jana Pawła II i Zamenhofa wraz z uzupełnieniem brakujących przystanków na zjazdach z ronda. Wszystkie będą skonstruowane tak, aby obsługiwać jednocześnie dwa pojazdy.

Wybudowane zostaną dodatkowe buspasy na rondzie dla autobusów poruszających się w ruchu okrężnym oraz dla tych jadących w kierunku ul. Piłsudskiego bez ograniczania ilości pasów dla samochodów. Wdrożony będzie efektywny układ faz sterowania właściwego dla skrzyżowania z wyspą centralną, czyli ITS.

Oprócz transportu publicznego priorytetem na rondzie będą również piesi – dodaje ZDM – wprowadzona będzie bardziej przyjazna dla nich sygnalizacja świetlna.

Wybudowane będą nowe ścieżki dla rowerów oraz parkingi typu Bike&Ride. Na przystankach wokół ronda zainstalowanych będzie 13 tablic systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Użyte w artykule zdjęcia: ZDM

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz