Rogale świętomarcińskie to nieodłączny element listopadowego świętowania, szczególnie w Wielkopolsce, ale coraz częściej także w innych częściach kraju. Z okazji Dnia Świętego Marcina aplikacja PanParagon sprawdziła ile w 2025 roku trzeba zapłacić za ten słodki przysmak i jak jego ceny różnią się pomiędzy sieciami handlowymi, a cukierniami rzemieślniczymi.
Aplikacja przeanalizowała paragony z rogali świętomarcińskich w okresie od 28 października do 5 listopada 2025 r. i porównała je z ubiegłorocznym sezonem
Z danych PanParagon wynika, że w okresie poprzedzającym 11 listopada rogale świętomarcińskie pojawiały się na 4,8% paragonów w Wielkopolsce oraz na 0,74% paragonów w całej Polsce. To dowód na to, że tradycja wypieków rogalowych zaczyna zakorzeniać się także poza regionem, z którego pochodzi. Coraz częściej można spotkać rogale w ogólnopolskich sieciach handlowych, ale także w lokalnych piekarniach i cukierniach. To pokazuje, że tradycja z Wielkopolski staje się ogólnopolskim symbolem listopadowego świętowania.
Słodkie, ale czy tanie?
W tym roku ceny rogali świętomarcińskich w sieciach handlowych pozostały na zbliżonym poziomie do roku 2024. Mediana ceny za sztukę wyniosła 7,49 zł, a więc dokładnie tyle samo, co w ubiegłym roku. Nieznacznie spadła jednak ich cena minimalna, co może być efektem rosnącej konkurencji między sieciami.
Część sklepów oferuje wręcz bardzo niskie ceny promocyjne rogali. To celowa strategia tzw. Produktu “wabika”. Dzięki temu sieci przyciągają klientów do sklepów, licząc, że przy okazji zakupu rogala zrobią oni większe zakupy.
W przypadku przeliczenia na kilogram, mediana ceny rogali w popularnych sieciach handlowych utrzymała się na poziomie 37,45 zł, a więc bez zmian względem poprzedniego sezonu. Oznacza to, że w większości sieci handlowych klienci mogli kupić rogale w bardzo zbliżonych cenach do tych z 2024 roku.
Cukiernie droższe, ale zyskują na jakości
W cukierniach rzemieślniczych ceny rogali są wyraźnie wyższe, ale względem zeszłego roku wzrosły tylko nieznacznie. W 2025 roku mediana ceny za sztukę wyniosła 11,80 zł, wobec 11,20 zł rok wcześniej. W przeliczeniu na kilogram mediana sięgnęła 59 zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to 56 zł. To oznacza wzrost o około 5 proc., co przy inflacji i rosnących kosztach surowców jest wynikiem umiarkowanym. Warto zaznaczyć, że ceny potrafią być znacznie wyższe, a rekordzista zanotowany w naszym systemie sięgnął aż 92 zł/kg.
Wyższe ceny w cukierniach wynikają głównie z ręcznej produkcji, użycia wysokiej jakości składników oraz często większej gramatury pojedynczego rogala. To produkt o zupełnie innym charakterze niż wypieki dostępne w supermarketach. Rogal z cukierni to wyrób rzemieślniczy, przygotowany z białego maku, orzechów i masła, często w oparciu o certyfikowaną recepturę. Rogale z supermarketów to masowa produkcja, której głównym celem jest atrakcyjna cena. Różnica w jakości jest więc zauważalna, a wyższa cena w pełni uzasadniona.

















Dodaj komentarz