DLA STUDENTA

Project Manager i jego obowiązki

Praca PM  Foto: materiały prasowe

O Project Managerze każdy z nas słyszał i mniej więcej wie, czym się zajmuje. Zapewne pierwsza myśl, jaka nam przychodzi to głowy to fakt, że jest to bardzo wysokie i prestiżowe stanowisko. Natomiast większość z nas zapewne nie wie, jak ogromne obowiązki ma na swojej głowie Project Manager. Przyjrzyjmy się zatem stanowisku jakim jest Kierownik Projektów oraz jego codziennym obowiązkom.

Project Manager jest jedną z najwyżej postawionych osób w firmie. Nie jest to zwykłe stanowisko, na które może dostać się zwykły Kowalski z przeciętnymi umiejętnościami. Bowiem od Kierownika Projektu wymaga się naprawdę dużo – umiejętności pracy pod presją czasu i stresu, umiejętności rozwiązywania problemów niecierpiących zwłoki, umiejętnego zarządzania zespołem oraz przede wszystkim – zarządzaniem projektami. Jeśli więc ktoś myśli, że zawód Kierownika Projektów to duże, łatwe pieniądze – z pewnością jest w dużym błędzie.

Kierownik Projektów odpowiada bezpośrednio przed samym sponsorem projektu, który zawsze ma to decydujące zdanie. Jeśli więc pojawią się jakiekolwiek problemy, czy też sytuacje wymagające konsultacji – to właśnie sponsor projektu będzie ta pierwszą osobą do kontaktu.

Osoba na stanowisku PM zarządza całym zespołem odpowiedzialnym za realizację projektu, a bardzo często nawet ten zespół sam dobiera. Zarządzanie zespołem również nie należy do najłatwiejszych, bowiem w tym wszystkim chodzi o to, by zrealizować projekt przy jak najmniejszym nakładzie czasu i środków. Poza projektem w pracy PM pojawiają się również inne kwestie, takie jak umiejętność zarządzania czasem. Gdy pomyślimy o tym, ile tak naprawdę czasu pracujemy podczas ośmiogodzinnego dnia pracy to prawie zawsze dojdziemy do wniosku, że pracujemy za mało. Zadaniem Kierownika jest zorganizować ten czas pracy tak, by każdy wykonywał swoje zadania w określonym, jak najmniejszym czasie.

Zarządzanie zespołem to również odpowiednia motywacja pracowników. Nie istnieje tutaj żaden system postępowania, który zadziałałby w każdym przypadku. Tak więc PM musi wykazywać się zdolnością obserwacji i na podstawie tego wyciągać wnioski.

Oczywiście motywacja pracowników nie należy do łatwych zadaniach, bo każdy pracownik zmaga się z innym problemem i oczekiwaniami. Natomiast motywacja jest niesamowicie ważna – to dzięki niej pracownik daje z siebie 100%, stara się i angażuje w swoją pracę. Dzięki temu firma funkcjonuje i zarabia – jest to więc sprawa kluczowa.

Praca PM jest bardzo dynamiczna, ciągle się zmienia i wciąż stawiane są nowe wymagania. Dlatego Kierownicy Projektów tak często uczestniczą w różnego rodzaju szkoleniach – by być lepszym i mieć więcej do zaoferowania.

Wymagania stawiane Kierownikom Projektów bardzo często są niesamowicie wysokie. Stąd też ta opinia o tak wysokich zarobkach i prestiżowym stanowisku, które jest zarezerwowane tylko dla wybranych.

Obowiązków PM jest znacznie więcej i nie sposób wymienić je wszystkie. Jedno jest natomiast pewne – Kierownik Projektu jest osobą, dzięki której firma funkcjonuje, realizuje swoje projekty i wdraża nowe pomysły i pnie się do góry.

Źródło: http://www.pmq.pl/

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz