POZnań

PEKI nie trzeba będzie transferować na kartę

Czytnik PEKA  Foto: lepszyPOZNAN.pl/Piotr Rychter
czytnik PEKA

Od października nie będzie trzeba robić transferu biletów okresowych kupowanych przez internet. Po testach udostępniona zostanie również  aplikacja PEKA oraz nowy serwis obsługi klienta na www.peka.poznan.pl. Jednocześnie trwają przygotowania do uruchomienia systemu płatności kartą płatniczą we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej.

Wielomiesięczne, intensywne prace nad unowocześnieniem systemu Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej są już na finiszu. Zostały one podjęte po to, aby PEKA mogła stać się z perspektywy pasażera prostsza i bardziej intuicyjna – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Dużo wygodniejsze będzie zwłaszcza korzystanie z biletów okresowych.

Obecnie jedynym nośnikiem biletów okresowych jest karta PEKA. Niebawem to się zmieni – taki bilet będzie można kupić i okazać bez konieczności jej posiadania. Podstawą przebudowanego systemu PEKA będzie założone konto. Pod względem technologicznym jest to bardzo duża zmiana, polegająca na umożliwieniu zapisywania biletów okresowych on-line w tzw. “chmurze”, a nie jak dotychczas wyłącznie na karcie. Dzięki temu pojawią się nowe możliwości m.in. w zakresie integracji usług. Będzie można z nich korzystać dzięki aplikacji mobilnej, która będzie stanowić identyfikator użytkownika, potwierdzający, że jest on posiadaczem danego konta PEKA, do którego przypisany jest zakupiony bilet okresowy. Uproszczone będzie także zapisywanie uprawnień do ulg (już od października studenckiej, a wkrótce także metropolitalnej) oraz korzystanie z biletów okresowych kupowanych przez Internet. Ponadto klient będzie mógł korzystać zarówno z Aplikacji PEKA z biletem okresowym, jak również równolegle wyrobić kartę.

Na obecnym etapie zmiany nie obejmą sposobu korzystania z tPortmonteki.

Aplikacja PEKA

Jedną z wielu korzyści będzie możliwość korzystania z wygodnej i intuicyjnej w obsłudze Aplikacji PEKA, którą każdy będzie mógł pobrać na smartfona.

Prace programistyczne związane z jej stworzeniem dobiegły już końca. Obecnie trwają testy, po których aplikacja zostanie udostępniona w Google Play i App Store – wskazuje Gosiewski. – Dzięki niej pasażer będzie mógł sprawdzić swoje konto w systemie PEKA, kupić bilet okresowy lub sprawdzić jakie przysługujące mu ulgi w transporcie publicznym ma zapisane w systemie.

Karta PEKA, którą niezależnie od korzystania z aplikacji będzie można w każdej chwili zamówić, będzie jednak nadal konieczna aby korzystać z biletu przystankowego opłacanego z tPortmonetki. 

System Obsługi Pasażerów

Zmieni się także system obsługi pasażerów na www.peka.poznan.pl. Zostanie on w pełni dostosowany do przeglądarek internetowych w urządzeniach mobilnych. Usługi te w nowej, dostępnej cyfrowo szacie graficznej wdrażane będą w listopadzie 2022 r.

Interfejsy te są obecnie testowane i optymalizowane, aby zapewnić w pełni spójne i zintegrowane środowisko systemu PEKA dla użytkowników korzystających z niego poprzez stronę internetową oraz aplikacji na urządzeniach mobilnych z platformą Android i iOS.

E-bilet okresowy bez aktywacji – już od 3 października

Od 3 października nie będzie już konieczności wykonywania transferu biletu okresowego kupionego poprzez portal PEKA. To pierwsze z wielu udogodnień dla pasażerów. Znacznie uprości ono kupowanie biletów online. Po dokonaniu zakupu bilet okresowy automatycznie zapisze się na koncie użytkownika w systemie PEKA, a podczas kontroli biletu w pojeździe sprawdzany będzie w trybie online zapisany na nim bilet.

Chcemy, żeby w przyszłości również była możliwość korzystania z tPortmonetki poprzez powiązanie płatności z kartami zbliżeniowymi. Wówczas klient mógłby przykładać do czytników PEKA kartę bankową lub powiązane z nią urządzenie mobilne. Wymaga to jednak bardzo daleko idącej przebudowy architektury systemu oraz wymiany czytników PEKA we wszystkich pojazdach, co bez pozyskania zewnętrznych środków na tę inwestycję będzie trudne lub wręcz niemożliwe – dodaje Jan Gosiewski.

Doładowując tPortmonetkę przez Internet, przeniesienie doładowania wykonanego przez Internet będzie nadal konieczne. Bez niego, nie ma możliwości korzystania ze środków.

Bilety okresowe na trasę do 6 przystanków przedłużane w Internecie na taką samą liczbę dni i na tą samą trasę nie wymagają aktywacji. W momencie zmiany parametrów biletu – zmiany okresu obowiązywania lub zmiany trasy, zapraszamy do wizyty w Punkcie Obsługi Klientów ZTM w celu “wytrasowania” nowego biletu.

Ulgi studenckie zapisywane automatycznie na koncie PEKA bez wizyty w Punkcie Obsługi Klienta

Z drugiej korzyści modernizacji będą mogli korzystać studenci posiadający Elektroniczne Legitymacje Studenckie (ELS) lub Doktoranckie (ELD) aktywowane w systemie PEKA. Już od początku tego roku akademickiego nie będą musieli odwiedzać Punktów Obsługi Klienta ZTM w celu zapisania na ELS lub ELD przedłużenia ważności ulgi studenckiej dla zakupu biletu okresowego.

Od 3 października uprawnienie do ulgi studenckiej będzie zapisywane na koncie PEKA automatycznie przy przedłużeniu ważności legitymacji (zapis ulgi w systemie PEKA nastąpi kolejnego dnia po jej wprowadzeniu przez Uczelnię). Studenci będą mogli kupić np. atrakcyjny cenowo Bilet Semestralny na 120 dni, na strefę A w cenie 172 zł lub Bilet Semestralny na 150 dni na strefę A za 202 zł. 

Studenci zyskają podwójnie, ponieważ ulga do biletu okresowego automatycznie zapisze się na ich koncie w systemie PEKA, a kupując bilet przez internet, nie będzie trzeba wykonywać transferu e-biletu.

Ważne! Studenci chcący korzystać z 50-procentowe ulgi w naliczaniu opłat na tPortmonetce muszą zapisać to uprawnienia na karcie PEKA w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM. Przykładając kartę po wejściu i przed wyjściem z pojazdu pobierana będzie opłata według taryfy ulgowej. W przypadku braku zapisania informacji o uldze na karcie, system PEKA będzie pobierał z tPortmonetki opłatę normalną.

Płatności kartą w pojazdach

Finalizowane są przygotowania do uruchomienia systemu płatności kartą płatniczą we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej.

Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego. 

Jak to będzie działać? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie nowego terminala, wystarczy wybranie bilet, a następnie przyłożenie do czytnika karty płatniczej lub smartfonu obsługującego technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji będzie trwała błyskawicznie. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Terminal do zakupu biletu znajdzie się w każdym autobusie i tramwaju obsługującym linie ZTM. 

Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży, nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Bilet nie będzie drukowany, a terminal nie wydrukuje także potwierdzenia transakcji.

Z uwagi na ogólnoświatowy kryzys dostaw mikroprocesorów nie udało się  dochować wskazywanego wcześniej terminu (wrzesień). Aktualnie przewiduje się, że jego działanie rozpocznie się w drugiej połowie listopada 2022 r.

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl/Piotr Rychter

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz