Map data © OpenStreetMap
Repertuar kina Bułgarska 19
16:00 – ZIELONA GRANICA
reż. Agnieszka Holland, prod. Polska, Czechy, Francja, Belgia, 2023 r., czas projekcji: 147 min.
Po przeprowadzce na Podlasie psycholożka Julia (Maja Ostaszewska) staje się mimowolnym świadkiem i uczestnikiem dramatycznych wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Świadoma ryzyka i konsekwencji prawnych, przyłącza się do grupy aktywistów pomagających uchodźcom, którzy koczują w lasach w strefie objętej stanem wyjątkowym. W tym samym czasie uciekająca przed wojną domową syryjska rodzina i towarzysząca jej nauczycielka z Afganistanu, nie wiedząc, że są narzędziem politycznego oszustwa białoruskich władz, próbują przedostać się do granic Unii Europejskiej. W Polsce los zetknie ich z Julią oraz młodym pogranicznikiem Janem (Tomasz Włosok). Rozgrywające się wokół wydarzenia zmuszą ich wszystkich do postawienia sobie na nowo pytania – czym jest człowieczeństwo?
Po przeprowadzce na Podlasie psycholożka Julia (Maja Ostaszewska) staje się mimowolnym świadkiem i uczestnikiem dramatycznych wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Świadoma ryzyka i konsekwencji prawnych, przyłącza się do grupy aktywistów pomagających uchodźcom, którzy koczują w lasach w strefie objętej stanem wyjątkowym. W tym samym czasie uciekająca przed wojną domową syryjska rodzina i towarzysząca jej nauczycielka z Afganistanu, nie wiedząc, że są narzędziem politycznego oszustwa białoruskich władz, próbują przedostać się do granic Unii Europejskiej. W Polsce los zetknie ich z Julią oraz młodym pogranicznikiem Janem (Tomasz Włosok). Rozgrywające się wokół wydarzenia zmuszą ich wszystkich do postawienia sobie na nowo pytania – czym jest człowieczeństwo?
16:10 – NA ZAWSZE MELOMANI – Pokaz przedpremierowy
reż. Rafał Mierzejewski, prod. Polska, 2022 r., czas projekcji: 83 min.
Łódzko-krakowski zespół Melomani był pierwszym zespołem jazzowym w Polsce, powstał na przełomie 1949 i 1950 roku. Tworzyli go Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Andrzej „Idon” Wojciechowski, Andrzej Trzaskowski, Witold „Dentox” Sobociński, Witold Kujawski, Krzysztof Komeda, Antoni Studziński i Alojzy Thomys. Niezwykła podróż w czasie, do genezy polskiego jazzu w latach 1948 – 1960: od muzyki zakazanej przez władze PRL, po pierwsze ogólnopolskie festiwale – Jazzowy w Sopocie i Jazz Jamboree w Krakowie. Bogate materiały archiwalne połączone są ze wspomnieniami ikon polskiego jazzu: „Idona” Wojciechowskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Wojciecha Karolaka, Michała Urbaniaka, czy Przemka Dyakowskiego…
Łódzko-krakowski zespół Melomani był pierwszym zespołem jazzowym w Polsce, powstał na przełomie 1949 i 1950 roku. Tworzyli go Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Andrzej „Idon” Wojciechowski, Andrzej Trzaskowski, Witold „Dentox” Sobociński, Witold Kujawski, Krzysztof Komeda, Antoni Studziński i Alojzy Thomys. Niezwykła podróż w czasie, do genezy polskiego jazzu w latach 1948 – 1960: od muzyki zakazanej przez władze PRL, po pierwsze ogólnopolskie festiwale – Jazzowy w Sopocie i Jazz Jamboree w Krakowie. Bogate materiały archiwalne połączone są ze wspomnieniami ikon polskiego jazzu: „Idona” Wojciechowskiego, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Wojciecha Karolaka, Michała Urbaniaka, czy Przemka Dyakowskiego…
17:40 – TURKUSOWA SUKNIA
reż. Maryam Touzani, prod. Francja, Maroko, Belgia, Dania, 2022 r., czas projekcji: 124 min.
Mina i Halim, małżeństwo z wieloletnim stażem, prowadzi niewielki zakład krawiecki w marokańskim mieście Sala. O talencie mężczyzny, a zwłaszcza niezwykłym hafcie, jakim ozdabia tradycyjne, szyte przez siebie stroje, jest na tyle głośno, że kolejne zamówienia znacznie przekraczają jego możliwości. Sytuacja zmusza Halima, by zatrudnił młodego pomocnika, choć początkowo nie jest do tego przekonany. Ostatecznie pod jego skrzydła trafia Youssef, dla którego praktyka u boku mistrza w swoim fachu, za jakiego uchodzi starszy z mężczyzn, jest wielką szansą. Przyglądanie się codziennej żmudnej pracy Halima to dla niego nie tylko możliwość doskonalenia własnych umiejętności, ale też lekcja cierpliwości oraz pokory. Tym cenniejsza, że z każdym dniem bohaterowie nabierają do siebie większego zaufania i zaczyna ich łączyć coraz bliższa więź, co nie pozostaje niezauważone przez Minę…
Mina i Halim, małżeństwo z wieloletnim stażem, prowadzi niewielki zakład krawiecki w marokańskim mieście Sala. O talencie mężczyzny, a zwłaszcza niezwykłym hafcie, jakim ozdabia tradycyjne, szyte przez siebie stroje, jest na tyle głośno, że kolejne zamówienia znacznie przekraczają jego możliwości. Sytuacja zmusza Halima, by zatrudnił młodego pomocnika, choć początkowo nie jest do tego przekonany. Ostatecznie pod jego skrzydła trafia Youssef, dla którego praktyka u boku mistrza w swoim fachu, za jakiego uchodzi starszy z mężczyzn, jest wielką szansą. Przyglądanie się codziennej żmudnej pracy Halima to dla niego nie tylko możliwość doskonalenia własnych umiejętności, ale też lekcja cierpliwości oraz pokory. Tym cenniejsza, że z każdym dniem bohaterowie nabierają do siebie większego zaufania i zaczyna ich łączyć coraz bliższa więź, co nie pozostaje niezauważone przez Minę…
18:30 – ŚWIĘTO OGNIA – Poznańska premiera
reż. Kinga Dębska, prod. Polska, 2023 r., czas projekcji: 94 min.
Anastazja (Paulina Pytlak) ma 20 lat, jest uzależniona od komiksów, gorącej czekolady i zakochana w chłopaku z sąsiedztwa. Gdyby tylko mogła, porwałaby go na randkę albo na koniec świata. Niestety to tylko marzenia, bo od dziecka jest przykuta do wózka, a z otoczeniem porozumiewa się za pomocą specjalnego programu. Mimo wszystkich ograniczeń Nastka nie traci pogody ducha, a optymizmem zaraża wszystkich. Najlepszą relację ma z nią starsza siostra Łucja (Joanna Drabik) – wschodząca gwiazda Baletu Narodowego, która właśnie stanęła u progu wielkiej kariery. Anastazję samotnie wychowuje ojciec Poldek (Tomasz Sapryk). Wkrótce życie całej trójki wkroczy w nowy etap, kiedy do ich drzwi zapuka przebojowa sąsiadka z naprzeciwka – Józefina (Kinga Preis). To za jej sprawą Anastazja i jej bliscy odkryją siebie na nowo, a przy okazji staną twarzą w twarz z rodzinną tajemnicą, która aż nazbyt długo czekała na rozwiązanie.
Anastazja (Paulina Pytlak) ma 20 lat, jest uzależniona od komiksów, gorącej czekolady i zakochana w chłopaku z sąsiedztwa. Gdyby tylko mogła, porwałaby go na randkę albo na koniec świata. Niestety to tylko marzenia, bo od dziecka jest przykuta do wózka, a z otoczeniem porozumiewa się za pomocą specjalnego programu. Mimo wszystkich ograniczeń Nastka nie traci pogody ducha, a optymizmem zaraża wszystkich. Najlepszą relację ma z nią starsza siostra Łucja (Joanna Drabik) – wschodząca gwiazda Baletu Narodowego, która właśnie stanęła u progu wielkiej kariery. Anastazję samotnie wychowuje ojciec Poldek (Tomasz Sapryk). Wkrótce życie całej trójki wkroczy w nowy etap, kiedy do ich drzwi zapuka przebojowa sąsiadka z naprzeciwka – Józefina (Kinga Preis). To za jej sprawą Anastazja i jej bliscy odkryją siebie na nowo, a przy okazji staną twarzą w twarz z rodzinną tajemnicą, która aż nazbyt długo czekała na rozwiązanie.
19:40 – ADAMANT – Pokaz przedpremierowy
reż. Nicolas Philibert, prod. Francja, Japonia, 2023 r., czas projekcji: 109 min.
Adamant to wyjątkowe miejsce na mapie Paryża. Pływający ośrodek opieki dziennej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zacumowany na stałe nad Sekwaną tuż przy moście Charlesa de Gaulle’a, istnieje od 13 lat. To łódź rzeczna i pracownia artystyczna z własnym barem oraz kawiarnią zaprojektowaną tak, aby maksymalnie wykorzystywać światło dzienne. Przyjmuje dorosłych i oferuje im terapię poprzez sztukę – głównie muzykę, malarstwo, rękodzieło, literaturę i kino. Organizuje również własny festiwal filmowy. Pacjenci traktowani są tu z szacunkiem i współczuciem, jak kreatywni i wolni ludzie. Adamant oferuje im opiekę, która ugruntowuje ich w czasie oraz przestrzeni, pomagając odzyskać siły i równowagę. Prowadzący terapię zespół stanowi przeciwwagę dla często zdehumanizowanej współczesnej psychiatrii. Film jest przenikliwym obrazem miejsca, które działa w sposób pozainstytucjonalny, potrafi wznieść się ponad biurokrację, powtarzalność i rutynę. A przede wszystkim pielęgnuje otwartość na świat, która udziela się wszystkim…
Adamant to wyjątkowe miejsce na mapie Paryża. Pływający ośrodek opieki dziennej dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zacumowany na stałe nad Sekwaną tuż przy moście Charlesa de Gaulle’a, istnieje od 13 lat. To łódź rzeczna i pracownia artystyczna z własnym barem oraz kawiarnią zaprojektowaną tak, aby maksymalnie wykorzystywać światło dzienne. Przyjmuje dorosłych i oferuje im terapię poprzez sztukę – głównie muzykę, malarstwo, rękodzieło, literaturę i kino. Organizuje również własny festiwal filmowy. Pacjenci traktowani są tu z szacunkiem i współczuciem, jak kreatywni i wolni ludzie. Adamant oferuje im opiekę, która ugruntowuje ich w czasie oraz przestrzeni, pomagając odzyskać siły i równowagę. Prowadzący terapię zespół stanowi przeciwwagę dla często zdehumanizowanej współczesnej psychiatrii. Film jest przenikliwym obrazem miejsca, które działa w sposób pozainstytucjonalny, potrafi wznieść się ponad biurokrację, powtarzalność i rutynę. A przede wszystkim pielęgnuje otwartość na świat, która udziela się wszystkim…
20:10 – ZIELONA GRANICA
reż. Agnieszka Holland, prod. Polska, Czechy, Francja, Belgia, 2023 r., czas projekcji: 147 min.
Po przeprowadzce na Podlasie psycholożka Julia (Maja Ostaszewska) staje się mimowolnym świadkiem i uczestnikiem dramatycznych wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Świadoma ryzyka i konsekwencji prawnych, przyłącza się do grupy aktywistów pomagających uchodźcom, którzy koczują w lasach w strefie objętej stanem wyjątkowym. W tym samym czasie uciekająca przed wojną domową syryjska rodzina i towarzysząca jej nauczycielka z Afganistanu, nie wiedząc, że są narzędziem politycznego oszustwa białoruskich władz, próbują przedostać się do granic Unii Europejskiej. W Polsce los zetknie ich z Julią oraz młodym pogranicznikiem Janem (Tomasz Włosok). Rozgrywające się wokół wydarzenia zmuszą ich wszystkich do postawienia sobie na nowo pytania – czym jest człowieczeństwo?
Po przeprowadzce na Podlasie psycholożka Julia (Maja Ostaszewska) staje się mimowolnym świadkiem i uczestnikiem dramatycznych wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Świadoma ryzyka i konsekwencji prawnych, przyłącza się do grupy aktywistów pomagających uchodźcom, którzy koczują w lasach w strefie objętej stanem wyjątkowym. W tym samym czasie uciekająca przed wojną domową syryjska rodzina i towarzysząca jej nauczycielka z Afganistanu, nie wiedząc, że są narzędziem politycznego oszustwa białoruskich władz, próbują przedostać się do granic Unii Europejskiej. W Polsce los zetknie ich z Julią oraz młodym pogranicznikiem Janem (Tomasz Włosok). Rozgrywające się wokół wydarzenia zmuszą ich wszystkich do postawienia sobie na nowo pytania – czym jest człowieczeństwo?
21:40 – DISCO BOY – Poznańska premiera
reż. Giacomo Abbruzzese, prod. Francja, Polska, Włochy, Belgia, 2023 r., czas projekcji: 92 min.
W nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale fabule Giacomo Abbruzzese miksuje ze sobą zmysłowość i melancholię, agresję i wrażliwość, pulsujące electro Vitalica i romantyczną chrypkę Edith Piaf. Całej tej intensywnej mieszanki emocji doświadczamy z perspektywy Aleksieja (rozsadzający ekran niespokojną energią Franz Rogowski – jedna z najjaśniejszych gwiazd kina europejskiego). To chłopak ze Wschodu, który wstępuje do Legii Cudzoziemskiej i jako jej żołnierz zatraca się w opętańczym tańcu, w którym do głosu dochodzą wyrzuty sumienia i porzucone marzenia. Disco Boy jest opowieścią o przekraczaniu kolejnych granic i śmiałej podróży do własnego jądra ciemności. W rozpiętym pomiędzy potrzebą życiowych ram i pragnieniem totalnej wolności filmie, fantastyczną drugoplanową kreację stworzył Robert Więckiewicz.
W nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale fabule Giacomo Abbruzzese miksuje ze sobą zmysłowość i melancholię, agresję i wrażliwość, pulsujące electro Vitalica i romantyczną chrypkę Edith Piaf. Całej tej intensywnej mieszanki emocji doświadczamy z perspektywy Aleksieja (rozsadzający ekran niespokojną energią Franz Rogowski – jedna z najjaśniejszych gwiazd kina europejskiego). To chłopak ze Wschodu, który wstępuje do Legii Cudzoziemskiej i jako jej żołnierz zatraca się w opętańczym tańcu, w którym do głosu dochodzą wyrzuty sumienia i porzucone marzenia. Disco Boy jest opowieścią o przekraczaniu kolejnych granic i śmiałej podróży do własnego jądra ciemności. W rozpiętym pomiędzy potrzebą życiowych ram i pragnieniem totalnej wolności filmie, fantastyczną drugoplanową kreację stworzył Robert Więckiewicz.