K U L T U R A

Docs Against Gravity – po raz kolejny w Poznaniu

Kino Muza - Docs Against Gravity  Foto: M. Zakrzewski / Docs Against Gravity

Dokładnie za miesiąc wystartuje 19. edycja Millennium Docs Against Gravity. Na cztery tygodnie przed rozpoczęciem największego festiwalu filmów dokumentalnych w Polsce zdradzamy szczegóły programu.

Do wydarzenia, które już po raz kolejny odbędzie się w formule hybrydowej – obok Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Gdyni, Katowic, Lublina i Bydgoszczy – po raz trzeci dołącza Poznań. Na seanse offline Kino Muza zaprasza między 13. a 22. maja. Pokazy filmów online na stronie mdag.pl potrwają od 24. maja do 5. czerwca.

Obok nowości konkursowych, takich jak konkurs filmów krótkometrażowych, konkurs filmów młodej widowni OKI DOKI, a także Big Screen Award Wyborcza.pl, organizatorzy zapraszają na projekcje dwunastu pełnometrażowych filmów w Konkursie Głównym. W tym roku wśród nich znalazły się trzy polskie obrazy.

Filmem otwarcia festiwalu będzie „Terytorium” w reż. Alexa Pritza. Ten pasjonujący brazylijsko – duńsko – amerykański thriller dokumentalny przenosi nas do serca Amazonii, gdzie reżyser przez trzy lata towarzyszy plemieniu Uru-eu-wau-wau w walce o ziemię i przetrwanie.

Kolejnym filmem, który znalazł się w konkursowej dwunastce i który zawalczy o Grand Prix Festiwalu – Nagrodę Banku Millennium – jest „W mroku niepewności” w reż. Payal Kapadii. Obraz opowiada o kobiecie i mężczyźnie, którzy poznali się na studenckich protestach przeciwko prawicowemu rządowi w Indiach. Jednak K. nie potrafił sprzeciwić się, gdy rodzice zabronili mu spotykać się z L. Po ich miłości zostało pudełko pełne listów.

Natomiast „Anioły z Sindżaru” to film, który opowiada o Hanifie i Saeedzie, którzy przeżyli piekło, jakie ISIS zgotował Jezydom. Film nominowanej do Oscara i Nagrody Emmy Hanny Polak to przejmujące wołanie o sprawiedliwość. Z kolei„Babi Jar. Konteksty” przenosi nas do czasów II wojny światowej. 29 i 30 września 1941 roku w wąwozie Babi Jar nieopodal Kijowa zginęły ponad 33 tysiące Żydów. Siergiej Łoźnica bada dokładnie, jak do tego doszło. To nie jest jedyny wątek ukraiński na MDAG. „Dom z drzazg” w reż. Simona Lerenga Wilmontto to historia tymczasowego domu dziecka, położonego w samym środku ukraińskiej strefy wojennej, zaledwie 20 kilometrów od linii frontu.

Z kolei bohaterką filmu „Krowa” jest krowa Luma. Wybitna reżyserka Andrea Arnold obserwuje cykl jej życia i zanurza się w jej emocjach.

„Pisklaki” Lidii Dudy to historia o Zosi, Oskarze i Kindze – pierwszoklasistach, rozpoczynających naukę w szkole z internatem dla dzieci niewidomych i niedowidzących. „Młody Platon” Declana McGratha i Neasy Ni Chianain przenosi nas do dzielnicy w Belfaście, która przez wiele lat była sceną najbardziej dramatycznych i tragicznych wydarzeń w czasie konfliktu religijnego i politycznego w Irlandii. Nauczyciel szkoły dla młodych chłopców poprzez grecką filozofię próbuje ich wyzwolić z tego brzemienia.

Polski “Lombard” Łukasza Kowalskiego to film dokumentalny o największym w Europie lombardzie, który mieści się w Bytomiu.

„Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości” w reż. Joe Huntinga to natomiast rewolucyjny film, który powstał w całości w wirtualnej rzeczywistości i dokumentuje emocje uczestników VRChatu oraz zażyłość tworzonych w tym świecie związków.

„Wulkan miłości” w reż. Sary Dosy opowiada o najsłynniejszych wulkanologach na świecie, którzy przez 25 lat podróżowali do wszystkich wulkanów. Zginęli podczas wybuchu wulkanu w Japonii w 1991 roku. „Skál”, który wyreżyserowały Cecilie Debell i Maria Tórgarð, przenosi nas na Wyspy Owcze. Przyglądamy się historii dorastania i pierwszej miłości w tradycyjnej, chrześcijańskiej społeczności.

Użyte w artykule zdjęcia: M. Zakrzewski / Docs Against Gravity

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz