POZnań

Cała aleja Praw Kobiet otwarta

Otwarcie aleii Praw Kobiet  Foto: materiały prasowe / UMP

104 lata temu kobiety w Polsce uzyskały prawa wyborcze. W niedzielę, 23 października, otwarto aleję nazwaną na cześć tych wydarzeń. Powstała ona przy okazji budowy trasy tramwajowej na Naramowice.

Równo po 6 miesiącach od otwarcia trasy tramwajowej na Naramowice, do użytku została oddana aleja Praw Kobiet. To już ostatnia część tego etapu inwestycji znacznie poprawiającej komfort i jakość życia mieszkańców tej części miasta. 

Uroczystości rozpoczęły się od przejścia z okolic przystanku Jasna Rola do Błażeja w rytm poloneza. Orszakowi przewodził Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. W otwarciu ulicy udział wzięli także przewodniczący Rady Miasta Poznania, Grzegorz Ganowicz oraz inicjatorki i osoby zaangażowane w nadanie nazwy alei Praw Kobiet. 

– Dopiero 104 lata minęły od czasu gdy kobiety uzyskały prawa wyborcze. Aż trudno w to uwierzyć. Wydaje mi się, że najlepsze czasy, jeśli chodzi o aktywność kobiet, są przed nami. W Poznaniu jest ona coraz większa, i to widać między innymi tutaj dzisiaj. Bardzo się cieszę, że to właśnie z inicjatywy radnych miasta Poznania wyszedł pomysł nazwania ulicy aleją Praw Kobiet – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Połączyliśmy tak naprawdę dwa elementy, z jednej strony bardzo ważną inwestycję, która jest przede wszystkim ułatwieniem komunikacyjnym dla mieszkańców Poznania. To także ogromna korzyść dla środowiska, nie tylko z powodu możliwości zamiany samochodu na tramwaj, ale także ze względu na posadzone tutaj 1200 nowych drzew oraz ponad 70 000 nowych krzewów – dodaje.

Na poznanianki i poznaniaków czekało mnóstwo atrakcji. Zadbano by najmłodsi także mogli miło spędzić czas – dla nich przygotowany został namiot z atrakcjami. Odbył się również koncert poznańskiego kobiecego zespołu Shyness!. Po części artystycznej nastąpiło symboliczne odsunięcie barykad przez mieszkańców, a tym samym oficjalne otwarcie drogi. 

Uroczystość wpisuje się także w pierwszy Poznański Tydzień Kobiet. Ponadto do 17 listopada odbywać się będą wydarzenia towarzyszące w CK Zamek.

Ponadto na trasie od pętli Wilczak do Błażeja kursowały tego dnia turystyczne linie tramwajowe z nr 20. Był to krakowski tramwaj 4N1 oraz poznański Helmut. 

Nowa organizacja ruchu

Od niedzieli wprowadzona została stała organizacja ruchu w rejonie ul. Błażeja i Hilczer-Kurnatowskiej, a tym samym na całym zakresie inwestycji. Oddanie do użytku ostatniego fragmentu ulicy poprawiło sytuację drogową w tej części miasta, a w szczególności pozwoliło na sprawniejsze poruszanie się okolicznym mieszkańcom i tym samym zmniejszyło ruch na ul. Naramowickiej i Jasna Rola. 

Funkcjonowanie sygnalizacji w pierwszych dniach od uruchomienia będzie podlegać obserwacjom, a w razie potrzeby – optymalizacji. W tym rejonie należy zachować ostrożność i stosować się do wskazań znaków informujących o nowej organizacji ruchu.

Usprawnienie komunikacji zbiorowej i rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej na Naramowicach zwiększa komfort życia osób zamieszkujących ten rejon miasta. Upłynnienie ruchu samochodowego i przeniesienie części obciążenia transportowego na komunikację zbiorową pozwoliło na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz poziomu hałasu. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej, tramwajowej i rowerowej poprawiło się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.

Największa inwestycja minionych lat

Od kwietnia tego roku mieszkańcy Naramowic mogą korzystać w pełni z trasy tramwajowej. Przebiega ona nowym wiaduktem nad ul. Lechicką, by następnie zatrzymać się w rejonie skrzyżowania z ul. Sarmacką na przystanku autobusowo-tramwajowym Naramowice. Kolejny przystanek to Os. Łokietka w rejonie ul. Łużyckiej, a następny – Jasna Rola przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni przystanek jest przy ulicy Błażeja.

Budowa trasy na Naramowice to największe wyzwanie i jednocześnie najważniejsze zadanie podjęte w ostatnich latach. Istotne zarówno z punktu widzenia całego miasta, ale najbardziej wyczekiwane przez mieszkańców Naramowic, których przybywa wraz z nowymi osiedlami. Jednym z głównych celów Miasta jest zachęcenie mieszkańców, aby jak najwięcej z nich korzystało z komunikacji miejskiej. Wcześniej na tym fyrtlu było to trudne, gdy autobusy stały w korkach na ul. Naramowickiej. 

Ważna była także poprawa bezpieczeństwa poprzez przebudowę infrastruktury drogowej wraz z np. ścieżkami rowerowymi oraz chodnikami. Powstało 82 084 m2 dróg i chodników, posadzono ponad 1250 drzew, a także krzewy, byliny, pnącza oraz rozchodnik, który pokrył torowisko. Zyskali również rowerzyści, dla których przygotowano osiem kilometrów dróg. Zamontowana została mała architektura. Co ok. 50 metrów wyznaczono tzw. miejsca odpoczynku, czyli ławki ze stojakiem rowerowym. 

Komunikacja między Naramowicami a centrum jest teraz szybsza i wygodniejsza. W przyszłości planowany jest II etap inwestycji – połączenie pętli Wilczak z centrum miasta przez ul. Szelągowską oraz Garbary. 

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / UMP

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz