Aglomeracja

Nasza droga komunikacja miejska

Autobus 48 Bukowska Zeylanda  Foto: lepszyPOZNAN / TD

Od dzisiaj za bilety w komunikacji miejskiej zapłacimy więcej. Podrożały między innymi bilety jednorazowe, okresowe czy opłaty z tPortmonetki. Nikt nie lubi podwyżek. Czy gwarantują one sprawne funkcjonowanie transportu publicznego? Czy będzie wystarczająca ilość kierowców, by nie “wypadały” z kursów autobusy czy bimby?

Do tej pory bywało z tym różnie. Sam próbowałem jeździć latem ubiegłego roku autobusem z jednej z peryferyjnych dzielnic Poznania. Trwało to 2 tygodnie, po czym zrezygnowałem. Przez cały ten czas tylko 2 razy (!) przyjechał autobus, który był zapowiadany w rozkładzie jazdy. W pozostałe dni robocze, podobnie jak inni oczekujący pasażerowie, odczekiwałem jeszcze chwilę i przechodziłem kilkadziesiąt metrów dalej. Po drugiej ulicy był przystanek, podjeżdżał autobus innej linii, którym podjeżdżaliśmy na bimbę i dalej do centrum.

Dlaczego te autobusy nie jeździły? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszałem, że brakuje kierowców. Dlaczego zatem te kursy pojawiały się na rozkładzie jazdy, skoro nie można było ich zapewnić? Bilety już wtedy były jednymi z droższych w kraju. Dlaczego zatem nie udawało się zatrudnić odpowiedniej ilości kierowców i motorniczych? Miasto inwestuje w nowoczesne autobusy i tramwaje. Bardzo dobrze, tylko co jeśli nadal będzie brakowało pracowników, którzy usiądą za kierownicą?

Czytając o planowanych podwyżkach trudno uwierzyć, że władze Poznania prowadzą politykę promującą transport publiczny. Droższe bilety mogą być mało przekonującym argumentem.

Warto płacić podatek PIT w Poznaniu lub jednej z 19 gmin objętych porozumieniem transportowym, ponieważ można wówczas korzystać z wielu tańszych biletów specjalnych – przekonuje Bartosz Trzebiatowski z ZTM – cena Biletu Metropolitalnego na strefę A na 30 dni będzie niższa aż o 30 złotych od podobnego biletu bez ulgi metropolitalnej.

Oto tylko niektóre przykłady zmian cen biletów. Dobrą decyzją jest z pewnością powrót do biletów 15 minutowych.

Bilet do 15 minut, który zastąpi obecny bilet do 10 minut, kosztuje od dzisiaj 4,00 zł. Za bilet ważny do 45 minut zapłacimy 6,00 złotych (dotychczas płaciliśmy 5,00 zł), a bilet 90 minutowy podrożał z 7,00 do 8,00 zł. Bilet 24-godzinny to wydatek 15,00 złotych, gdy jeszcze wczoraj kosztował 12,00 zł.

Bilet na sieć Metropolitalny ważny 30 dni kosztuje od 1 lipca 119,00 złotych, a za bilet semestralny (120 dni) musimy zapłacić 172,00 złote.

Tramwaj - Most Teatralny Foto: Tomasz Dworek
Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN / TD

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz