Aglomeracja

Zielona fala na poznańskich ulicach

Tablice informacyjne dla pasażerów PESTKI  Foto: lazarz.pl / Janusz Ludwiczak

70 ze 115 modernizowanych skrzyżowań jest gotowych do pracy w nowym poznańskim systemie sterowania ruchem ITS. Dzięki ciągłym pomiarom tworzona będzie tak zwana „zielona fala” umożliwiająca płynne poruszanie się aut po poznańskich ulicach.To także element informacji dla pasażerów. Na przystankowych tablicach będziemy mogli sprawdzić rzeczywisty czas przyjazdu tramwaju lub autobusu.

Tablice informacyjne dla pasażerów PESTKI Foto: lazarz.pl / Janusz LudwiczakCałość powinna dać możliwość udzielania priorytetu pojazdom komunikacji publicznej na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Dzieje się to dzięki instalowanym urządzeniom do przesyłania informacji pomiędzy pojazdem, a sterownikiem sygnalizacji świetlnej. W oparciu o te informacje (takie jak np. informacje o tym, czy pojazd opóźniony, przyspieszony lub punktualny) można określić poziom udzielanego priorytetu, czyli bardziej lub mniej ograniczać “zielone” dla kierowców indywidualnych.

Projekt zakłada instalacje urządzeń w całym taborze MPK – obecnie ponad 60% pojazdów posiada specjalne elementy lokalizacyjne.

System informacji dla podróżnych który można podzielić na część ułatwiającą uzyskanie rzeczywistej informacji dla podróżujących komunikacją publiczną oraz podróżujących samochodami. Dla pasażerów komunikacji publicznej system ITS oznacza 87 tablic przystankowych, które informować będą o czasach dojazdu na podstawie rzeczywistych lokalizacji pojazdów, a także portal internetowy – dostępny również dla urządzeń mobilnych.

Obecnie zainstalowanych jest już 25% tablic. Dla kierowców indywidualnych przewidziany jest również portal internetowy, informujący o aktualnym obciążeniu ulic Poznania oraz dający informację o utrudnieniach. Dodatkowo 12 dużych tablic zmiennej treści będzie prezentowało informacje przed węzłami komunikacyjnymi, dając pogląd na temat rzeczywistych czasów dojazdu np. do centrum. Informacja ta posłuży kierowcom w podejmowaniu decyzji, co do wyboru trasy. Tablice te są już zainstalowane i prowadzone są testy ich pracy.

Zakończenie prac i uruchomienie systemu w pełnej funkcjonalności nastąpi do 30 września 2015.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz