Aglomeracja

Autobusy elektryczne na poznańskich ulicach

Solaris electric dla Poznania  Foto: amjphotography.pl

21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do MPK Poznań do końca lutego 2020 roku. Dzisiaj podpisano umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych.

To pierwsze napędzane energią elektryczną autobusy, na które zdecydowała się stolica Wielkopolski, tym samym podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność.

Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez klasyczną wtyczkę. Co ciekawe, modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Dwie całkowicie nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również ładowarka plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo dwa stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy pantografu do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.

Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w 10 2-stanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Pasażerowie poznańskiego MPK odnajdą na pokładzie każdego z Urbino praktyczne i znane już rozwiązania, takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a. Solarisy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi.

Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Bezpieczeństwo na pokładzie Urbino zapewni monitoring. Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie. M

Użyte w artykule zdjęcia: amjphotography.pl, materiały prasowe

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz