POZnań

Bimby wracają na Święty Marcin

Św. Marcin po przebudowie - wizualizacja  Foto: ADS

Od września zeszłego roku odcinek ul. Święty Marcin pomiędzy ul. Gwarną i ul. Ratajczaka jest placem budowy. Obecnie trwają tam ostatnie prace, które umożliwią bezpieczny ruch tramwajowy. Montowane są słupy trakcyjne, na których rozpięta zostanie trakcja tramwajowa. Przygotowywane jest też oznakowanie informujące o zaplanowanych zmianach w organizacji ruchu.

Pierwotnie, zgodnie z harmonogramem prac, tramwaje miały tu wrócić do 20 września. Ale pojadą już w poniedziałek, 10 września, od pierwszych porannych kursów po roku i 7 dniach od rozpoczęcia przebudowy.

Powrót tramwajów na trasę przez ul. Św. Marcin oznacza likwidację linii tymczasowych 23 i 29. W noce z poniedziałków na wtorki – czasowo – zamiast dotychczasowej linii autobusowej nr 231 uruchamiana będzie linia tramwajowa nr 202.

Na otwarcie ulicy Święty Marcin dla ruchu tramwajowego pasażerowie czekali z niecierpliwością. Mamy dla nich dobrą wiadomość, bo to kolejna inwestycja, która jest realizowana w założonym harmonogramie – mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania.

Mimo, że regularny ruch tramwajowy na ul. Święty Marcin zostanie wznowiony, to odcinek tej ulicy od Gwarnej do Ratajczaka wciąż będzie placem budowy. Odbiory kończące wszystkie roboty budowlane powinny rozpocząć się 14 stycznia 2019 roku. Planowane zakończenie całego remontu nastąpi w marcu przyszłego roku.

W związku z pracami od czwartku, 6 września, zmieni się organizacja ruchu na ul. Święty Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka a Piekary. Odcinek ten zostanie wyłączony dla ruchu samochodowego. Z zachowaniem szczególnej ostrożności poruszać będą się mogły po nim jedynie pojazdy właścicieli położonych tam posesji oraz samochody dostawcze, dowożące towary do działających tam punktów handlowych i usługowych. Od czwartku obowiązywał będzie też tam całkowity zakaz postoju. W związku z powrotem tramwaju zlikwidowane zostaną funkcjonujące do tej pory dodatkowe miejsca parkingowe. Do tego czasu wszystkie samochody pozostawione w tych miejscach będą musiały zostać usunięte. Auta nieusunięte przez właścicieli będą usuwane na ich koszt przez służby miejskie.

3 września zeszłego roku przebudową ul. Święty Marcin rozpoczęła się realizacja Projektu Centrum.

To największe działania rewitalizacyjne prowadzone obecnie w Poznaniu. Zakładają one nie tylko przebudowę ulic i chodników w dużej części śródmieścia, zmianę infrastruktury podziemnej, ale także wsparcie inicjatyw społecznych i gospodarczych ożywiających ulicę. Ponadto cały projekt przewiduje modernizację torowisk tramwajowych i budowę nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W efekcie realizacji inwestycji śródmieście Poznania zyska nową, lepszą jakość. Przestrzeń zostanie uporządkowana, a ruch samochodowy uspokojony. Pojawią się: nowa trasa tramwajowa, nowe drogi rowerowe i enklawy zieleni, a równe i szerokie chodniki zachęcać będą do spacerowania ulicami miasta i spędzania czasu w centrum.

Realizacja inwestycji możliwa jest dzięki uzyskaniu przez Miasto znaczącego wsparcia ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość inwestycji oszacowano na kwotę prawie 102 mln zł, w tym dofinansowanie unijne stanowi kwotę ponad 45 mln zł.

Tekst: MPK

Użyte w artykule zdjęcia: ADS

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz