Centrum

Informator: Przebudowa Św. Marcina – zmiany w komunikacji

Tramwaj Św. Marcn - Kaponiera  Foto: Krzysztof Kaczanowski / PIM

3 września ruszyła przebudowa ulicy Św. Marcin. Będzie to pierwszy etap „Projektu Centrum”, w ramach którego do 2022 roku powstanie również tramwaj na ulicy Ratajczaka. Miasto zainwestuje niemal ćwierć miliarda złotych w rewitalizację śródmieścia, tworząc przestrzeń nowoczesną i przyjazną mieszkańcom, przedsiębiorcom oraz turystom.Ale to także spore problemy komunikacyjne!

Remont obejmie odcinek od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka. Po jego zakończeniu zmieni się nawierzchnia, pojawi mała architektura, a także planowane jest nasadzenie nowej zieleni. Całość sprawi, że obszar projektu zyska nową jakość. Wszystkie działania w ramach tej inwestycji wpłyną na większą dostępność oraz rewitalizację ścisłego centrum miasta

Jak dojechać?

W czasie przebudowy część ulicy Św. Marcin od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka będzie wyłączona dla ruchu samochodowego i tramwajowego. Ruch pieszy i dojścia do wszystkich budynków przy ul. Św. Marcin będą zachowane.

Na czas prac modernizacyjnych opracowano plan objazdów. Jadąc od strony Kaponiery objazd prowadzony będzie ulicami: T. Kościuszki, Powstańców Wielkopolskich, Ogrodową i Piekary do ul. Święty Marcin. Zmieni się ruch na ul. 27 Grudnia – pas rowerowy zostanie przeniesiony na chodnik i będzie ona przejezdna od placu Wolności aż do ul. Fredry skąd dalej, przez ul. Kościuszki, będzie można dojechać do ul. Św. Marcin.

Na ulicach: Ratajczaka (pomiędzy 27 Grudnia i Św. Marcin oraz Św. Marcin i ul. Taczaka), Kantaka, Garncarskiej, a także ul. Św. Marcin (pomiędzy ul. Ratajczaka i ul. Piekary) ruch pojazdów będzie odbywać się w dwóch kierunkach. Ma to umożliwić dojazd mieszkańcom do swoich posesji.

W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców powstaną dodatkowe miejsca postojowe, związane z realizacją dostaw, w pobliżu wyłączonego z ruchu odcinka ul. Św. Marcin. Będą one służyć do postoju na czas rozładunku. – informuje Katarzyna Parysek-Kasprzyk, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Zmiany komunikacji miejskiej

Przez pierwsze dwa tygodnie, równolegle z przebudową ul. Św. Marcin, odbywać się będzie remont torowiska na skrzyżowaniu ul. 27 Grudnia z ul. Gwarną.

Remont ten jest niezbędny z punktu widzenia wzmożonego ruchu tramwajowego w związku z objazdami. Z tego powodu przez dwa tygodnie wyłączone z użytkowania zostaną przystanki: „Plac Wolności”, „Gwarna”, „Zamek”. Po zakończeniu prac przystanki te zostaną przywrócone. – wyjaśnia Bartosz Trzebiatowski z Zarządu Transportu Miejskiego.

Zmiany w komunikacji tramwajowej na liniach dziennych zostały wprowadzone w niedzielę, 3 września i będą obowiązywały przez dwa tygodnie. Od poniedziałku, 18 września, po zakończeniu wymiany zwrotnicy na skrzyżowaniu ulic 27 Grudnia i Gwarna, tramwaje wrócą na trasy przez plac Wolności, 27 Grudnia i Gwarną.

Wyłączony z użytkowania będzie fragment torowiska na ul. Św. Marcin od Gwarnej do Al. Marcinkowskiego.

Na liniach nr: 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 17 i 18 tramwaje kursować będą stałymi  trasami, z następującymi korektami: tramwaje linii 6 dojeżdżać będą do Junikowa także w dni robocze w godzinach szczytu, natomiast tramwaje linii 15 wszystkie kursy będą kończyć na pętli Budziszyńska. Na liniach nr 15 i 16 w godzinach szczytu tramwaje kursować będą częściej, a linie nr 19 i 20 zostaną zlikwidowane.

Dodatkowe linie

W celu zapewnienia lepszej komunikacji tramwajowej pomiędzy Starołęką i osiedlami ratajskimi a centrum Poznania, uruchomiona zostanie linia nr 23, na której tramwaj będzie wjeżdżał przez most św. Rocha i ulicę Podgórną do przystanku Al. Marcinkowskiego (w kierunku pl. Wolności), a następnie wycofa się na przystanek Al. Marcinkowskiego (w kierunku ul. Wrocławskiej) i wróci przez most św. Rocha i rondo Rataja na Starołękę.

Drugą dodatkową linią uruchomioną z uwagi zamknięcie torowiska na ul. Św. Marcin, będzie linia na 29. To połączenie ma za zadanie ułatwić dojazd do centrum pasażerom z Wildy i Dębca. Kursujący z Dębca dwukierunkowy tramwaj, będzie wjeżdżał do centrum ulicą Strzelecką, a końcowym i jednocześnie początkowym przystankiem w śródmieściu będzie Plac Wiosny Ludów.

Zmiany tras obejmą następujące linie tramwajowe:

Linia nr 2: OGRODY – Dąbrowskiego – … – Św. Marcin – Towarowa – Matyi – Wierzbięcice –  28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC
Linia nr 3: WILCZAK – Przełajowa – … – rondo Śródka – Podwale – ZAWADY
Linia nr 5: GÓRCZYN – Głogowska – most Dworcowy – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Kórnicka – Trasa Kórnicka – … – rondo Starołęka – STOMIL. Od 18 września, po zakończeniu remontu zwrotnicy na ul. 27 Grudnia/Gwarna, trasa objazdowa obowiązywać będzie tylko w kierunku Stomila. W kierunku Górczyna tramwaje kursować będą stałą trasą przez most św. Rocha i plac Wolności.

Linia nr 9: PIĄTKOWSKA – Wołyńska – … – Fredry – Mielżyńskiego – plac C. Ratajskiego –  23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI. Od 18 września: PIĄTKOWSKA – Wołyńska – … – Fredry – GWARNA – Św. Marcin – rondo Kaponiera – Roosevelta – … – Wołyńska – PIĄTKOWSKA

Linia nr 13: JUNIKOWO – Grunwaldzka – rondo Kaponiera – most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac C. Ratajskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI. Od 18 września: JUNIKOWO – Grunwaldzka – rondo Kaponiera – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – plac C. Ratajskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 16: OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac  C. Ratajskiego – 23 Lutego – plac Wielkopolski – Wolnica – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – Trasa Kórnicka – Piaśnicka – Szwedzka – FRANOWO. Od 18 września po zakończeniu remontu zwrotnicy na ul. 27 Grudnia/Gwarna, trasa objazdowa obowiązywać będzie tylko w kierunku Franowa. W kierunku Os. Sobieskiego tramwaje kursować będą stałą trasą przez most św. Rocha i plac Wolności.

Linia nr 201: OS. SOBIESKIEGO – Trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac  C. Ratajskiego – 23 Lutego – plac Wielkopolski – Wolnica – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – Trasa Kórnicka – … – Jana Pawła II – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica – plac Wielkopolski – 23 Lutego – plac Ratajskiego – Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Trasa PST –OS. SOBIESKIEGO

Tramwaje linii nr 201 dodatkowo kursować będą w noce: z 4 na 5 oraz z 11 na 12 września. Od 18 września po zakończeniu remontu zwrotnicy na ul. 27 Grudnia/Gwarna, trasa objazdowa obowiązywać będzie tylko w kierunku os. Lecha. W kierunku Os. Sobieskiego tramwaje kursować będą stałą trasą przez most św. Rocha i plac Wolności.

Dodatkowe linie tramwajowe

Linia nr 23 STAROŁĘKA – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – most św. Rocha – Podgórna – MARCINKOWSKIEGO
Linia nr 29 DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – PLAC WIOSNY LUDÓW

Autobusy

W związku z otwarciem dla ruchu tramwajowego zmodernizowanej ulicy Królowej Jadwigi autobusowa linia zastępcza „za tramwaj” T6 zostanie zlikwidowana i od 3 września nie będzie funkcjonować.

Linia nr 231
Trasa w kierunku ronda Rataje: RONDO KAPONIERA – Roosevelta – most Teatralny – Fredry – Niepodległości – Solna – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – RONDO RATAJE
Trasa w kierunku ronda Kaponiera: RONDO RATAJE – … – pl. Wolności – Gwarna – Św. Marcin – RONDO KAPONIERA

Na rondzie Kaponiera obowiązuje zmiana miejsca odjazdu – autobusy odjeżdżają z przystanku na ul. Święty Marcin. Autobusy linii 231 nie kursują w noce: z 4 na 5 i z 11 na 12 września.

Linia nr 237

Autobusy jadące w kierunku Starołęki, po przystanku „Baraniaka”, pojadą ulicą Jana Pawła II do ronda Rataje – będą pomijać przystanek „Politechnika”

Linia nr 248

Objazd w kierunku Radojewa – obowiązuje przez cały okres prowadzenia prac na ul. Św. Marcin: RONDO KAPONIERA – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Niepodległości – Solna – … – RADOJEWO. Objazd w kierunku ronda Kaponiera – obowiązujący od nocy z 2 na 3 września do nocy z 17 na 18 września 2017r.: RADOJEWO – … – Małe Garbary – Solna – Niepodległości – Św. Marcin – RONDO KAPONIERA

Objazd w kierunku ronda Kaponiera – obowiązujący od nocy z 18 na 19 września: RADOJEWO – … – Al. Marcinkowskiego – plac Wolności – Gwarna – Święty Marcin – RONDO KAPONIERA

 

Użyte w artykule zdjęcia: Urząd Miasta Poznania , Krzysztof Kaczanowski / PIM, materiały informacyjne ZTM, ZDM, TD

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz